apic-ak.cz, 10. říjen 2005
Českou republiku zaplavují nekontrolované brambory
Během posledních 5 let se snížila plocha vysázených brambor na polovinu.

Praha (li)– České bramborářství je ve vážném ohrožení. Do České republiky se v posledních letech dováží takřka třetina spotřebovaných brambor
a výrobků z nich, i když Česká republika má předpoklady být ve výrobě zcela soběstačná. Souvisejícím efektem je neustálý pokles plochy, která se snížila takřka o polovinu. Dovážené brambory ze zemí Evropské unie navíc nejsou efektivně kontrolovány, a tak na český trh putují i méně kvalitní brambory.

„Situace na českém bramborářském trhu začíná být velmi vážná jednak z důvodu neustálého úbytku plochy osázené brambory, ale především kvůli nekontrolovaným dovozům. Nejsme proti dovozům, ale je potřeba poukázat na to, že dovoz brambor ze zemí EU u nás není efektivně kontrolován SZPI. Na český trh se tak dostávají i méně kvalitní brambory,“ uvedl Ing. František Novák, CSc., předseda Ústředního bramborářského svazu ČR.

V České republice se zkonzumuje přibližně 760 000 tun brambor a bramborových výrobků. Na rozdíl od jiných potravinářských komodit má Česká republika předpoklady být plně soběstačná a přírodní podmínky umožňují vypěstovat konzumní brambory špičkové kvality. V České republice se navíc daří pěstovat ty nejkvalitnější odrůdy brambor z katalogu EU. Čeští pěstitelé navíc nabízejí českým spotřebitelům brambory, které odpovídají našim chutím a zvykům (tzv. žlutomasé odrůdy).

„Čeští výrobci a zpracovatelé brambor přísně a systematicky kontrolují zpracovávanou surovinu a české brambory musí splnit přísná nařízení státních orgánů. V zemích EU je běžné, že brambory a výrobky z brambor z dovozu jsou důsledně kontrolovány, což bohužel v České republice není. I přes několik našich upozornění se situace nezměnila, a tak chceme tímto vyzvat odpovědné orgány, aby se touto záležitostí začaly zabývat,“ dodává František Novák. 

Zástupci pěstitelů a zpracovatelů brambor také zahájili projekt pod názvem „Na český stůl české brambory“, v jehož rámci chtějí argumenty přesvědčovat spotřebitele, aby si kupovali české brambory. První část kampaně poběží do konce roku.


Hodnocení => průměr 134
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář