Renata Šarjaková, 14. březen 2008
Stejné kontroly biopaliv

Přísné kontroly, jaké jsou uplatňovány na tuzemské výrobce biolihu, by měly podléhat i dovozy této suroviny. Podle generálního ředitele společnosti TTD Dobrovice Oldřicha Reinbergra požadavky státu zvyšují tuzemským producentům náklady a oslabují tak jejich konkurenceschopnost vůči zahraničním výrobcům.

 

Reinbergr minulý týden na tiskové konferenci Agrární komory ČR vysvětlil, že čeští výrobci biolihu musejí například skládat stomilionové jistiny na spotřební daň, což zvyšuje cenu tuzemského biolihu až o několik desetihaléřů na litr. Jen společnost TTD Dobrovice, která vyrábí biolíh z cukrové řepy, stojí podle Reinbergra systém kontroly výroby a přepravy biolihu navíc zhruba 50 haléřů na jeden litr.
Za každý daňový sklad biolihu na účet celní správy musí firma podle Reinbergra složit 40milionovou jistinu, což je dvakrát více než dříve. „Jištění dopravy biolihu nás stojí obrovské peníze. V Dobrovicích máme otevřenou záruku 570 milionů korun, abychom jistili spotřební daň při přepravě lihu k našim zákazníkům,“ prohlásil s tím, že stát by proto podle něj měl přísně kontrolovat také dovoz biolihu ze zahraničí, protože v každém členském státě EU například platí jiná pravidla pro jeho denaturaci. „Podmínky pro dovozce lihu by měly být stejně přísné jako pro nás, aby nevznikl prostor například pro únik spotřební daně. Chtěl bych vyzvat celníky a stát, aby stejně jako tady přísně kontrolovali i dovozy,“ zdůraznil.
Biolíh, který se letos začal přimíchávat do benzinu, se podobně jako řepkový metylester bude kvůli výhodnější ceně z větší části do České republiky vozit ze zahraničí, především z Brazílie. Smlouvy o nákupu biopaliva nyní dokončují dva hlavní výrobci pohonných hmot v České republice, a to Unipetrol a Čepro. Obě firmy potvrdily, že kvůli vysokým cenám biolihu se rozhodly významnou část dodávek dovézt. „Polovinu biolihu nakoupíme v zahraničí, protože je to levnější,“ uvedla již dříve mluvčí Unipetrolu Michaela Lagronová. Druhou polovinu bude Unipetrol podle ní nakupovat v tuzemsku, ale především z kvůli výhodnější dopravě.
Některé lihovary, které zpracovávají dražší obilí, se kvůli nekonkurenceschopnosti a ztrátám už rozhodly výrobu pozastavit, nebo odložily záměr lihovar vůbec stavět či modernizovat. V listopadu jsme s výrobou biolihu skončil kvůli stoupajícím cenám obilí lihovar firmy Ethanol Energy. Moravský lihovar Kojetín, který připravoval výstavbu jednotky na výrobu biolihu, zase svůj záměr odložil.
Naopak skupina Agrofert podle svého zástupce Martina Kubů ani za současné situace na trhu zatím nezměnila své plány investovat zhruba 1,7 miliardy korun do nového závodu na výrobu metylesteru řepkového oleje. Továrna s kapacitou 100 tisíc tun metylesteru ročně bude stát v areálu Lovochemie v Lovosicích a její plný provoz by měl začít v příštím roce. „Ačkoliv tento byznys prochází v rámci EU významnými výkyvy, považujeme jej stále za součást agrárního trhu v rámci EU. Předpokládáme, že tak jak je nyní v rámci EU podporován, tak dává určitou, i když ne jednoduchou perspektivu dlouhodobého udržení biopaliv na trhu EU,“ dodal s tím, že pohled na biopaliva prochází velkými výkyvy. Před deseti lety byl extrémně pozitivní. „Dnes se nacházíme na druhé straně kyvadla, kdy je extrémně negativní,“ doplnil.


Zdroj: Agroweb

Hodnocení => průměr 017
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář