Renata Šarjaková, 30. červenec 2007
Tuzemské biohovězí dobylo první velkou síť prodejen
Češi, kteřídávají přednost biopotravinám tuzemského původu, mají od tohoto týdne výrazně rozšířenou možnost jejich nákupu.

 

Poprvé v dějinách ekologického zemědělství se totiž stal výrobek masného průmyslu vyprodukovaný ekologicky součástí nabídky obchodního řetězce ve všech jeho prodejnách v zemi. Jde o biohovězí společnosti Biopark dodávané do sítě Plus.  

Dvakrát víc prodejen

Kromě Bioparku se dokázaly do plošné nabídky bioproduktů prosadit ještě výrobky olomoucké mlékárny Olma. Biopark do současné doby dodával biohovězí zhruba do 120 prodejen v Česku, a to v rámci dalších obchodních sítí (Hypernova, Delvita, Albert, Tesco a Interspar) či do specializovaných prodejen.

Dosud nikdy ale společnost nezásobovala kompletní obchodní síť. "Začleněním do nabídky řetězce Plus vzroste počet prodejních míst biohovězího zhruba o 130, tedy na více než dvojnásobek současného stavu," říká Petr Krogman z Bioparku. To v praxi znamená ročně porazit přibližně tisíc kusů skotu.

Logo biopotravin EU
Češi se vrhli na biopotraviny. Musí se dovážet

Vlajkovou lodí Bioparku je v současné době Provensálský biftek. Sortiment biohovězího je ale širší, celková nabídka představuje 15 druhů masa, mimo jiné roštěnou, čevapčiči, surovinu na guláš, na ptáčky nebo na grilování.

Biohovězí z Bioparku je také vítězem spotřebitelské ankety o nejoblíbenější český biovýrobek roku 2006. Na tuzemském trhu masných výrobků nicméně existuje i několik ještě sofistikovanějších produktů ekologického zemědělství původem z tuzemské suroviny.

V roce 2004 například získal ocenění "Česká biopotravina roku biouherák" z farmy Josefa Sklenáře Sasov u Jihlavy. Výrobek, který pro něj zpracovávají Kostelecké uzeniny v režimu bio, neobsahuje glutamát ani dusitanové solící směsi a místo nich se používá mořská sůl. Podle poroty šlo o první tuzemský produkt tohoto typu v kvalitě bio s vysokou přidanou hodnotou.

Rychle rostoucí trh

Stejný producent v současné době dodává na tuzemský trh také biošunku, oba zmiňované Sklenářovy produkty ale nejsou součástí plošné nabídky jakékoli sítě tuzemských obchodů.

Podle statistik agentury Green marketing tvoří přitom v Česku v nabídce biopotravin většinu dovážené výrobky, a to 65 procent. V loňském roce u nás dosáhl maloobchodní obrat s biopotravinami 760 milionů korun a oproti roku 2005 vzrostl o 250 milionů (o 49 procent).

Nejvíce biopotravin (67 procent) nakoupí čeští spotřebitelé v supermarketech, hypermarketech a lékárnách. Prodejny zdravé výživy a biopotravin měly loni podíl na trhu 28 procent, přibližně dvě procenta biopotravin se prodávají přímo na farmách či tržištích a přibližně tři procenta v nezávislých drobných prodejnách potravin.

Green marketing očekává, že český trh s biopotravinami bude v následujících pěti letech růst průměrně o 35 procent ročně a v roce 2011 dosáhne hodnoty 3,2 miliardy korun.

Zdroj: Petr Havel

 


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 071
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář