Renata Šarjaková, 24. září 2007
Organicky pěstované produkty
V řecké Makedonii byl založen projekt, jehož cílem je vyrábět řadu organických produktů a komerčně je využít.
 
Organicky pěstované místní produkty se prodávají na komerční bázi s cílem zajištění udržitelného hospodářského rozvoje a regionální obchodní značky.
V Makedonii byl založen projekt (Projekt provádí MAS ANKO), jehož cílem je vyrábět řadu organických produktů a komerčně je využít. Tento region je znám např. obilninami, šafránem, vínem, jablky a broskvemi. Je zde též významné odvětví živočišné výroby produkující širokou škálu mléčných výrobků. Pro tento cíl byl zvláště vytvořen podnik, který odpovídá tématu MAS „podnikání a životní prostředí z hlediska kvality a inovací“. Finální produkty se připravují z domácích organicky pěstovaných potravin v regionu Servia Západní Makedonie ve velkém měřítku.
Kromě aspektů životního prostředí jsou důležitým faktorem projektu i předchozí zkušenosti podniku s programem Leader, neboť investice vytvoří vysokou přidanou hodnotu místních produktů a bude mít znásobující účinek pro celé místní hospodářství. V tomto ohledu vytvoření tohoto podniku doplňuje obecnější cíl řeckého vnitrostátního programu Leader+, a to pomáhat zmírnění izolace horských regionů a znevýhodněných oblastí.
Kromě rysů charakteristických pro všechny upadající regiony má region západní Makedonie v posledních letech jednu z nejvyšších nezaměstnaností nejen v rámci 13 řeckých regionů, ale v celé EU. Příkladem úspěšného podnikání je moderní zpracovatelský závod, pro který místní drobní výrobci fungují jako dodavatelé. Podnik je tedy zásobován místními organicky vypěstovanými zeleninovými produkty používanými pro výrobu jídel s využitím tradičních receptur, které jsou poté baleny bez použití konzervačních činidel. V posledním desetiletí byla mnohým z těchto dodavatelů (sýrárny a mlékárny atd.) poskytnuta podpora v rámci programu Leader I a II a nyní dále úspěšně rozvíjejí činnost.
Finální produkty prodávané na trhu zahrnují například široký sortiment plněného pečiva (se sýrem, tykví atd.), plněné papriky a rajčata, těstoviny, široký sortiment sušených bobů, džemy, cukrovinky, víno a med. Všechny tyto produkty jsou spojeny s tradicí, kulturou a historií tohoto regionu. Pro tento účel jsou balení opatřena stručnými popisy o regionálním produktu, zatímco na štítku je popis způsobu výroby daného produktu s uvedením přísad. Současně je zde zřetelně uvedeno, že přísady pocházejí od výrobců organicky pěstovaných produktů, kteří mají příslušný certifikát.
Cílem projektu je, aby se potravinářské výrobky dostaly v krátké době k co největšímu počtu spotřebitelů, aniž by byla snížena jejich kvalita a zároveň si zachovaly konkurenceschopnou cenu. Záměrem je poskytnout celou řadu kvalitních produktů, které budou zvyšovat význam regionu (a celého Řecka) jako producenta kvalitních potravin. V tomto ohledu je třeba patřičně zdůraznit aspekty jakosti a osvědčení o organickém původu, aby mohl sortiment organicky vypěstovaných produktů konkurovat všeobecně dostupné levné masové produkci potravin. Tato marketingová strategie byla vyvinuta ve spolupráci s MAS a místními obchodníky, kdy MAS poskytla podniku technickou podporu, aby se mohl projekt zaměřit na konkrétní cílové skupiny, jak bylo uvedeno výše. Přitom jsou zohledněny určité faktory, jako například odvětví trhu, hustota obyvatelstva, objem maloobchodu, hospodářské prognózy (na základě ukazatelů HDP atd.) a úroveň místní konkurence.
Podnik nezamýšlí spolupracovat s velkými potravinovými maloobchodními řetězci, neboť by to mohlo omezit různorodost a identitu produkce. Důležité je také kontrolovat prodej těchto produktů z hlediska způsobu přepravy a skladování, neboť tyto faktory mohou mít značný dopad na kvalitu výrobku prodávaného spotřebiteli.
V současné době distribuci potravinářských výrobků na trh provádějí vybraní prodejci, kteří jednají přímo s konečnými spotřebiteli nebo s vybranými obchody, které se specializují na prodej výrobků z organicky pěstovaných produktů. Plánuje se také využití soukromých financí na nákup dalších 800 hektarů půdy v regionu Servia s cílem rozšířit sortiment organicky pěstovaných potravin.
Finanční prostředky poskytnuté projektu v rámci programu Leader+ byly použity hlavně na investice do infrastruktury, výstavbu zpracovatelského závodu a na přímý nákup strojů a zařízení potřebných pro zahájení výrobního procesu.
 
Zdroj: Ing. Milan Šťastný


Hodnocení => průměr 065
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář