Renata Šarjaková, 10. únor 2009
Biopotraviny kupuje již 40 procent spotřebitelů

Biopotraviny se stávají samozřejmostí při nákupu českých spotřebitelů. V současné době kupuje biopotraviny 39% spotřebitelů, z toho 14 % pravidelně (alespoň jednou týdně). Národní logo BIO, kterým se biopotraviny označují, zná již 54% spotřebitelů, prodejce biopotravin ve svém okolí zná již 74% spotřebitelů. Vyplývá to z aktuálních výsledků průzkumu trhu s biopotravinami.

Z výsledků průzkumu vyplývá, že spotřebitelé již mají poměrně jasnou představu o tom, co biopotraviny jsou a jaké jsou pozitivní přínosy jejich konzumace.

 

„Spotřebitelé již vědí, že konzumací biopotravin chrání své zdraví. Je ale nezbytné, aby si spotřebitelé spojovali biopotraviny s konkrétními ekofarmáři a výrobci biopotravin, i s pozitivními dopady, které má ekologické zemědělství na životní prostředí. Nejsme spokojeni s tím, že více jak polovina biopotravin na našem trhu je z dovozu, je proto potřebné soustředit se na propagaci českých biovýrobků především pak na podporu regionálních výrobců,“ uvedl ministr zemědělství Petr Gandalovič.

 

Poslední obdobný průzkum ministerstva zemědělství proběhl v červenci 2006, v té době kupovalo biopotraviny pouze 29% spotřebitelů, z toho 3% pravidelně, logo BIO znalo pouze 23% spotřebitelů. Největší překážka pro nákup biopotravin byl v roce 2006 nedostatek informací, v současné době již tato překážka v podstatě neexistuje. Stabilní překážkou tak zůstává hlavně cena biopotravin.

 

„Cenu biopotravin je nutné chápat jako přirozený regulační mechanismus rozvoje trhu s biopotravinami, který je dán tím, že ne všichni spotřebitelé si uvědomují výhody ekozemědělství a jeho výrobků a nejsou ochotni vyšší cenu zaplatit. Rozvoj trhu s biopotravinami bude postupný a biopotraviny budou vždy alternativní nabídkou vedle potravin běžných,“ sdělil náměstek ministra zemědělství Jiří Urban.

 

Spotřebitelé podle průzkumu nejvíce kupují mléčné biovýrobky, pečivo, ovoce a zeleninu. Pokud v roce 2006 znalo ve svém okolí prodejce biopotravin pouze 22% spotřebitelů, v současné době je to již 74%! Stejně tak v roce 2006 znalo ve svém okolí ekofarmáře pouze 6% spotřebitelů, v současné době je to 15%.

 

Srovnání výsledků hlavních postojů a znalostí spotřebitelů v letech 2006 a 2008: 

Postoj spotřebitelů

Červenec 2006 (%)

Listopad 2008 (%)

Nárůst (%)

Kupuji biopotraviny

29

39

+10

Kupuji biopotraviny pravidelně

3

14

+11

Cena je pro mě největší překážkou pro nákup biopotravin

31

29

-2

Nedostatek informací je pro mě největší překážkou pro nákup biopotravin

32

2

-30

Vím, jak se biopotraviny označují, znám národní BIO logo

32

54

+22

Znám ve svém okolí ekologického farmáře

6

15

+9

Znám ve svém okolí prodejce biopotravin

22

74

+52

 

 Kompletní výsledky průzkumu trhu je možné nalézt zde, výsledky průzkumu z roku 2006 zde.

 

 

Petr Vorlíček

tiskový mluvčí MZe


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 047
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář