Odkazy
- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
Aktuality
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Renata Šarjaková, 12. červen 2007
Kvalita masa při prodeji
Kvalita masa při prodeji
Jak se jeví maso v obchodním sektoru očima spotřebitele
Bezpečnost a kvalitu masa ovlivňují veškeré kroky v celém potravinovém řetězci od přípravy až po jeho vstup na trh a následnou konzumaci. Maso je potravina mimořádně náchylná ke zkáze.
Každý konzument má na vlastnosti potravin jiné nároky, a proto spotřebitelská definice pro kvalitu je velmi široká. Je třeba si uvědomit, že z dlouhodobého hlediska konzumace laciných potravin má nižší výživové nároky, konzument si netvoří nutriční výbavu do budoucnosti a v konečném důsledku tak nic neušetří.
Kvalita masa je pojem velmi relativní a souvisí s nárokem jednotlivce na potravinářský výrobek. Jakost potraviny se tedy v současnosti stává jedním z hlavních kritérií spotřebitele nejen při výběru, ale i při konzumaci.
Prvním a nejdůležitějším posouzením potraviny spotřebitelem, výrobcem, ale i zástupci kontrolních orgánů je smyslové posouzení. Práva konzumenta, co se týče celkové kvality výrobků, jsou definována v platných právních předpisech. Za výrobek nekvalitní dokonce i až nebezpečný prodaný spotřebiteli zodpovídá prodávající. Kupující musí svoji reklamaci uplatňovat v prodejně. V obchodě hraje důležitou roli důsledné přebírání zboží a zacházení s ním, v návaznosti na správné skladování a odborný prodej. Ten často chybí, hlavně v obchodních řetězcích, z důvodů velké migrace a fluktuace pracovních sil. Tak se stává, že pracovníci zacházející s potravinami nebo potravinářskými surovinami jsou bez základních znalostí o práci s potravinami, bez technologické praxe a ne vždy jsou držiteli zdravotních průkazů. Péče o hygienu a zdravotní nezávadnost a bezpečnost potravin vyžaduje komplexní a systematický přístup. Zárukou dodržování bezpečnosti potravin ve výrobních procesech potravinářských závodů, ale i v obchodě je funkční systém kritických bodů (HACCP). Cílem systému je vyhnout se, anebo předcházet rizikům dříve než nastanou vážné problémy spojené s ohrožením spotřebitele. Při tvorbě funkčního systému není možné vytvořit univerzální model HACCP. Obchodní jednotka ale musí respektovat jeho základní zásady a zapracovat si do něj svoje specifika. Uvědomělý obchodník například žádá od svých dodavatelů certifikáty, po případě výsledky rozborů, které vykonávají v rámci své kontroly, aby měl záruku, ale i určitou formu ochrany.
Při expedici a prodeji masa je nutné dodržovat hygienické zásady. Chránit tak maso před napadením mikroorganismy.
Při prodeji syrového masa je nutné používat vhodný obal a senzoricky hodnotit vzhled a opracování prodávaného masa, dále jeho konzistenci (u chlazeného masa má být v jádru, tedy v nákroji ve svalu mírně tuhá, pružná, charakteristická pro čerstvé mírně vyzrále maso, ve zmrazeném stavu zmrzlá tuhá) a vůni (pro čerstvé maso je specifická, více či méně masová, zmrazené maso musí být bez zápachu). Jakýkoli cizí zápach je nepřípustný a může upozornit, že se jedná o maso zdravotně závadné.
Zavádění a dodržování systémů kvality v technologiích je pojem zažitý a pomalu historický. Při zdokonalování funkčních systémů v obchodním sektoru je potřebné věnovat pozornost i vzdělávání spotřebitele. V zahraničí se této aktivitě státních organizací věnuje už léta velká pozornost. Tak jak vývoj ukázal potřebnou symbiózu mezi výrobou a obchodem (prodejcem) a spotřebitelem. Spolupráce, zlepšení disciplíny a uvědomělost prodejce a spotřebitele zvýší hlavně úroveň bezpečnosti prodeje. Stoupne tak důvěra v bezpečnost potravin, sníží se ztrátovost na prodejnách, počet reklamací a zvláště riziko onemocnění spotřebitelů z potravin.
Zdroj: Ing. Iva Hvízdalová
Hodnocení
=> průměr 107