František Mariánek, 23. březen 2009
Antibyrokratická komise

Zápis z 12. jednání Antibyrokratické komise Mze (ABK)

dne 25. listopadu 2008 od 9.00 hodin, Mze v salonku ministra

 Zdroj: ASZ

Účastníci jednání:

Ing. Stanislav Němec, předseda Asociace soukromého zemědělství ČR, předseda ABK

Ing. Jindřich Šejvl, zástupce Agrární komory ČR

Ing. Petr Krogman, zástupce Svazu marginálních oblastí ČR

Ing. Marcela Nachtmanová, ředitelka odboru auditu a supervize Mze

Ing. Jaroslav Šebek, tajemník Asociace soukromého zemědělství ČR

Ing. Ivan Horák, zástupce Agrární komory ČR

Ing. Josef Stehlík, poradce ministra zemědělství

Ing. Martin Plášil, poradce ministra zemědělství

Mgr. Kateřina Němcová, odbor kabinet ministra (v zast. ředitele JUDr. J.Roučka)

Bc. Jaroslav Trávníček, zástupce Společnosti mladých agrárníků ČR

Ing. Martin Pýcha, tajemník Zemědělského svazu ČR  (od 10.30 hod.)

 

Omluveni:

Ing. Tomáš Kreutzer, Potravinářská komora ČR

 

Zahájeno v 9.00 hodin.

1)      Příprava na jednání s ministrem zemědělství

ABK stručně projednala aktuální stav u jednotlivých podnětů dle tabulky za účelem podání informace ministrovi.

Dále byl stručně projednán aktuální plán vlády na snižování byrokracie, který byl ABK zaslán na vědomí. Bylo zjištěno, že plán vlády (v části Mze) neobsahuje podněty projednávané na ABK.

ABK doporučí ministrovi zařadit podněty dle tabulky do plánu vlády.

 

2)      Jednání s ministrem zemědělství

9.40 hodin

Mgr. Petr Gandalovič

 

S.Němec:  a) rámcová informace o činnosti ABK

uvedl dosavadní fungování ABK a rámcové výsledky její činnosti od vzniku v březnu t.r.. Proběhlo 11. schůzí ABK, na které bylo dosud řešeno kolem 7 desítek podnětů veřejnosti a nevl. zem.organizací, Dle povahy podnětů byly zpravidla opakovaně přizvány k meritornímu projednání věci zejména tyto organizace: SZIF SVS, SRS, ÚKZÚZ, ČMSCH a zástupci některých odborů Mze.

U podnětů, kde vyřízení představuje pouze změny přístupu OSS nebo metodiky apod. se již reálně podařilo snížit některé nadbytečné požadavky na farmáře. Problém zůstává většinou u podnětů, které  vyžadují změnu legislativy. Přestože byly návrhy změn projednány a odsouhlaseny s jednotlivými OSS, dosud se žádný z těchto návrhů nedostal do legislativního procesu.

 

  P.Krogman: informoval o vývoji a výsledcích řešení podnětů projednávaných se SZIF. Bylo zaznamenáno několik důležitých změn – viz tabulka. Rámcově se jednalo se o 3 okruhy, zde nejsou dořešeny tyto podněty:

     -    mléko

Není dořešena novela vl.nařízení 244/2004Sb. a problematika školního mléko

-         LPIS a žádosti o dotace

Není dořešen limit lhůt pro odvolání na Mze

-         Program rozvoje venkova

Ministr byl požádán o zvláštní pomoc při řešení podnětu – přístup SZIF do externích registrů. 

 

S.Němec: informoval o jednání se SRS a ÚKZÚZ – viz tabulka.

Ministr navrhnul další úpravy na portálu Farmář zejména v těch oblastech, ve kterých nebude možné vyřešit podnět odstraněním evidenčního požadavku.

 

J.Stehlík: popsal stav podnětů projednaných s SVS – viz tabulka.

Popsal zatím jedno jednání ABK s SVS, zde zůstala řada věcí nedořešená.

Návrh vyhlášky k úpravám vet. a hyg. podmínek pro menší provozy je v současné době v legislativní radě vlády. SVS bude pozvána znovu na ABK v nejbližší době.

 

S.Němec: ABK nyní plánuje jednat také s PGRLF – zejména k podmínkám vyřizování podpory na pojištění a k obecným pravidlům.

 

Po projednání:

Ministr zemědělství písemně požádá ředitele jednotlivých OSS o větší spolupráci s ABK a o dodržování dojednaných úkolů a termínů.

Ministr zajistí funkční napojení ABK na legislativní odbor Mze.

Ministr požádal ABK o zmapování stavu jednání s SVS. (Zajistí: J.Stehlík)

Ministr požádá zemědělský sněmovní výbor o pravidelnou účast alespoň jednoho poslance – člena ZEV na jednáních ABK.

Podněty, které projednává ABK, budou postupně zařazeny do plánu vlády na snižování byrokracie.

ABK doplní tabulku podnětů o došlé podněty, které se přímo netýkají Mze a které ministr bude řešit meziresortně.

Ministr se znovu zúčastní některého z příštích jednání ABK.

 

3)      Cross-compliance

10.00 hodin

Ing. Jiří Urban, náměstek ministra

Ing. Martin Mistr, VŘ Sekce environmentální

Projednáváno za účasti ministra

 

ABK požádala o úvod do současného stavu příprav CC.

 

M.Mistr, J.Urban: Informoval o jednáních Monitorovacího výboru CC, na kterých byli zástupci zemědělců seznámeni s obsahem 29 kontrolních bodů. Zároveň zde bylo projednáno vypořádání připomínek NNO. Kontroly  budou provádět jednotlivé OSS, od ledna 2009 jde o 9 směrnic, od roku 2013 bude plný systém CC (16 směrnic). Počty kontrol nejsou zcela dořešeny – nelze dodržet absolutní 1% kontrol (min. 1% za každou směrnici, 10% je u ČPI),

Členský stát může zaměření kontrol bodů CC částečně upravit dle vlastních priorit.

 

Ministr obdržel dopis od všech NNO s výzvou k dodržení některých parametrů CC.

1.      Kontroly na úrovni cca 1%

Viz výše

2.      Výplata plateb dle harmonogramu bez ohledu na průběh kontrol CC

Na MV CC to již bylo slíbeno, ale SZIF má podmínku, že 90% kontrol bude dokončeno, pak se spustí výplaty 

3.      Zpracování charty práv farmáře včetně zveřejnění kompletní metodiky kontrol

Mze již připravilo informační brožuru pro zemědělce, která je nyní v redakční úpravě. Zde bude obsažena metodika kontrol. Jako metodika kontrol pro CC budou sloužit stávající metodiky OSS, za které také tyto organizace zodpovídají.

4.      Ohlašování kontrol 14 dopředu

Opět na MV CC bylo sice odsouhlaseno, nicméně nejde akceptovat u všech typů kontrol (někde jen 48 hodin). Bude se to ještě konzultovat

 

V případě, že národní kontrola zjistí u zemědělce porušení, předá toto zjištění závad nebo porušení právních předpisů do rizikové analýzy SZIF. Takové zjištění bude pro podnik znamenat sankci ve formě snížení přímých plateb (pokud jde o kontrolní bod CC) a zařazení do skupiny rizikovějších subjektů s vyšší pravděpodobností výběru pro opakovanou kontrolu CC. Dále bude subjekt postižen dle stávající národní legislativy.

 

ABK nesouhlasí s dosavadním systémem, neboť z uvedeného vyplývá, že každá národní kontrola se tak může stát kontrolou CC. To je nepřijatelné, neboť základním úkolem bylo nastavit systém tak, aby kontroly CC byly pod úrovní národních kontrol. Současný systém by představoval přísnější a rozsáhlejší kontroly, než vyžaduje EU.

Směrnice upravující CC jsou obecné a je na členském státu, aby vytvořil takový mechanismus, který bude lépe plnit cíl, tj. příznivý dopad za životní prostředí a pohodu zvířat. ABK nepovažuje některé kontrolní body za skutečně přínosné pro zlepšení ŽP nebo welfare zvířat.

ABK nesouhlasí s tím, že některé kontrolní body budou záviset na subjektivním hodnocení kontrolujícího. Požaduje jasné vymezení porušení (ano x ne).

ABK požaduje zpřehlednit metodu výpočtu sankcí.

ABK zároveň požaduje dopracovat chartu práv farmáře.

 

Ministr: požaduje, aby náměstek Mze Ing. Urban upravil stávající systém se zohledněním stanoviska  ABK a ukládá projednat detaily CC znovu s ABK. Dříve nesmí být brožura Mze zveřejněna.

Nesouhlasí, aby existovala vazba mezi řešením konkrétních kontrol CC a odvolání a mezi termínem výplat plateb. Dojednaný systém se SZIF je třeba neprodleně přepracovat.   

 

Úkol: Odbor Mze zašle před jednáním na ABK aktuální návrhy změn CC (návrh informační brožury). Odbor Mze zodpovědný za CC bude znovu jednat s ABK 8.12. v 10.00 hodin, tj. před jednáním MV CC.

 

 

4)      Jednání se Státní rostlinolékařskou správou

11.50 hodin

Mgr.Ing. Ivo Vrzal, ředitel SRS

Ing. Pavel Minář

Ing. Hnízdil …..??

 

S.Němec: připomněl již projednávaná a odsouhlasená řešení podnětů ABK týkající se rostlinolékařské péče z dubna t.r. Byla konstatována konstruktivní spolupráce, která se ovšem neprojevila do příprav konkrétních legislativních úprav. ABK se seznámila s písemným stanoviskem z 9.10., které SRS vypracovala po urgenci ABK, ale nesouhlasí s harmonogramem, který předpokládá vyřešení některých podnětů až v roce 2010. 

 

Mgr. Vrzal: uvědomuje si vzniklé prodlevy, nicméně v současné době dochází ke slučování SRS a ÚKZÚZ, mění se mechanismy fungování obou organizací. V příštím roce k rozsáhlé novelizaci zákona o rostlinolékařské péči  Dojde také k významným úpravám legislativy ES.

Je tedy otázkou, zda je taktické předkládat do sněmovny více novelizací zákona během několika měsíců a nesloučit je do jedné velké novely.

 

S.Němec: vzhledem k důležitosti dojednaných zjednodušení například u ochrany včel či u evidencí POR pro praxi navrhuje, aby novely byly předloženy bez ohledu na další plánované změny zákona. Dojednané změny vyhlášek musí být již od nové sezóny požívání POR tj. cca od 1. 3.2009.

 

Úkol: SRS připravit návrh novely zákona o rostlinolékařské péči  co se týká ochrany včel (cca na schůzi PSP v únoru 2009.  Ostatní změny zapracovat až do celkové novely.

Přípravy novelizací vyhlášek SRS předloží do konce t.r.

 

Sloučení evidencí POR a hnojiv

Co se týká sloučení evidencí používání POR a hnojiv, SRS a ÚKZÚZ připraví novelu, ze které bude vyloučen vzor vedení evidence záznamů, tj. vyhláška bude obsahovat jen seznam povinných údajů.   

 

Lhůty pro archivaci záznamů

SRS: dojednané zkrácení archivace z 5 let na 3 roky bohužel není možné, neboť se i zde připravuje evropská směrnice, která dobu archivace sjednotí na 5 let. 

ABK nebude trvat na zkrácení lhůty archivace.

 

Odborná způsobilost

Tento nedořešený podnět je zatím v ideové debatě na SRS. Námětem SRS je změna příslušných předpisů, aby absolventi agronomických fakult získali automaticky potvrzení o absolvování školení k odborné způsobilosti k nakládání s POR.

Podnět zůstává v dalším řešení.

 

Nová směrnice ES o chemických látkách

EU již delší dobu chystá novou směrnici, která podstatně zpřísní kritéria pro schvalování účinných látek chemických přípravků.  Schválením v této podobě by došlo k radikálnímu snížení POR. To se může paradoxně negativně projevit na ŽP.  

Směrnice je uprostřed vyjednávání v EP. Současný vývoj naznačuje, že zpřísnění nakonec nebude příliš velké. Platnost směrnice by měla být od roku 2011 s tím, že od tohoto data budou ubývat POR postupně v závislosti na doběh licencí (10let).

Snaha ČR při vyjednávání v EK je, aby kritéria byla co nejvíce obecná.

 

Testování postřikovačů

Nový podnět, který ABK požaduje řešit, je úpravy lhůty pro testování strojů k aplikaci chem. látek.

 

SRS: odstupňování délky testování dle rozsahu práce nedoporučuje, neboť to přináší větší administrativu. V EU je běžná lhůta mezi 2-5 lety, připravuje se však novelizace směrnice, po které bude sjednocena lhůta na 3 roky.  Navrhuje prodloužit na 3 roky, řeší to jen vyhláška.

Úkol: SRS připraví novelu vyhlášky s prodloužením na 3 roky – lhůty pro testování postřikovačů.

 

 

5)      Projednávání podnětů:

 

a)     Hobby chov zvířat bez plemeníků

Podnět veřejnosti – zvážit přehodnocení stávající povinnosti mít plemenné zvíře i pro malochovatele například ovcí v hobby chovech (nezemědělci). Stěžovatelka odkazuje také na skutečnost, že každý majitel psů také nemusí připouštět pro rozmnožení svého zvířete pouze čistokrevným jedincem s rodokmenem.

Po projednání v ABK: Úkol: zařadit podnět k dalšímu jednání s SVS.

 

b)      Povinnost absolvování školení pro přepravu hosp. zvířat

J.Stehlík: Povinnost absolvovat školení pro přepravu zvířat nad určitý počet kilometrů platí i pro jednorázový převoz, což je faktická překážka pro chovatele.

 

c)      Povinnost ohledání zvěřiny taxátorem k jejímu uvolnění do prodeje

J.Stehlík: připravuje se nová vyhláška, podle které například i veterinární lékař, který bude chtít prodat ulovenou zvěř, bude muset mít stanovisko „taxátora“, který absolvoval další speciální školení. Opět je to nesmyslný způsob řešení.

Úkol: zařadit do podnětů ABK, J.Stehlík zajistí podrobnosti do příštího jednání ABK.  

 

d)     Náročnost evidence přívodu živin do půdy pastvou

P.Krogman: jako zpravodaj podnětu zjišťoval současný rozsah povinností vedení evidence. Dříve byla povinnost denních záznamů (u HRDP tato povinnost koncem t.r. již skončí),  nyní je třeba provádět jen měsíční zápisy (v podmínkách Programu rozvoje venkova). V souvislosti s existující aplikací na portálu Farmář a s možností využívat sít poradců Mze, nepovažuje tento podnět za naléhavý. Naproti tomu například zápisy o použití POR je nutné učinit do 24 hodin.

ABK vyřazuje tento podnět z dalšího sledování.

 

e)      Podmínky k udržení licence na autodopravu

I.Horák:  shromáždil další okolnosti k této povinnosti, která byly projednávána na minulých ABK. Problematika byla neúspěšně řešena již interpelací poslanců na ministra dopravy Šimonovského v roce 2004. Konzultací s českými úředníky zjistil, že povinnost sdělovat předmětné citlivé údaje z daňových přiznání je obsažena v zákoně č. 111/1994 o silniční dopravě (prováděcím předpisem je vyhl.366/1999Sb.) a také v evropské směrnici. Navrhuje prověřit konkrétní znění evropské směrnice.

Úkol: prověřit znění příslušné evropské legislativy.

 

 

13. jednání ABK bude dne 8.12.2008 od 10.00 hodin. Předmětem jednání bude cross-compliance.

(Plánovaná pozvánka pro ředitele PGRLF byla odložena na 14. jednání ABK).

 

Úkol:

Aktualizovat tabulku podnětů ABK.

 

Skončeno: ve 13.00 hodin.

Zapsal:Ing. Jaroslav Šebek, 25.11.2008

Přílohy: dle textu


Hodnocení => průměr 265
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář