- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Bakterie k výrobě biopaliv
(ÚZEI, Agronavigator.cz) – Geneticky modifikované střevní bakterie mohou vyrábět dieselové palivo. To prokázali britští vědci v laboratorních pokusech.
Zvláštností je, že palivo poskytované bakteriemi je chemicky identické s běžnými fosilními palivy. Mohlo by tak být přímo použito, aniž by se muselo uzpůsobovat například automobilovým motorům, píší vědci v „Proceedings“ americké Národní akademie věd (PNAS). Metoda se však nachází v počáteční fázi vývoje.
Základní látkou pro výrobu paliva jsou volné mastné kyseliny. Ty mohou bakterie Escherichia coli metabolizovat na různé uhlovodíky, z nichž vzniká dieselové palivo. Předtím však musí být tyto bakterie geneticky modifikovány. Vědci z týmu Thomase Howarda z britské University Exeter proto vnesli geny různých bakterií do genomu střevních bakterií. Na výzkumu se podíleli také vědci z Shell Technology Centre v Thorntonu (Velká Británie).
Vědci nejprve kultivovali bakterie na mediu obsahujícím směs různých mastných kyselin. Bakterie pak produkovaly různé alkany a alkeny, které byly chemicky identické s těmito látkami v běžných dieslových palivech. Poté vědci geneticky modifikovali také metabolismus bakterií tak, aby požadovaným způsobem přeměňovaly své vlastní mastné kyseliny.
Mnoho zatím dostupných biopaliv musí být po výrobě dále upravováno. Biopaliva často nejsou vhodná pro použití v běžných motorech nebo mohou být používána jen jako příměsi k fosilním palivům.
„Od začátku bylo naším cílem vyrobit komerční biopalivo, které bude možné používat do vozidel bez uzpůsobení“, uvedl vedoucí studie John Love z University Exeter.
„Nahradit konvenční naftu v komerčním množství uhlíkově neutrálním biopalivem by byl ohromný krok k dosažení našeho cíle spočívajícího v redukci emisí skleníkových plynů do roku 2050 o 80 procent. Globální energetická spotřeba stoupá a získat palivo, které je nezávislé na kolísání cen oleje a politické nestabilitě, představuje stále atraktivnější šanci“.