Renata Šarjaková, 9. leden 2008
Srovnávací test cen a dostupnosti biopotravin v Praze
Výsledky srovnávacího průzkumu, který provedla PRO-BIO Liga v pražských prodejnách.
 
Z výsledků srovnávacího testu, který porovnával nabídku biopotravin v osmi obchodních řetězcích a dvou specializovaných prodejnách biopotravin a konvenčních potravin, byly zjištěny následující závěry:
 
Největší sortiment biopotravin: Nabízejí ho specializované bioprodejny (57 z 59 sledovaných položek nákupního košíku), z obchodních řetězců má nejširší nabídku Interspar (43 z 59 položek), TESCO (41 z 59 položek) a Billa (32 z 59 položek). Mezi nejsnadněji dostupné biopotraviny patří vybrané mléčné výrobky (mléko bylo v nabídce v 9 sledovaných prodejních místech, ovocný jogurt v 8), mouka (8 prodejních míst) a brambory (7 prodejních míst).
 
Cena za rodinný nákup: V biokvalitě byla cena přibližně o 102 % vyšší ve srovnání s běžnými potravinami. Mezi výrobky s největším cenovým navýšením patřilo drůbeží maso (téměř o 450 % více) a ovoce a zelenina (např. cibule o 430 %, mrkev o 213 %, brambory o 176 % za kg v průměru více). Ne vždy však musí být biopotraviny dražší - čerstvý kozí biosýr domácí provenience bylo v říjnu možné zakoupit až o čtvrtinu levněji, než byla cena konvenčního výrobku obdobné kvality, nižší cenu měl ve vybraných prodejnách i biomed či třtinový cukr. Při srovnávání cen bioproduktů ve specializované prodejně a obchodním řetězci (hodnocen Interspar jako řetězec s největší nabídkou) byla celková útrata lehce ve prospěch řetězce (cena nákupu vyšla levněji o 8,6 %).
 
České biopotraviny: Je-li pro spotřebitele při nákupu důležitý původ potravin, pak nejlépe uspokojí návštěva specializované bioprodejny. Z 59 sledovaných položek srovnávacího nákupu nabídl specializovaný obchod 57 biopotravin, z toho jich bylo 39 -78 % českého původu. Mezi řetězci se v šíři biosortimentu nejlépe umístil Interspar s 43 výrobky z 59, většina biopotravin však pocházela ze zahraničí - 34 z 43 položek nákupu. Nejvíce českých výrobků v biokvalitě nabídly vedle specializovaných prodejen řetězce Billa, Hypernova a Globus -15, 12 a 10 položek nákupu. Nejmenší podíl českých biovýrobků měl Discount PLUS -3 ze 14 položek nákupu.
 
Výzkum probíhal ve dnech od 15. do 19. 10. 2007, přičemž pro nákup bylo zvoleno 59 položek běžného rodinného nákupu se zastoupením: cereálie, pečivo, mléčné výrobky, zelenina, ovoce, nápoje, maso a pochutiny. Srovnávací nákupy byly realizovány v 8 super/ hypermarketech, které v době provádění testu deklarovaly nabídku biopotravin, jedné specializované prodejně biopotravin a jedné samoobsluze velikostí odpovídající testované bioprodejně. Všechny sledované prodejny se nacházely na území Prahy.
 
 
 Zdroj: Mgr. Světluše  Bodoková

Hodnocení => průměr 084
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář