Renata Šarjaková, 5. březen 2007
Abychom nebyli zbyteční
Článek o budoucnosti českého zemědělství a o problémech v prodeji potravin českým zpracovatelům.

Abychom nebyli zbyteční

Některé obchodní řetězce začaly razantně omezovat nákup potravin od českých zpracovatelů. To je velice vážná věc a pokud ji nezměníme, tak se nám může snadno stát, že budeme ve vlastní zemi zbyteční. Jak ji ale změnit? Dobrovolně to asi nepůjde, a proto jsme se rozhodli pro tři hlavní cesty.

Cesta první: spotřebitel

Pokud český spotřebitel dá přednost českým potravinám, budou muset řetězce jeho přání respektovat. Proto jsme v minulých dnech provedli letákovou akci před hypermarkety Interspar. Nešlo o velkou akci, bylo rozdáno kolem šesti tisíc letáků, a byla to první akce svého druhu. Reakce občanů byly velice povzbudivé, vstřícné a je příjemné zjištění, že většina jich je na naší straně. Při průzkumu trhu mléčných výrobků, který pro Agrární komoru ČR uskutečnila na konci minulého roku v síti obchodních řetězců jedna ze soukromých agentur, jsme zjistili, že plných 58 procent občanů cítí potřebu kupovat české potraviny. Respektive by jim za splnění určitých podmínek dala přednost. To je vysoké číslo a je ho třeba využít. Proto bychom rádi oslovili občany plošně. Je na to ale třeba hodně peněz, které chceme postupně zajistit. Jsme přesvědčeni, že když náš občan dostane informaci a bude požádán o pomoc, že nám většina vyhoví. Vždyť nejde jenom o nás zemědělce. Jak už delší čas říkáme – „každé kilo našeho masa, každý litr mléka, pecen chleba představuje kus obdělané krajiny, zaměstnaného člověka. České krajiny, českého člověka“. Nehledě na to, že naše potraviny jsou většinou kvalitnější, je možné dohledat jejich původ. Jsou i čerstvější – mléčné výrobky minimálně o 48 hodin. Nic na tom nezmění dezinformace řetězců a jejich Public relations agentur.

Cesta druhá: politik

V západní Evropě politici veřejně podporují domácí potraviny a domníváme se, že je čas, aby něco podobného začali dělat politici čeští. Proto jsme v těchto dnech vyzvali předsedy všech parlamentních stran, aby naše potraviny veřejně podpořili. Chceme tak učinit formou degustací českých potravin za účasti médií. Chceme to dělat transparentně, novináři dostanou veškeré informace. Nejenom ty: „Vyrobeno v EU“ a tečka. Uvidíme, kdo nám vyhoví. Jsme si ale jisti, že se tací politici najdou. Vždyť – pokud je správný údaj o 58 procentech potenciálních zájemců o české potraviny, pak je to i zajímavé politické, chcete-li volební téma.

Cesta třetí: kontrola pravdivosti údajů

Chtěli bychom iniciovat v daleko větší míře kontroly pravdivosti údajů, které řetězce na potravinách uvádějí. Aby čistě náhodou například hovězí maso z mladého býka za supercenu nebylo ve skutečnosti z laciné krávy a podobně.

Nedávné akce před prodejnami Interspar byly jenom prvním krokem. Je toho hodně před námi, co musíme udělat, abychom nebyli ve své zemi zbyteční.

Zdroj:  AK ČR


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 112
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář