Renata Šarjaková, 8. leden 2008
Výrobky bio jsou v řetězcích levnější
České biopotraviny mají největší zastoupení v nabídce specializovaných obchodů.

 

České biopotraviny mají největší zastoupení v nabídce specializovaných obchodů, na pultech prodejen obchodních řetězců jich je k dostání méně, ale jsou zde zase levnější. Vyplývá to z průzkumu, který v Praze provedlo sdružení PRO-BIO Liga. Cena biopotravin je však ve srovnání s tradičními výrobky až několikanásobně vyšší.

Jan Valeška z PRO-BIO Ligy uvedl, že ve specializovaných prodejnách bylo k dostání 57 z 59 sledovaných položek nákupního košíku, přičemž 39 jich bylo českého původu. "Mezi řetězci se v šíři biosortimentu nejlépe umístil Interspar s 43 výrobky z 59 sledovaných, avšak 34 z 43 položek nákupu pocházelo ze zahraničí," uvedl Valeška. Dodal, že při srovnávání cen bioproduktů ve specializované prodejně a obchodním řetězci Interspar byla celková útrata za biopotraviny v tomto hypermarketu nižší o 8,6 procenta.
Nejvíce českých výrobků v biokvalitě nabídly vedle specializovaných prodejen obchodní řetězce Billa (15 položek nákupu), Hypernova (12) a Globus (deset). Nejmenší podíl českých biovýrobků měly naopak diskontní prodejny Plus, ve kterých ze 14 zakoupených biopotravin byly pouze tři od českých dodavatelů.
"Mezi nejsnadněji dostupné biopotraviny patří vybrané mléčné výrobky, mouka a brambory. Například mléko bylo v nabídce v devíti sledovaných prodejních místech a ovocný jogurt v osmi," podotkl Valeška.
Cena za rodinný nákup v biokvalitě byla přibližně o 102 procenta vyšší ve srovnání s běžnými potravinami. Mezi výrobky s největším cenovým navýšením patřilo bio drůbeží maso, které bylo téměř o 450 procent dražší. O 176 až 430 procent pak byla vyšší cena například kilogramu brambor, mrkve či cibule v kvalitě bio.
"Ne vždy však musí být biopotraviny dražší. Čerstvý kozí biosýr domácí provenience bylo v říjnu možné zakoupit až o čtvrtinu levněji než byla cena konvenčního výrobku obdobné kvality. Nižší cenu měl ve vybraných prodejnách i biomed či třtinový cukr," upozornil Valeška.
Zájem o biopotraviny se v České republice v posledních letech výrazně zvyšuje. Například v roce 2006 vzrostla poptávka o 49 procent a za loňský rok lze podle odborníků očekávat až dvojnásobný nárůst. V roce 2006 přitom činil obrat z prodeje biopotravin zhruba 760 milionů korun. Z celkového prodeje potravin to však bylo méně než procento. Zatímco průměrný Čech za biopotraviny utratí ročně tři eura, průměrný Švýcar sto.

Zdroj: Oldřich Přibík


Hodnocení => průměr 066
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář