- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Publikace OECD - "Účinnost agro-environmentálních opatření“ a „Odolné vodohospodářské systémy“
V září 2022 vydalo OECD dokument věnující se efektivitě agro-environmentálních plateb, počátkem listopadu pak byl OECD zveřejněn dokument zabývající se strategiemi vedoucími k docílení odolných vodohospodářských systémů.
Making Agri-Environmental Payments More Cost Effective
Jednou z hlavních priorit evropské Společné zemědělské politiky v následujících letech budou vyšší ambice v oblasti životního prostředí a klimatu. Ve zlepšování výkonnosti při dosahování environmentálních cílů mají pomoci národní strategické plány s vyšší mírou subsidiarity. Agro-environmentálně-klimatickým opatřením v českém kontextu strategického plánu v následujících pěti letech přísluší celková alokace 765 mil. Kč (především na ošetřování extenzivních travních porostů a integrovanou produkci). Režimy agro-environmentálně-klimatických plateb tedy představují významnou součást souboru politických nástrojů využívaných mj. i ke snižování emisí skleníkových plynů ze zemědělství a plnění cílů Pařížské dohody. Protože přibývá důkazů o malé účinnosti těchto režimů z hlediska ochrany životního prostředí, předkládá zpráva OECD zásady osvědčených postupů pro navrhování nákladově efektivních agroenvironmentálních podpor.
Strategic Investment Pathways for resilient water systems
I když se od roku 2020 začalo s vodou obchodovat na americkém termínovaném komoditním trhu, v EU není voda podle rámcové směrnice komoditou, ale veřejným statkem a dodávky vody a hygienická zařízení jsou službami veřejného zájmu. To reflektují i vnější politiky EU včetně nástrojů typu obchodních a investičních dohod prosazováním práva na pitnou vodu a odpovídajících hygienických podmínek. Chybějící finanční prostředky pro investice do vodohospodářské infrastruktury nejsou problémem pouze v rozvojových zemích. I v ČR hrají investoři ve vodohospodářství klíčovou úlohu - např. jen ve Středočeském kraji řeší více než 450 obcí nebo jejich místních částí problémy s dodávkami pitné vody (propojováním vodárenských soustav, výstavbou vodovodů, zkapacitňováním vodojemů apod.). V období let 2017-2021 bylo každoročně na ochranu před následky sucha v ČR průměrně vynaloženo 13 mld. Kč na opatření ministerstva zemědělství a téměř 3 mld. Kč na opatření ministerstva životního prostředí. Investice ve vodním hospodářství mají specifické charakteristiky (zejm. v důsledku prostorového rozsahu, velkého počtu vzájemně závislých uživatelů, závislosti na klimatu nebo na hospodaření v krajině) a výkonnost vybudované infrastruktury podléhá mnoha rizikům a nejistotám. OECD proto nabízí informační materiál pro lepší plánování a řízení investičních projektů ze strany projektantů i investorů, aby byly co nejlépe využity omezené finanční zdroje pro poskytování vodohospodářských služeb.
Mgr. Radek Stránský
Odbor zahraničně obchodní spolupráce, MZe