Od roku 2005 do roku 2012 bylo zkontrolováno 1 812 334 turů na 20575 hospodářství, 196 705 ovcí a koz na 4529 hospodářství a 662 260 prasat na 2452 hospodářstvích.
Zjištěné výsledky kontrol ukazují, že došlo k významnému snížení počtu kontrolovaných zvířat, u kterých nebylo zjištěno porušení v oblasti označování a evidence.
V roce 2005 bylo při kontrolách zjištěno 13,1 % turů chybně označených a v roce 2012 pouze 3,5 %.
U ovcí a koz byl od roku 2005 do roku 2012 zaznamenán pokles chybně označených zvířat z 11,5 % na 5,6 % a u prasat ze 7,5 % na 2,4 %.
Uvedené výsledky souvisí s osvětou v této oblasti a v nemalé míře také s vyšší kvalitou ušních známek. Jen těžko lze již očekávat lepší výsledky, protože vždy se musí počítat s provozními ztrátami na pastvinách a ve volném ustájení.
Nedostatky ve vedení stájového registru u turů, ovcí a koz jsou minimální a pohybují se od 1,9 % v roce 2005 do 0,7 % v roce 2012. Obdobný trend byl zaznamenán u registru prasat v hospodářství.
Nejvíce problémů však přetrvává v oblasti zasílání hlášení do ústřední evidence a to u všech druhů zvířat, na která se tato povinnost vztahuje.
U turů došlo k poklesu zjištěných nedostatků od roku 2005 z 10,7 % na 2,6 % v roce 2012,
u ovcí a koz z 20,5 % v roce 2005 na 4,4 %v roce 2012.
Nejvíce nedostatků v zasílání hlášení do ústřední evidence bylo zjištěno u prasat a to 52,1 % v roce 2005 a 22,8 % v roce 2012.
Velkým problémem hlášení do ústřední evidence je nedodržování zákonné lhůty, ve které mají chovatelé hlášení do ústřední evidence zasílat.
Tato lhůta je dle platné legislativy do 7 dnů ode dne, kdy k narození, úhynu, ztrátě, utracení nebo přemístění zvířete došlo, při narození ovcí a koz se hlášení o narození zasílá do 7 dnů ode dne označení.
U prasat je povinnost zasílat hlášení jednou měsíčně, vždy do desátého dne následujícího kalendářního měsíce, a to za celý kalendářní měsíc.
Na základě zjištěných nedostatků v oblasti ústřední evidence a naopak poměrně dobrých výsledků při kontrole chovatelské evidence (stájový registr, registr prasat v hospodářství) lze chovatelům doporučit vedení elektronickou formou (se schváleným softwarem) popř. přes portál farmář. Tento způsob vedení zajistí jediným zápisem vedení obou evidencí, což může omezit výskyt chyb a současně by nemělo docházet k prodlužování lhůty ke hlášení do ústřední evidence, protože zápis do stájového registru (registru prasat v hospodářství) musí být proveden bezodkladně tak, aby údaje v něm uvedené byly aktuální.
Výskyt turů s chybějícími nebo neplatnými průvodními listy byl v roce 2005 1,5 % a v dalších letech poklesl pod jedno procento.
Kontrola dodržování výše zmíněných povinností je dána legislativou a chovatelé jsou ke kontrolám vybírání analýzou rizika 3 % hospodářství s chovem turů, 3 procenta hospodářství s chovem ovcí a koz a 1 % s chovem prasat. Pro kontroly podmíněnosti je vybíráno 1 % žadatelů.
Kriteria pro zařazení do analýzy rizika jsou včasné předávání správných a úplných údajů do ústřední evidence, veterinární a zoohygienické podmínky, dřívější nákazová situace, výše ročních finančních podpor, výsledky kontrol v uplynulém období, významné změny, ke kterým na hospodářství došlo v minulém období, popř. další kriteria stanovená členským státem.
Zdenka Majzlíková
České plemenářská inspekce