Renata Šarjaková, 2. květen 2007
Na konci dubna vypršela ČR vyjímka v oblasti národní podpory
Koncem měsíce dubna 2007 vypršela ČR vyjímka na ochranu národní podpory udělená od roku 2004 EU.

Na konci dubna skončí výjimka EU v oblasti státních podpor

pro propagaci zemědělských produktů

Na konci dubna vyprší České republice výjimka v oblasti

národní podpory ( tzv. “state aid“), která jí byla udělena při

vstupu do Evropského společenství v roce 2004. Tříletá

ochranná lhůta se vztahuje také na systém podpory

vlastních potravinářských výrobků, kterou v ČR představuje

národní značka kvalitních potravin KLASA. Po uplynutí

ochranné lhůty již nebude možné odkazovat na zemi původu

těchto výrobků.

Národní značka kvality KLASA je program na podporu kvalitních

domácích potravin. Mohou ji získat pouze potraviny, které byly

zcela vyrobeny v České republice, obsahují stanovený podíl

domácích surovin a vykazují nadstandardní kvalitativní

charakteristiky. Od začátku května se však v propagaci značky

KLASA nebude moci objevovat odkaz na původ potravin se

značkou KLASA.

Billboardy s českou krajinou a sloganem „To nejlepší z naší

země“ už nahradila nová kampaň.

Z národní značky kvality potravin KLASA se tak stane „jen“

značka kvality potravin KLASA, slogan „to nejlepší z naší země

vystřídá „to nelepší pro naše nejbližší“. „O omezené časové

platnosti výjimky z pravidel EU jsme věděli a proto jsme tomu

přizpůsobili i strategii značky. Období do roku 2007 jsme se

snažili využít pro zvýšení povědomí o značce KLASA. To se nám

podařilo a proto se nyní můžeme začít orientovat na motivaci

nákupního chování spotřebitelů,“ vysvětlila Klára Bolečková

pověřená řízením Samostatného oddělení pro marketing SZIF,

které značku KLASA spravuje od roku 2004.

Další podmínkou, kterou již značka KLASA splňuje nyní, je

obecný charakter kampaně. Propagace národních značek kvality

nesmí protěžovat jeden typ výrobků, naopak musí přinášet

prospěch všem producentům potravin a celému zemědělskému

odvětví.

Kampaň pro značku KLASA byla již od počátku nastavena tak,

abychom vyhověli všem producentům zařazených celkem v 10

kategoriích, ve kterých se značka KLASA udílí. V reklamních

spotech, ale i na billboardech a v tiskové inzerci se objevovaly

mléčné výrobky, maso, pečivo, ryby, postupně jsme přidávali

další motivy, jako drůbeží maso, ovoce a zeleninu. Zastoupení

různých komodit jsme zachovali i v nové kampani,“ říká Klára

Bolečková.

Podle unijních pravidel je reklama spojená přímo s produkty

jedné nebo více konkrétních společností narušením hospodářské

soutěže a je neslučitelná se společným trhem. To se v případě

značky KLASA netýká ani tolik reklamy, jako spíše propagačních

akcí typu veletrhů, výstav a roadshow. Dosud byla účast výrobců

na těchto akcích zdarma. To se nyní změní.

Finanční zvýhodnění výrobců se bude týkat pouze podpory ve

formě věcného plnění, to znamená zaplacení plochy ze strany

SZIF. Toto zvýhodnění se bude týkat pouze malých a středních

podniků (do 250 zaměstnanců, jejichž obrat nepřekročí 40 mil.

EUR), přičemž podniky – zpracovatelé dostanou 50%

zvýhodnění při první účasti na daném veletrhu a podniky –

prvovýrobci dostanou 100% zvýhodnění i při opakované účasti.

Velké společnosti se veletrhů v rámci expozice SZIF budou moci

účastnit pouze na vlastní náklady. I tak to pro ně nadále zůstane

výhodné, neboť zaplatí jen tu část plochy, na které se budou

prezentovat a nezbytný podíl na provozních nákladech stánku

(spotřeba vody, energie, úklid).

Účast na veletrzích již nebude pro držitele značky zcela zdarma.

 Zdroj: A.P.


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 099
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář