- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
CO jsou daňové schránky a jak je mohou poplatníci využívat?
Zeptali jsme se ředitele Ústředního finančního a daňového ředitelství ing. Jana Knížka
Daňové informační schránky přinášejí poplatníkům i daňové správě úsporu administrativních nákladů, ale nejsou zatím příliš využívány.
K čemu slouží? Například bez nutnosti navštívit finanční úřad mají uživatelé zpřístupněn přehled o svých daňových povinnostech a platbách. K dispozici jsou veškeré platby, to znamená i údaje o platbách, které poplatníkovi zasílá finanční úřad. Jednotlivé platby na osobním daňovém účtu jsou propojeny s detailními informacemi o příslušných písemnostech, na základě kterých daný předpis vznikl. Je zobrazeno číslo jednací, název písemnosti, datum splatnosti předpisu a zdaňovací období.
Schránky obsahují i osobní daňový kalendář. Ten zobrazuje majiteli účtu v přehledné podobě personalizované informace o zákonných lhůtách přiznání a plateb daní i lhůtách stanovených správcem daně. Jiná služba umožňuje uživateli elektronické zpřístupnění seznamu písemností z daňového řízení mezi ním a finančním úřadem. Pro základní informaci o písemnostech vedených ve spisu tak není nutné osobně navštívit finanční úřad.
Jak si daňovou informační schránku zařídit? Zájemce potřebuje mít elektronický podpis a tzv. kvalifikovaný certifikát podle zákona o elektronickém podpisu. Dále je nutné, aby zájemce svému místně příslušnému finančnímu úřadu zaslal Žádost o zřízení daňové informační schránky. Ta musí být podána elektronicky prostřednictvím aplikace pro elektronické podání písemností pro daňovou správu přístupné na internetových stránkách české daňové správy.
Po obdržení rozhodnutí o zřízení schránky, musí zájemce požádat o nahlížení do schránky prostřednictvím Přihlášky k nahlížení. Tuto přihlášku je nutné finančnímu úřadu zaslat opět prostřednictvím aplikace na stránkách české daňové správy a znovu ji opatřit zaručeným elektronickým podpisem. Finanční úřad do 15 dnů od obdržení přihlášky umožní přístup k informacím ve schránce prostřednictvím elektronického podpisu.
Věřím, že se podaří zvýšit procento poplatníků, kteří budou daňové informační schránky využívat ke své spokojenosti. Budou tak moci komunikovat s daňovou správou z tepla svého domova.
Libuše Frantová