František Mariánek, 7. říjen 2012
Tisková zpráva Lesy ČR
 

Vyjádření Lesů České republiky, s. p. k nepravdivým

a zavádějícím článkům AČMD a Ing. Valného

 

Hradec Králové, 5. října 2012 – Lesy ČR považují za nutné vyjádřit se k článku „AČMD: Dřevěná kniha je tunel na stát a destabilizuje dřevozpracovatelský průmysl“ zveřejněnému dne 1. 10. 2012 na zpravodajském serveru parlamentnilisty.cz a k článku „Dřevařský obr padl, dluží i Lesům ČR. Bendl vinu necítí“ zveřejněnému dne 3. 10. 2012 na serveru aktualne.cz, jakož i k dalším vyjádřením AČMD či jejího prezidenta Ing. Valného, a to alespoň co do nepravdivých a zavádějících tvrzení, které se týkají zadávacího řízení na provádění lesnických činností s prodejem dříví „při pni“ 2012+ (dále jen „zadávací řízení“), resp. uzavření smluv se společností LESS & FOREST s.r.o. či Lesů ČR samotných.

Lesy ČR předně uvádějí, že postup zadavatele při zadávání veřejných zakázek striktně upravuje zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“). ZVZ tedy upravuje i požadavky, které může zadavatel v zadávacím řízení klást na uchazeče, jakož i situace, za kterých může zadavatel odmítnout uzavření smlouvy s vítězným uchazečem. To jsou základní nepřekročitelné premisy, z nichž je třeba vycházet.

Předmětné zadávací řízení napadené AČMD a Ing. Valným bylo podrobně přezkoumáno ÚOHS, který na něm neshledal žádné nezákonnosti, a tudíž umožnil Lesům ČR v tomto řízení pokračovat a uzavřít soutěžené smlouvy. Lesy ČR při realizaci zadávacího řízení postupovaly plně v souladu se závaznými právními předpisy. Je zarážející, že v takovém postupu vidí problém AČMD a Ing. Valný, a dokonce proto vyzývají ministra zemědělství jakož i management Lesů ČR, resp. ostatní osoby v článku uvedené, aby pro dodržení zákonného postupu při realizaci zadávacího řízení vyvodili osobní odpovědnost.

Co se týče spekulací nad tím, že měl ministr zemědělství dle názoru AČMD a Ing. Valného učinit kroky, které by zabránily podpisu smluv na roky 2012+ mezi Lesy ČR a LESS & FOREST s.r.o., uvádějí Lesy ČR následující. ZVZ striktně omezuje zadavatele veřejné zakázky co do možnosti neuzavřít soutěženou smlouvu s uchazečem, jehož nabídka se umístila na prvním místě. Postupem navrhovaným AČMD a Ing. Valným by Lesy ČR porušily jak ZVZ tak i závazné předpisy Evropského práva. Je alarmující, že uvedení vyzývají ministra zemědělství a Lesy ČR, aby jednali protizákonně, a pro případ, že tak neučiní, aby z takové skutečnosti byla vyvozena jejich odpovědnost. Ing. Valný a AČMD se pravděpodobně pohybují ve světě, kde není úplně třeba dodržovat právní předpisy.

Lesy ČR dále uvádějí, že jejich peněžité pohledávky z titulu soutěžených smluv je smluvní partner povinen zajistit bankovní zárukou zřízenou ve prospěch Lesů ČR – bez jejího zřízení . není možno s dotčeným smluvním partnerem smlouvu uzavřít. Výše bankovní záruky byla spočtena zejména s ohledem na množství dodaného dříví, na splatnost 

faktur za dodané dříví, na možnosti Lesů ČR ukončit smlouvu mimo jiné v případě neplacení faktur smluvním partnerem a s ohledem na smluvní mechanismy, které Lesům ČR poskytují možnost, jak riziko navyšování dlužné částky za dříví eliminovat. To je i případ stávajících pohledávek Lesů ČR za LESS & FOREST s.r.o. Lesy ČR samozřejmě ihned přistoupily k provedení takových kroků, které případnému nárůstu pohledávek za LESS & FOREST s.r.o. zamezí. Současně Lesy ČR připravují právní a faktické kroky, které budou garantovat kontinuální provádění prací v lese a současně i nepřerušení dodávek dříví na trh. Pokud AČMD či Ing. Valný považují dodržení takového postupu za důvod pro vyvození osobní odpovědnosti ministra zemědělství či managementu Lesů ČR, ukazuje to buď na jejich neznalost zákona a obsahu soutěžených smluv, nebo, co je horší, na snahu lživě napadat Lesy ČR, když nad motivací k takovému jednání Lesy ČR raději nebudou spekulovat.

K opakovanému nařčení, že současnou hospodářskou situaci LESS & FOREST s.r.o. způsobily mj. též „zpožděné tendry Lesů ČR“, uvádějí Lesy ČR následující. K prodlevě v průběhu tendru došlo v důsledku šetření ÚOHS, zahájeného na základě podání, podnětů a námitek ze strany některých účastníků. Padesát dní totiž platilo předběžné opatření ÚOHS, kdy zadavatel nemohl smlouvy uzavírat. Správnost postupu podniku při organizaci tendru však zcela potvrdilo prosincové rozhodnutí ÚOHS, které konstatovalo, že tendr je plně v souladu se zákonem, nediskriminační a transparentní. Vzhledem k tomu, že ÚOHS na straně zadavatele žádné pochybení neshledal, předběžné opatření zrušil. Práce v lesích se tak nezastavily, protože smluvní partneři zahajují činnost bezprostředně po podpisu smluv. S ohledem na zimní období a extrémně nepříznivé klimatické podmínky v předmětné době ani nebylo možné v lesích všechny potřebné práce vykonávat. Lesy ČR nadto pro začátek roku navýšily dodávky dříví na veřejné trhy kumulací dodávek z jiných vlastních zdrojů plánovaných na celé 1. pololetí 2012. Díky uvedeným opatřením se Lesům ČR podařilo v začátku roku 2012 poskytnout trhu o půl milionu kubíků více dříví než ve stejném období předešlého roku. I proto byl v ČR dříví na trhu dostatek. Lesy ČR přitom obhospodařují pouze polovinu lesních porostů v ČR, značnou část však v horských, v zimě nepřístupných oblastech. S tím odběratelé dříví počítají a dříví tak mohou nakupovat od jiných dodavatelů, kteří hospodaří v klimaticky příznivějších podmínkách.

K čirým spekulacím ThDr. Kateřiny Klasnové ohledně stamilionových ztrát Lesů ČR, které jim dle jejího názoru v důsledku úpadku LESS & FOREST s.r.o. hrozí, Lesy ČR uvád

Hodnocení => průměr 088
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář