Renata Šarjaková, 7. červenec 2006
Využití energetických rostlin v zemědělství na biopalivo nebo biomasu, biolíh a bionaftu
 Stav ve Velké Británii.
Pěstování rostlin na biopalivo a biomasu dává naději pro vytvoření nových trhů.
Využití energetických rostlin v zemědělství na biopalivo nebo biomasu, biolíh a bionaftu. Stav ve Velké Británii.
Pěstování rostlin na biopalivo a biomasu dává naději pro vytvoření nových trhů.
Velká Británie je pomalejší v tomto vývoji než ostatní země, zejména Rakousko, Německo, Francie a Spojené státy. Teprve nyní zachycuje příležitost, kterou poskytují biopaliva a biomasa. Důvod je čistě ekonomický. Technologie produkce biopaliv a biomasy a jejich zavádění byly zpočátku velmi drahé a neúčinné v porovnání s konvenčními energetickými zdroji. Po sobě jdoucí vlády v minulých 25 letech volily nákladově nejpřijatelnější systémy při formulování směrů získávání tepla, energie a paliva.
Vzhledem k tomu, že v  minulých 25 letech došlo k dramatickému vývoji, dochází v současné době ke změně. Společnost je bohatší. Lidé dříve nebyli ochotni akceptovat vyšší náklady. Nyní je větší ochota zaplatit víc za ochranu životního prostředí. Eskalace nákladů na palivo a plyn zdůraznily potřebu účinněji využívat běžné energetické zdroje a současně vyvíjet technologie z dříve přehlížených zdrojů jako jsou odpady a rostlinná hmota na jejich přeměnu na biomasu a pro biopaliva.
Od roku 2010/11 musí všechna paliva ve Velké Británii obsahovat 5 % biopaliv. Ale nejsou žádné známky o tom, jak bude vláda řešit situaci po roce 2011. Rostoucí zájem o biopaliva ovlivňují spíše ceny ropy než rozhodnutí a politika vlády. Po dlouhou dobu v Německu platí zásada nulové daně na bionaftu a proto velké společnosti jako Cargill a ADM mají záměr více investovat v těchto zemích než ve Velké Británii. Francie provádí stejnou politiku nezdaněné bionafty v množství odpovídajícím programu „Používání paliv z obnovitelných zdrojů pro dopravu“. Prvořadým faktorem je však cena ropy.
Bioetanol
Benzín obsahující 5 % bioetanolu tankuje se u normálních čerpacích stanic do automobilů s motory na bezolovnatý benzín. Vozidla FFV (Flexible fuel vehicles), která jezdí v Severní Americe a v Brazílii, a která používají směs až s 85% bioetanolem už jezdí pár let i ve Švédsku a nyní se objevují i ve Velké Británii. V současné době se bioetanol ve Velké Británii nevyrábí. Velcí producenti jsou v Brazílii, kde se bioetanol vyrábí z cukrové třtiny a v Severní Americe, kde je produkován z kukuřice a pšenice. Také se vyrábí v Evropě, ale většinou z pšenice a ječmene. Pšenice představuje největší potenciál pro produkci etanolu ve Velké Británii. Byla postavena stavba za 20 milionů GBP na výrobu etanolu v UK ve společnosti Wissington. Očekává se produkce 70 milionů litrů bioetanolu za rok. Další producent Green Spirit Fuels mezitím začíná stavět první bioetanolový závod v Hensatridge v Sommersetu. Tento závod bude mít kapacitu 100 000 tun paliva, které začne dodávat v roce 2007. O výstavbě dalších závodů se uvažuje.
Asi 330 000 tun pšenice bude vyžadovat ke svému provozu firma Green Spirit Fuels. Pšenici budou zpočátku dodávat firmy ze Sommersetu, Dorsetu a Wiltshire a větší množství bude získáváno na základě smlouvy od Wessex Grain na 3 až 5 let. Závod bude odebírat krmnou pšenici, ale je zařízen na produkci i z jiných komodit.
Španělská bioetanolová firma Abengoa nabízí rovněž smlouvu na dodávku pšenice za 67 GBP/t přes Harlow Agricultural s tím, že ještě letos dodá 50 000 tun, aby uspokojila expandující požadavky na bioetanol. Plánuje dlouhodobý kontrakt v roce 2007. Abengoa je největší evropský producent bioetanolu a hledá dodavatele pro svůj nový závod v severozápadním Španělsku. Také plánuje postavit jeden ve Velké Británii.
Futura Petroleum dodává do supermarketů Morrison bioetanol. Plánuje postavit závod v Amsterodamu, který bude odebírat pšenici od Velké Británie.
Bionafta
Bionaftu tvoří rostlinný olej, hlavně řepkový a sójový, nebo také použitý rostlinný olej z kuchyní. Rostlinný olej lisovaný za studena se esterifikuje přidáním 10 % metanolu a dalších aditiv. Pak se zahřívá, aby se snížila jeho viskozita na podobnou jako má nafta. Bionafta může ve většině situacích nahrazovat minerální naftu buď zcela, nebo částečně. Uvádí se, že je to jeden z kandidátů pro nahrazení fosilních paliv, protože je to obnovitelné, čistě spalitelné palivo, které vyhovuje environmentálním požadavkům. Směs 5 % bionafty a 95 % minerální nafty (známá jako B5) je nejrozšířenější směsí používanou v UK pro automobily. Její využívání nevyžaduje žádné změny ani u motorů vozidel, ani v běžných zásobovacích řetězcích.
Bionafta se začala v Evropské unii vyrábět již v průmyslovém měřítku. V minulosti se bionafta na bázi řepkového oleje příliš nepoužívala, protože je výrobně značně dražší než bionafta na minerální bázi. V některých zemích EU vlády tuto cenu kompenzují neúčtováním různých poplatků na bionaftu nebo daňovými úlevami, zatímco ve Velké Británii vláda schválila rabat na bionaftu ve výši 20 pencí za litr nafty. Přesto to nebylo dost, aby se nastartovala tato výroba.
Jedinými výrobci v UK jsou Argent Energy ve Skotsku a Rix Biodiesel v Hull, kteří recyklují lůj a použitý olej z kuchyní za účelem produkce bionafty nebo používají importovaný rostlinný olej. Tato situace se však má měnit. Greenergy má ve výstavbě závod v Imminghamu s kapacitou 100 000 tun za rok v joint venture s Cargill a Tesco, který má být spuštěn do provozu na konci tohoto roku. Tato společnost má dále v plánu postavit další závod v Liverpoolu. Další závody jako např. Global Commodities také budou stavět výrobní závody tohoto druhu.
Smlouvy na řepku olejnou byly uzavřeny ze sklizně roku 2006 v množství 160 000 tun. Zákazníci používají bionaftu vedle běžné s ohledem na životní prostředí, protože nemá žádný negativní vliv na biodiverzitu. K dispozici budou další nasmlouvaná množství. Centaur Grain je jediný dodavatel pro Global Commodities, který plánuje vystavět závod na výrobu bionafty ve východních zemích s produkcí 180 milionů litrů za rok.
Bionaftu lze spalovat v motorech traktorů, ale záleží na typu traktoru. Velcí výrobci začínají pozorovat zájem o traktory na biopalivo a proto poskytují informace a doporučení, jaké palivo lze a jaké nelze dávat do nádrže. V podstatě všechny traktory s konvenčním vstřikováním paliva (ne s common rail) mohou bionaftu používat. Musí se však častěji měnit palivový filtr. Common rail motory mají ultra precizní vstřikovací systémy řízené solenoidy seřízenými na minerální naftu a nemohou být použity na tak velkou koncentraci. Lze přimíchávat pouze 5 až 30 % bionafty. Výrobci traktorů a motorů oznamují, že jakákoliv bionafta musí odpovídat normě EN14214. Za studena vylisovaný řepkový olej není vhodný. Ti, kteří produkují toto biopalivo s tím asi nebudou souhlasit, a proto musí jeho použití konzultovat s výrobcem traktoru, zejména tehdy, je-li traktor v záruce.
 Zdroj info ÚZPI             

Hodnocení => průměr 016
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář