Renata Šarjaková, 19. leden 2007
Dovozy sýrů stoupají meziročně o desítky procent
Dovozy sýrů stoupají na úkor našich výborných výrobků z ČR

Němec: Dovozy sýrů stoupají meziročně o desítky procent

Ačkoli je podle předvánočního průzkumu organizovaném Agrární komorou ČR většina mlékárenských výrobků v obchodních řetězcích tuzemského původu, situace se podle ředitele Českomoravského sdružení mlékárenského Michala Němce postupně mění. A to v neprospěch našich mlékáren.

„Kompletní statistky ještě nemáme, ale například za tři čtvrtletí loňského roku se do ČR zvýšily meziročně dovozy sýrů o téměř 30 procent,“ konstatoval Němec. Trend v nárůstu importu sýrů je podle něj „impozantní“, do ČR se valí především polské a německé výrobky. Naopak ve vývozu sýrů ČR podle mlékárenského svazu stagnuje.

Konkurenceschopnost našeho mlékárenství přitom omezují požadavky zemědělců na ceny vykupovaného mléka. A pokud jim mlékárny v ČR nezaplatí dost, vyvezou surovinu do zahraničí. „Jen za jedenáct měsíců loňského roku se z ČR vyvezlo 286 milionů kilogramů mléka, z toho 275 milionů do Německa za ceny nad 8 korun za kilogram. Cena vykupovaného mléka v ČR byla přitom zhruba o 50 haléřů nižší,“ přiznává Němec.

Jenže v Německu je podle jeho slov oproti ČR podstatně vyšší sezónní rozdíl v cenách vykupovaného mléka než u nás. „Rozdíl v průběhu roku je přibližně 2,50 Eur na 100 kilogramů mléka, což u nás není. Pokud bychom ceny u nás a v Německu za celý rok zprůměrňovali, dostaneme se k rozdílu zhruba dvě procenta, což je zanedbatelné,“ říká Němec. Vyvážet surovinu do zahraničí kvůli dočasně vyšší ceně se tak podle mlékáren z dlouhodobého hlediska nevyplatí.

Potravináři proto chtějí dokonce navrhnout, aby exportující zemědělci nedostávali dotace. „Dotovat mléko, které se vyváží ven, nám připadá zvláštní,“ domnívá se prezident Potravinářské komory ČR Jaroslav Camplík. Zvláště za situace, kdy nezřídka právě z vyvezené suroviny se do ČR vyvážejí finální potravinářské výrobky, například zmíněné sýry.

Problém se zahraniční konkurencí ale neřeší jen mlékárny. „Podobné trendy existují i v oblasti uzenin nebo trvanlivého pečiva,“ říká prezident.

Podle výsledků předvánočního průzkumu je v nabídce řetězců v průměru přes 90 procent pomazánkových másel,  kysaných mléčných výrobků, mléka, podmáslí a výrobků ze syrovátky z české produkce. Mezi 80 a 90 procenty se pohybují másla, smetany a tvarohy z tuzemska. Nižší podíl na pultech vykazují domácí jogurty - 73,4 procenta. U sýrů je to něco přes 60 procent. Pouze zhruba poloviční zastoupení mají sušené mléčné produkty českého původu. „Podstatná ovšem nejsou okamžité zjištění, ale celkový trend,“ poznamenává k tomu ředitel PK Miroslav Koberna.


Hodnocení => průměr 107
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář