- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Vyhláška se zákazem výkupu všech kovů od fyzických osob za hotové
Zasílám Vám několik informací k bezhotovostním úhradám:
1) Na webu MŽP je článek ministra a text vyhlášky
http://www.mzp.cz/cz/news_150202_vyhlaska_kovy
http://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/news_150202_vyhlaska_kovy/$FILE/Vyhlaska_novela_kovy.pdf tak jak vyjde ve Sbírce zákonů (zatím nevyšla).
Novinkou je, že dle zjištění (po pátečním podpisu ministra) se bezhotovost vztahuje i na výkup autovraků. V tomto ohledu autovrakaři nemají na přípravu ani (nejkratší) měsíc – vyhláška dosud nebyla publikována ve Sbírce. I s ohledem na tuto skutečnost jsem v pátek žádal opětovně náměstkyni ministra, aby počkali s vyhláškou, až budou mít v zákoně dostatečné zmocnění.
2) Pokud se chcete, jako člen SPDS účastnit společné diskuse k dalšímu postupu v souvislosti s novelou vyhlášky 383/2001 Sb., zúčastněte se jednání dne 12.2.2015 od 10 hod. v budově Pražských služeb, a.s., Pod Šancemi 444/1, Praha 9. Na toto jednání bude navazovat jednání Představenstva Svazu.
3) Množí se dotazy, z čeho bude vyplývat povinnost bezhotovostních plateb, od března (když právě pasáž o bezhotovostních platbách bude z vyhlášky 383/2001 Sb., § 8 odst. 5 odstraněna).
To je dáno ustanovením §18 odst. 5 zákona o odpadech (která se dosud vztahuje pouze na výkup a) uměleckého díla nebo jeho části, b) pietního nebo bohoslužebného předmětu nebo jeho části, c) průmyslového strojního zařízení nebo jeho části, d) obecně prospěšného zařízení nebo jeho části, zejména zařízení pro hromadnou dopravu, dopravního značení, součásti nebo příslušenství veřejného prostranství a pozemních komunikací a energetické, vodárenské nebo kanalizační zařízení, nebo e) části vybraného výrobku, vybraného odpadu a vybraného zařízení podle 25 odst. 1 písm. c) a h) zákona), ale po vypuštění textu dle novely vyhlášky se bude vztahovat na veškeré výkupy v rozsahu §8 vyhlášky 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění).
Podrobně je problematika rozvedena v tabulce:
Zákon 185/2001 § 18 Povinnosti při sběru a výkupu odpadů |
Vyhláška 383/2001 §8 |
(4) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí vykupovat odpady stanovené prováděcím právním předpisem podle odstavce 11, s výjimkou autovraků, od fyzických osob. |
(2) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů je povinen v souladu s § 18 odst. 3 zákona identifikovat odebírané nebo vykupované odpady a osoby, od kterých vykoupil věci jako odpady následujících druhů odpadů podle Katalogu odpadů, a vést o těchto skutečnostech evidenci Kód odpadu Název druhu odpadu 16 01 04* Autovraky 16 01 06 Autovraky zbavené kapalin a jiných nebezpečných součástí 17 04 01 Měď, bronz, mosaz 17 04 02 Hliník 17 04 03 Olovo 17 04 04 Zinek 17 04 06 Cín 17 04 07 Směsi kovů (17 04 01 - 06) 17 04 11 Kabely 16 01 17 Železné kovy 16 01 18 Neželezné kovy 17 04 05 Železo a ocel 17 04 07 Směsné kovy 20 01 40 Kovy. (3) Identifikací fyzických osob podle odstavce 2 se rozumí zjištění jména, příjmení, data narození, adresy trvalého pobytu nebo pobytu a čísla občanského průkazu nebo jiného průkazu totožnosti každé z osob, od které byly odpady odebrány nebo vykoupeny. (5) Odpady, jež provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí vykupovat od fyzických osob, a odpady, za jejichž výkup nebo odběr nesmí poskytovat úplatu v hotovosti, se vymezují jako odpady, mající povahu a) uměleckého díla nebo jeho části, b) pietního nebo bohoslužebného předmětu nebo jeho části, c) průmyslového strojního zařízení nebo jeho části, d) obecně prospěšného zařízení nebo jeho části, zejména zařízení pro hromadnou dopravu, dopravního značení, součásti nebo příslušenství veřejného prostranství a pozemních komunikací a energetické, vodárenské nebo kanalizační zařízení, nebo e) části vybraného výrobku, vybraného odpadu a vybraného zařízení podle § 25 odst. 1 písm. c) a h) zákona. |
(5) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za vykoupený nebo odebraný odpad stanovený prováděcím právním předpisem podle odstavce 11 poskytovat úplatu v hotovosti. | |
(11) Ministerstvo stanoví vyhláškou seznam odpadů, u nichž je oprávněná osoba povinna při jejich odběru nebo výkupu vést evidenci osob, od kterých odpad odebrala nebo vykoupila. |
Závěr – ministerstvo v souladu se svým zmocněním stanovilo seznam odpadů §18 (11), s povinnou evidencí osob a diferencovalo tento seznam na dvě skupiny vyhl. 383/2001 Sb. dle §8 odst. 2 (definuje odpady, jejichž výkup při splnění evidenčních povinností je možný i od fyzických osob (§8 (2) vyhl. 383/2001)) a současně dle §8 odst. 5 vyhl. 383/2001 (definuje odpady se zákazem výkupu od fyzických osob dle §18 (4) a současně definuje omezený seznam odpadů, za něž není možné poskytovat hotovostní úhradu dle §18 (5)). To, že je možné vykupovat odpady od fyzických osob v rozsahu odstavce 2 §8 vyhlášky je zřejmé z textu následujícího odstavce 3, protože údaje o právnických osobách vyplývají přímo z §16 odst. 6 zákona o odpadech.
Po nabytí účinnosti vyhlášky dojde „pouze“ k rozšíření počtu druhů odpadů – tzn. bude se bezhotovostní úhrada vtahovat na odpady dle §8 (2) i (5) vyhl. č. 383/2001 Sb.
Od 1.10.2014 je ve vyhlášce rovněž kolize §8 odst. 5 písm. e) vyhlášky 383/2001 Sb. s odst . 5 § 37k zákona o odpadech (řeší zpětný odběr elektrozařízení a oddělený sběr elektroodpadu), který jako speciální zákonná úprava má přednost před vyhláškou. Ale to jsme již řešili na konci loňského roku - je možné pokračování výkupu elektrozařízení realizovat prostřednictvím smlouvy s kolektivním systémem.
S pozdravem
Ing. Petr Šulc
výkonný ředitel
SPDS ČR
Svaz průmyslu druhotných surovin ČR / Czech Confederation of Secondary Raw Materials Industry
národní člen Bureau of International Recycling (BIR) a člen Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung e.V. (bvse)
Rumunská 12, CZ-120 00 Praha 2
IČ: 41 69 46 51
E: sulc@spds.cz I W: www.spds.cz