Renata Šarjaková, 31. říjen 2013
Konec záručních lhůt v roce 2014. Jak je to doopravdy?
Možná jste se již doslechli, že od začátku příštího roku nabyde účinnosti nový občanský zákoník, který mimo jiné upravuje záruční lhůtu zboží a právo spotřebitele na reklamaci vadného výrobku. V médiích se vyrojily zprávy o možné interpretaci nového znění zákona, kdy spotřebitel ztratí od začátku roku 2014 právo reklamovat výrobek v rámci zákonné dvouleté záruky.

 

  • Nový občanský zákoník nepoužívá pojem záruka či záruční doba ve smyslu § 619 a násl. stávajícího občanského zákoníku. Prodávající bude odpovědný pouze za vady zboží v rámci záruky, kterou kupujícímu sám poskytne anebo kterou si vzájemně sjednají. S ohledem na konkurenční boj je tato nadstandardní forma záruky nabízena mnoha výrobci i dnes a lze předpokládat, že od nového roku bude garance jakosti výrobku v mnoha případech plně nahrazovat současnou záruku. Prodejce bude odpovídat za záruční dobu uvedenou na zboží, jeho obale, v přiloženém návodu, záručním listě nebo reklamě.
  • I po 1. lednu příštího roku bude nadále platit základní pravidlo, že prodávající odpovídá kupujícímu za to, že věc nemá při převzetí vady (§ 616 stávajícího OZ a § 2161 NOZ). Vyskytne-li se tato vada do 24 měsíců, je možné zboží reklamovat. Stejný názor na výklad NOZ má také Ministerstvo průmyslu a obchodu. Smluvní strany si nemohou u nového zboží sjednat odpovědnost menší než zákonem stanovenou dobu 24 měsíců. V takovém případě by se k tomuto ujednání nepřihlíželo.
  • Projeví-li se vada do 6 měsíců od zakoupení zboží, má se za to, že výrobek byl vadný již v době jeho prodeje. Prodejce je tedy povinen uznat reklamaci a výrobek opravit, popřípadě vyměnit za nový, pokud neprokáže, že vadu spotřebitel způsobil sám. Po uplynutí 6 měsíců bude prokazování, jak a kdy byl výrobek poškozen, na straně spotřebitele. V tomto případě je však nutné poukázat, že mnoho prodejců jistě začne v rámci odlišení se od konkurence nabízet prodloužení šestiměsíční ochrany bez nutného dokazování ze strany spotřebitele.
  • Nově bude mít kupující právo na přiměřenou slevu z kupní ceny, pokud se rozhodne opravit výrobek svépomocí, například ve specializovaném servise nebo vlastními silami. Vyhne se tak lhůtám, které má prodejce pro odstranění závady.

Abychom vše shrnuli, od ledna 2014 bude namísto "zákonné záruky" používán termín "zákonná odpovědnost za vady". Délka jejího trvání zůstává stejná, tedy 24 měsíců. I dnes je běžná praxe, že prodejci nabízí prodlouženou variantu záruky jako doplněk k zakoupenému zboží. Jedná se tedy o smluvní záruku garantující bezproblémovou reklamaci, která je běžná ve většině zemí EU.


Hodnocení => průměr 050
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář