Renata Šarjaková, 14. červen 2007
PRAVIDLA, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotace na projekty Programu rozvoje venkova ČR na období 2007 - 2013
Na základě Programu rozvoje venkova ČR na období 2007 - 2013 (PRV), schváleného dne 23.5.2007 Evropskou komisí, vydává MZe ČR pod č.j.: 22197/2007-10000, tato pravidla, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotace v rámci Programu rozvoje venkova ČR pro období 2007 - 2013.

Ministerstvo zemědělství ČR na základě nařízení Rady (ES) č. 1698/2005 ze dne 20. září 2005 o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD), na základě nařízení Rady (ES) č. 1290/2005 o financování společné zemědělské politiky, na základě Programu rozvoje venkova ČR na období 2007 – 2013 (PRV), schváleného dne 23.5.2007 Evropskou komisí, vydává tato Pravidla, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotace v rámci Programu rozvoje venkova ČR pro období 2007 – 2013.

Část A

Obecné podmínky

pro poskytnutí dotace na základě Programu rozvoje venkova

  1. 1. Základní pojmy a zkratky

Pro účely těchto Pravidel se rozumí:

  1. a) „osou“ – ucelená skupina opatření se specifickými cíli,
  2. b) „opatřením“ – soubor podopatření, příp. záměrů nebo operací přispívajících k provádění osy. Na jednotlivé opatření se předkládá žádost o dotaci jen v případě, že dané opatření neobsahuje vymezení dalších podopatření, případně záměrů,
  3. c) „podopatřením“ – soubor záměrů nebo operací přispívajících k provádění příslušného opatření. Na jednotlivé podopatření se předkládá žádost o dotaci jen v případě, že dané podopatření neobsahuje vymezení dalších záměrů,
  4. d) „záměrem“ – soubor operací přispívajících k provádění příslušného opatření/podopatření,
  5. e) „projektem“ – konkrétní operace k realizaci cílů opatření, na kterou žadatel předložil žádost o dotaci a která je popsaná dle závazné osnovy projektu. Každý projekt musí tvořit samostatnou funkččást,
  6. f) „malým projektem“ – projekt, jehož celkové způsobilé výdaje dosahují maximálně 2 mil. Kč (včetně),
  7. g) „velkým projektem“ – projekt, jehož celkové způsobilé výdaje přesahují 2 mil. Kč,
  8. h) „obecnou částí Pravidel – část A“ – souhrn podmínek platných pro všechny žadatele/příjemce dotace v rámci opatření dle bodu 2,
  9. i) „specifickou částí Pravidel – část B“ – souhrn podmínek platných pro příslušné opatření/podopatření/záměr a vztahující se pouze na žadatele/příjemce dotace žádající v rámci daného opatření/podopatření/záměru,
  10. j) „žadatelem“ – subjekt, který žádá v rámci PRV a je v souladu s definicí příjemce dotace příslušného opatření/podopatření/záměru,

1

  1. k) žadatelem s historií“ - žadatel, který má účetně uzavřené dva roky nebo více let historie podnikání bezprostředně předcházející termínu podání své Žádosti o dotaci nebo je právním nástupcem žadatele s historií,
  2. l) žadatel bez historie“ - žadatel, který má účetně uzavřený pouze jeden nebo dosud žádný rok historie podnikání a není právním nástupcem žadatele s historií,
  3. m) „příjemcem dotace“ – žadatel, jehož Žádost o dotaci byla schválena a který podepsal Dohodu o poskytnutí dotace,
  4. n) řídícím orgánem EAFRD“ - Ministerstvo zemědělství ČR (dále jen „MZe“),
  5. o) „SZIF – Státní zemědělský intervenční fond“ zřízený zákonem č. 256/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, - akreditovaná platební agentura pro poskytování dotací v rámci PRV neboli poskytovatel dotace,
  6. p) „RO SZIF“ - regionální odbor SZIF příslušný k administraci dané Žádosti o dotaci,
  7. q) „regionem“ – územní jednotka odpovídající úrovni 2 (NUTS 2) Klasifikace územních statistických jednotek CZ - NUTS,
  8. r) Žádostí o dotaci z PRV (dále jen „Žádost o dotaci“)“ – standardizovaný formulář vyplněný a předkládaný žadatelem na příslušný RO SZIF a skládající se z obecné části, případně specifické části, žádost dále zahrnuje projekt zpracovaný dle závazné osnovy a přílohy (povinné, příp. nepovinné); Žádost o dotaci vymezuje plánovaný rozpočet projektu, na jehož základě je stanovena maximální výše dotace,
  9. s) „Dohodou o poskytnutí dotace“ (dále jen „Dohoda“) – písemná dohoda uzavíraná mezi žadatelem a poskytovatelem dotace prostřednictvím příslušného RO SZIF, ve které jsou uvedeny základní a specifické podmínky pro získání dotace,
  10. t) „Dodatkem k Dohodě“ – dodatečná písemná úprava Dohody uzavíraná mezi příjemcem a poskytovatelem dotace prostřednictvím příslušného RO SZIF a zohledňující změny nahlášené žadatelem/příjemcem dotace,
  11. u) „Hlášením o změnách“ – vyplněný a podepsaný formulář, na kterém žadatel/příjemce dotace uvádí změny týkající se žádosti o dotaci (včetně příloh) a poskytovatele dotace tímto žádá o souhlas nebo mu změnu oznamuje,
  12. v) „Vyrozuměním o administraci Hlášení o změnách - písemné oznámení o schválení nebo neschválení změn nahlášených žadatelem/příjemcem dotace, které se vyhotovuje ze strany poskytovatele dotace. V případě schválení se jedná o méně významné změny a nahrazuje Dodatek k Dohodě,
  13. w) „Žádostí o proplacení výdajů (dále jen „Žádost o proplacení“) – standardizovaný formulář předkládaný po ukončení realizace projektu (pokud není v daném případě ve specifické části Pravidel uvedeno jinak), ve kterém příjemce dotace uvádí skutečně vynaložené způsobilé výdaje na projekt,
  14. x) „způsobilým výdajem“ – výdaj/náklad, na který může být z daného opatření/podopatření/záměru poskytnuta dotace a který byl specifikován v Žádosti o dotaci (ve výjimečných případech, kdy to umožňuje Specifická část, se jedná o náklad). Pro některé způsobilé výdaje nebo pro jejich skupiny jsou stanoveny maximální hodnoty způsobilých výdajů (limity). V takovém případě se částka dotace vypočítává z těchto limitů,
  15. y) „lhůtou vázanosti na účel“ – doba trvání závazku, uvedená ve specifické části Pravidel, resp. v Dohodě, po kterou je příjemce dotace povinen splňovat účel projektu a dodržovat specifické podmínky z Dohody. Lhůta vázanosti na účel začíná běžet od data podpisu dohody,
  16. z) „finančním zdravím“ – posouzení ekonomických ukazatelů hospodaření žadatele/příjemce dotace, které se zakládá na účetních údajích za poslední dvě/tři účetní uzavřená období. Posouzení finančního zdraví se provádí v případech, kdy je stanoveno ve specifické části Pravidel. Pokud byl žadatel v průběhu posledních tří účetně

2

  1. uzavřených let postižen při svém podnikání vážnou přírodní katastrofou, lze po prokázání a posouzení této skutečnosti upustit od zahrnutí příslušného roku (maximálně jednoho) do hodnocení finančního zdraví tohoto žadatele,
  2. aa) „bezdlužností žadatele“ – prokázání skutečnosti, že žadatel má vypořádány splatné závazky vůči SZIF a finančním úřadům na základě „Potvrzení finančního úřadu, že žadatel má vypořádány splatné závazky vůči finančním úřadům“. Potvrzení se předkládá při podpisu Dohody, ale datum tohoto potvrzení nesmí být starší než datum zaregistrování Žádosti o dotaci,
  3. bb) „zmocnění“ - zmocnění k úkonům dle těchto Pravidel, které mají být učiněny v zastoupení žadatele/příjemce dotace, musí mít formu písemné plné moci s úředně ověřeným podpisem a jasným vymezením rozsahu zmocnění a jeho časové platnosti,
  4. cc) „investiční výdaj“ musí splňovat podmínky pro klasifikaci hmotného a nehmotného majetku dle zákona č. 586/1992 Sb., tzn. jedná se o:
    1. 1. samostatné movité věci (případně soubory movitých věcí), jejichž vstupní cena je vyšší než 40.000,- Kč a mají provozně-technické funkce delší než jeden rok
    2. 2. budovy
    3. 3. stavby
    4. 4. pěstitelské celky trvalých porostů s dobou plodnosti delší než tři roky
    5. 5. jiný majetek, zejména technické zhodnocení
    6. 6. předměty z práv průmyslového vlastnictví, projekty a programové vybavení a jiné technické nebo jiné hospodářsky využitelné znalosti, pokud je vstupní cena jednotlivého majetku vyšší než 60.000,- Kč a doba jeho použitelnosti vyšší než jeden rok,

  5. dd) „věcné plnění“ – forma realizace části projektu, kdy žadatel přispívá vlastní prací, poskytnutím materiálu popř. jiného vybavení,
  6. ee) „dodržení lhůt“ – v případě, že stanovená lhůta (pro doplnění dokumentace, podepsání dohody/dodatku, předložení žádosti o proplacení) by měla skončit v den pracovního klidu, lhůta se prodlužuje do nejbližšího následujícího pracovního dne,
  7. ff) „korekce („K“)“ – snížení částky dotace na základě prověření způsobilých výdajů žádosti o proplacení v rámci tzv. autorizace plateb,
  8. gg) „sankční systém“ – postupy pro snížení částky dotace, případně vratky, pokud je zjištěno nedodržení podmínek pro poskytnutí dotace,
  9. hh) „A, B, C, D“ – kategorie sankce. Za každou podmínkou, která stanovuje žadateli povinnost, je uvedena kategorie sankce za porušení/nedodržení této povinnosti, a to příslušným písmenem (viz kapitola 15),
  10. ii) „výpis“ – výpis nebo ověřený výstup, pokud obsahuje požadované náležitosti,
  11. jj) „PRV“ – Program rozvoje venkova.

  1. 2. Osy, priority a opatření/podopatření Programu rozvoje venkova

Obecné podmínky Pravidel se vztahují na následující opatření/podopatření v rámci Programu rozvoje venkova:

Osa I

I.1.1 Modernizace zemědělských podniků

I.1.1.1 Modernizace zemědělských podniků

I.1.1.2 Spolupráce při vývoji nových produktů, postupů a technologií (resp. inovací) v zemědělství

I.1.2 Investice do lesů

3

I.1.2.1. Lesnická technika

I.1.2.2. Technické vybavení provozoven

I.1.2.3. Lesnická infrastruktura

I.1.3 Přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům

I.1.3.1 Přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům

I.1.3.2 Spolupráce při vývoji nových produktů, postupů a technologií (resp. inovací) v potravinářství

I.1.4 Pozemkové úpravy

I.2.1 Seskupení producentů

I.3.1 Další odborné vzdělávání a informaččinnost

I.3.2 Zahájení činnosti mladých zemědělců

I.3.4 Využívání poradenských služeb

Osa II

II.2.4 Obnova lesního potenciálu po kalamitách a podpora společenských funkcí lesa

II.2.4.1 Obnova lesního potenciálu po kalamitách a zavádění preventivních opatření

II.2.4.2 Neproduktivní investice v lesích

Osa III

III.1.1 Diverzifikace činností nezemědělské povahy

III.1.2 Podpora zakládání podniků a jejich rozvoje

III.1.3 Podpora cestovního ruchu

III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby

III.2.1.1 Obnova a rozvoj vesnic

III.2.1.2 Občanské vybavení a služby

III.2.2 Ochrana a rozvoj kulturního dědictví venkova

III.3.1 Vzdělávání a informace

  1. 3. Obecná ustanovení pro poskytnutí dotace v rámci Programu rozvoje venkova:
    1. a) Dotaci lze poskytnout žadateli, který splňuje níže uvedené podmínky a podmínky uvedené u jednotlivých opatření/podopatření/záměrů ve specifické části Pravidel,
    2. b) o poskytnutí dotace rozhoduje SZIF na základě Žádosti o dotaci (pro schválení žádosti) a Žádosti o proplacení (pro vyplacení dotace). Na poskytování dotace se nevztahují obecné předpisy o správním řízení1,
    3. c) kontaktním místem pro žadatele/příjemce dotace pro předkládání veškeré dokumentace je příslušný RO SZIF podle místa realizace projektu (není-li ve specifické části Pravidel uvedeno jinak). V případě, že projekt svým rozsahem zasahuje do více regionů, přísluší tomu RO SZIF, ve kterém je sídlo žadatele u právnické osoby a místo trvalého bydliště u fyzické osoby (není-li ve specifické části Pravidel uvedeno jinak). Adresy příslušných RO SZIF jsou uvedeny v příloze č. 1 k těmto Pravidlům,
    4. d) žadatel zabezpečuje financování realizace projektu nejprve z vlastních zdrojů (není-li ve specifické části Pravidel uvedeno jinak),
    5. e) žadatel je povinen zajistit realizaci projektu a úhradu způsobilých výdajů do 18 resp. 36 měsíců od podpisu Dohody (dle specifické části Pravidel); C,
    6. f) žadatel je povinen předložit Žádost o proplacení na příslušném RO SZIF v termínu stanoveném Dohodou, nejpozději do 18 resp. 36 měsíců od podpisu Dohody (dle specifické části Pravidel); A (prodlení do 14 kalendářních dnů) jinak C,
    7. g) pro objektivní posouzení nároku na dotaci si SZIF může kdykoliv od registrace žádosti o dotaci vyžádat od žadatele/příjemce dotace jakékoli doplňující údaje a podklady potřebné

1 Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

4

    1. pro posouzení průběžného plnění kterékoli z podmínek pro poskytnutí dotace, na jejichž základě má být či již byla požadovaná dotace poskytnuta; C,
    2. h) na dotaci není právní nárok,
    3. i) v případě, kdy bude zjištěno, že podmínky stanovené pro získání dotace byly splněny jen z části nebo zdánlivě anebo byly uměle vytvořeny a žadatel tak získal výhodu, která není v souladu s cíli a podmínkami opatření, Pravidel či Dohody, nelze dotaci poskytnout. Dotaci nelze poskytnout rovněž v případě, pokud bylo ze strany žadatele/příjemce dotace či s jeho vědomím třetí osobou úmyslně podáno nepravdivé prohlášení nebo nepravdivý důkaz. V kterémkoli z těchto dvou případů bude žadatel/příjemce dotace navíc vyloučen z poskytování dotace v rámci téhož opatření během daného a následujícího roku; C,
    4. j) v případě nedodržení podmínek Pravidel nebo zjištění neoprávněného čerpání dotace bude zahájeno vymáhání dlužné
Hodnocení => průměr 105
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář