Renata Šarjaková, 14. říjen 2016
8.6.1 Technika a technologie pro lesní hospodářství - Lesnická nástavba traktoru - ochranné prvky

V Programu rozvoje venkova na období 2014 - 2020 je v operaci 8.6.1 Technika a technologie pro lesní hospodářství poskytována podpora na traktory pouze s lesnickou nástavbou, jejíž součástí musí být mj. ochranný rám.

 

Požadavky na tyto ochranné prvky lesnické nástavby jsou definovány nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013 ze dne 5. února 2013 o schvalování zemědělských a lesnických vozidel a dozoru nad trhem s těmito vozidly, podle něhož musí být traktor určený k vykonávání lesnických prací nebo k tažení lesnických přípojných vozidel nebo zařízení vybaven nejen ochrannou konstrukcí chránící obsluhu v případě převrácení (tzv. ROPS - Roll - Over Protective Structures; ISO 3471:2008), ale i ochrannou konstrukcí chránící obsluhu proti padajícím předmětům (tzv. FOPS - Falling Object Protective Structures; ISO 8083:2006) a ochrannou konstrukcí chránící obsluhu před vnikajícími předměty (tzv. OPS - Operator Protective Structures; ISO 8084:2003).


Aby bylo možné kabinu nebo ochranný rám prohlásit za ochrannou konstrukci podle ROPS, FOPS i OPS, musí být schválen (homologován) Ministerstvem dopravy. Při kontrole příjemce podpory proto bude ze strany SZIF požadován dokument prokazující schválení ochranné konstrukce (pokud tato skutečnost nevyplývá z technického průkazu nebo osvědčení, předkládá se technická dokumentace vozidla nebo kopie osvědčení o schválení typu).


Ze znění příslušných standardů vyplývá, že např. tzv. ochranný oblouk za sedadlem řidiče (splňující pouze standard ROPS) nemůže plnit požadavky podle FOPS (nechrání obsluhu proti padajícím předmětům) ani podle OPS (nechrání obsluhu proti pronikajícími předměty, protože není doplněn odpovídající drátěnou sítí, bezpečnostním sklem nebo polykarbonátovou výplní).


Státní zemědělský intervenční fond
Oddělení metodiky projektových opatření
rozvoje venkova


zdroj: Státní zemědělský intervenční fond »


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 072
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář