Renata Šarjaková, 12. květen 2008
Public private partnership

1.jpg Podle Zelené knihy Komise Evropských společenství o partnerství veřejného a soukromého sektoru a právu Společenství o veřejných zakázkách a koncesích ze dne 30.4.2004 se pojmem partnerství veřejného a soukromého sektoru ("PPP") obecně označují formy spolupráce mezi orgány veřejné správy a podnikatelským sektorem za účelem zajištění financování, výstavby, obnovy, správy či údržby veřejné infrastruktury nebo poskytování veřejné služby.  

PPP jsou obvykle charakterizována následujícími prvky:
  • Relativně dlouhodobým trváním vztahu týkajícího se spolupráce mezi veřejnoprávním a soukromým partnerem na různých aspektech plánovaného projektu.
  • Metodou financování projektu zcela, nebo částečně soukromým sektorem s využitím veřejných finančních prostředků.

  • Významnou úlohou podnikatelského subjektu, který se účastní různých fází projektu (návrh, vyhotovení, provedení, financování). Veřejnoprávní partner se soustřeďuje zejména na stanovení cílů, jichž má být dosaženo z hlediska veřejného zájmu, kvality poskytovaných služeb a cenové politiky, a přebírá odpovědnost za kontrolu naplňování těchto cílů.

  • Rozdělením rizik mezi veřejnoprávního partnera a soukromého partnera, na něhož jsou převedena rizika obvykle nesená veřejným sektorem. Konkrétní rozdělení rizik se určuje případ od případu podle schopnosti zúčastněných stran toto riziko vyhodnotit, udržet pod kontrolou a vyrovnat se s ním.


Z hlediska věcného zaměření PPP orgány veřejné správy členských států EU často využívají smluvní ujednání o PPP pro realizaci infrastrukturních projektů, zejména v odvětví dopravy, zdravotnictví, školství a národní bezpečnosti a rovněž v oblastech inovací, výzkumu a vývoje.


Z hlediska procesního lze PPP členit na

  • PPP čistě smluvní povahy, u nichž je partnerství mezi veřejnoprávním a soukromým sektorem založeno výlučně na smluvním spojení, a to formou uzavření smlouvy označené jako "veřejná zakázka" nebo "koncese",

  • PPP institucionální povahy zahrnující spolupráci mezi veřejnoprávním a soukromým sektorem v rámci společně zřízeného subjektu.


Jak čistě smluvní formou PPP, tak institucionální formou PPP se zabývá řada dokumentů EU (viz dále na těchto webových stránkách), přičemž koncese jsou rámcově upraveny ve směrnicích ES o veřejných zakázkách a koncesích.


V této souvislosti Ministerstvo pro místní rozvoj jako ústřední orgán státní správy ve věcech investiční politiky

  • se podílí na tvorbě celostátní koncepce veřejně-soukromých partnerství (PPP),

  • odpovídá za tvorbu celostátní koncepce veřejného zadávání (veřejné zakázky a koncese),

  • sleduje a vyhodnocuje změny v právních předpisech ES a rozhodnutí Soudního dvora ES v oblasti veřejného zadávání,

  • připravuje návrhy nových právních předpisů v oblasti veřejného zadávání a zabezpečuje jejich harmonizaci s předpisy ES,

  • zabezpečuje celostátní metodické usměrňování veřejného zadávání,

  • zabezpečuje metodickou a konzultační činnost vůči zadavatelům a dodavatelům při zadávání veřejných zakázek a udělování koncesí.


Problematika PPP, veřejných zakázek a koncesí je zahrnuta i v další působnosti Ministerstva pro místní rozvoj, kterou je koordinace činnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při čerpání prostředků ze strukturálních fondů.

Zdroj: MMR


Hodnocení => průměr 065
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář