Renata Šarjaková, 31. říjen 2006
Leader nejsou jen peníze

LEADER NEJSOU JEN PENÍZE, ALE I PARTNEŘI

 

  Leader nejsou jen peníze, ale i partnerství
 
Otázky pro poradkyni ministryně zemědělství Kamilu Matouškovou.

 Jak se na našem venkově ujaly iniciativy, které pracují metodou Leader?

Určitě to nejde ze dne na den. V Evropě existuje iniciativa Leader, která přesouvá rozhodování z centra do regionů, od roku 1991. Lidé, kteří na venkově žijí, dokáží nejlépe nastavit vlastní programy pro dané území a také vybrat nejlepší projekty. Do systému se dostaly všechny složky, které na venkov patří – hospodářská a v rámci ní zemědělská, environmentální, sociální a kulturní. U nás jsme s Leaderem začali v roce 1998, kdy Program obnovy venkova začal podporovat rozvoj venkovských mikroregionů, nejen jednotlivých vesnic. Nepřímo pak rozvoji venkova metodou Leader pomáhal program Sapard. Z jeho popudu vzniklo po celé republice zhruba 210 místních rozvojových strategií. V roce 2004 u nás začal národní program Leader ČR, připravený podle evropského Leader+ a zároveň opatření Leader+ v operačním programu. Dá se říci, že mezi novými členskými zeměmi Evropské unie jsme ve využívání této metody nejlepší.

 

 Kolik u nás již existuje místních akčních skupin?

Vzniklo kolem 150 místních partnerství, z toho 36 je zařazeno v obou Leaderech. V Leader+ je deset MAS, z nichž některé využívají i Leader ČR. Je dobře, že lidé postupně začali chápat, co je to partnerství. Samozřejmě, že získat peníze je důležité, ale hlavním cílem je opravdový dialog a partnerství v daném území. Místní akční skupiny se vyskytují v budoucím období pouze v Programu rozvoje venkova podporovaném z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD). Místní akční skupina bude pomáhat žadatelům získat prostředky z celého programu. Především těm, kteří by se do toho sami nepustili. Za všechny jeden příklad z MAS Hornolidečsko: Podnikateli, který chtěl skončit, pomohla místní skupina s projektem, a díky novému impulsu se znovu postavil na nohy. Chceme tedy, aby MAS zajišťovaly zdarma poradenství, což by bylo výhodou pro celé území.

 

 Zájem o financování projektů z Leaderu byl vždy větší než dostupné prostředky. Kolik peněz touto cestou přišlo od roku 2004 na český a moravský venkov?

V Leader+ byly prostředky na tříleté období, ale vyčerpaly se už v minulém roce. Na rok vycházelo zhruba 65 milionů korun. Z Leader ČR, kde se projekty realizovaly již v roce podání žádosti, se v roce 2004 vyplatilo 77 milionů korun. V následujících dvou letech po 70 milionech korun. Například letos byl zájem o podporu trojnásobný než vyčleněné finance. Hlásilo se 64 projektů a příspěvek získalo 23. Byly mezi nimi projekty od některých místních akčních skupin, které byly již úspěšné v předchozích letech, ale i od nových MAS.

 

 Jak je Leader prospěšný pro zemědělce?

Česká republika jako jediná v celé Evropě svůj Leader financovaný ze státního rozpočtu založila na zemědělství. Jinde jdou obvykle regionální peníze Leaderu na rozvoj vesnic, na veřejné investice nebo na podnikání, ale jiné než zemědělské. U nás je podmínkou, aby nejméně třetina peněz z Leader ČR šla zemědělcům. Většinou tento podíl bývá vyšší – téměř padesát procent.

 

 Je to tak, že do „masek“ se zapojují hlavně menší zemědělci s finančně méně náročnými projekty a velké podniky spíš využívají operační program?

Členy MAS jsou převážně menší subjekty, ale i středně velké společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti či družstva. Zemědělci si s tímto příspěvkem zejména pořizují techniku. Hlavní přitom je, že vstupují do těchto společenství a pomáhají tvořit strategii pro celé území. Chceme do budoucna více hodnotit jednotlivé MAS podle toho, jak se v nich angažují mladí lidé, zemědělci a ženy.

 

 Ukazuje se, že lidé z regionů si sami chtějí říkat, na co využít finanční podpory. Bude to více respektovat EAFRD?

Na osu IV – Leader je vyčleněno asi pět procent prostředků fondu. Na rok to představuje kolem 650 milionů korun, což je zhruba třikrát tolik, než bylo možné dosud využít metodou Leader, včetně prostředků z ministerstva pro místní rozvoj. Určitě by se využilo ročně o sto milionů korun víc. Posílit by však potřebovaly i další osy, zejména třetí a první. Nyní na ministerstvu zemědělství probíhá revize Programu rozvoje venkova na období 2007 až 2013 se snahou najít rezervy a navrhnout, jak by se dala zjednodušit nadměrná administrativa.

 

 Dá se říci, která z MAS je u nás nejúspěšnější?

Je to MAS Posázaví, která má několikerou zkušenost z obou Leaderů. Z evropského získala již 23 milionů korun a z českého asi osm milionů. Tato MAS má ISO a funguje i jako rozvojová agentura, to znamená, že na svém území vyhledává projekty pro strukturální fondy.


Hodnocení => průměr 136
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář