Renata Šarjaková, 18. duben 2006
Používání biopaliv?
Pokusy prováděné na Harper Adams University College s biopalivy, porovnávání s klasickými minerálními palivy. Snížení výkonu a zvýšení spotřeby u biopaliv.
Současné ceny biopaliv nemohou konkurovat cenám „červené“ nafty, ale pro některé operace, při kterých se do nádrží traktorů musí plnit „bílá“ nafta, mohou být nákladově alternativním řešením.
Podniky služeb a farmáři ve Velké Británii jsou tlačeni k používání „bílého“ paliva pro jisté druhy prací, jako jsou např. práce ve stavebnictví nebo při štěrkování komunikací. To prudce zvedá provozní náklady, a tak je šance, že by biopalivo tento vzestup ceny mohlo eliminovat. Otázkou však zůstává, zda bude motor poskytovat stejný výkon jako při provozu na palivo minerálního původu. Rovněž se vyskytují obavy, zda nebude poškozen motor používající biopalivo, zejména u starších traktorů.
Studenti na Harper Adams University College prováděli výzkum vlivu bionafty na provoz traktorů. Použili k tomu traktor Fiatagri G170, provozovaný na různé druhy směsí bionafty. Byly použity poměry od 5 % až do 100 %. V extrémních testech byly činěny pokusy i se 100% nezpracovaným rostlinným olejem. Měření výkonu na vývodovém hřídeli a spotřeby paliva umožnilo stanovit vliv provozu na biopalivo na výkon motoru, točivý moment a na spotřebu paliva.
Při těchto pokusech bylo zjištěno, že motor průkazně ztrácí 5 až 10 % výkonu a točivého momentu při běhu na biopalivo. Vzhledem k tomu, že energetická hodnota biopaliva je nižší než minerálního paliva, dochází k jeho vyšší spotřebě, a to asi o 3 %. Dalším problémem je, že výrobci traktorů dávají záruku na provoz traktorů pouze s 5% biopalivem.
V současné době studenti pokračují v dalším výzkumu a hledají závislosti s použitými aditivy, aby tak zlepšili výkonové charakteristiky biopaliv. Kromě jiného zkoušejí přidávání algae do paliva a plánují i přidávání vedlejších zemědělských produktů a testování jejich případného zlepšujícího efektu.
Farmers Weekly, 144, č. 9, s. 72 - 73                    Zdroj info ÚZPI

Hodnocení => průměr 133
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář