František Mariánek, 11. říjen 2012
Odhad sklizně v EU

Agrafacts č. 72-12 ze dne 28.9. 2012

 

Obsah:

Zprávy:

Podle posledních odhadů přesáhne sklizeň obilovin v EU v marketingovém roce 2012/13  hranici 280 mil. tun, to je jen asi o 6 mil. tun méně, než byla sklizeň v minulém roce. Poslední informace z COPA/COGECA jsou následující, jak ukazuje tabulka:

Odhad sklizně v EU na plochu (v tis. ha)

 

2011/12

2012/13

% změna

Měkká pšenice

23.12

23.05

-0,3%

Tvrdá pšenice

2.48

2.69

8,5

Ječmen

11.93

12.23

2,5

Kukuřice

8.99

9.29

3,3

Žito

2.33

2.50

7,4

Oves

2.65

2.75

3,8

Čirok

0.12

0.11

-7,7

Tritikale

2.55

2.33

-8,5

Ostatní plodiny

1.6

1.7

6,7

EU-27 celkem

55.80

56.69

1,6

EU-15

34.03

35.05

3,0

EU-12

21.76

21.63

-0,5

Produkce*

286.96

280.52

-2,2%

Zdroj: COPA/COGECA,*= miliony tun

Předpoklad sklizně olejnin (v mil. tun)

 

2011/12

2012/13

% změna

Řepkové semeno

18.96

19.32

1,9%

Slunečnice

8.441

7.770

-7,9

Sója

1.240

0.974

-21,4

Ostatní

0.116

0.106

-9,0

Celková produkce

28.758

28.176

-2,0%

Zdroj: C/C

EK předložila (jak slíbila) návrh na zvýšení transparentnosti v tom, že bude zveřejňovat rozdělení a příjemce podpor v EU (viz AF 68-12). Komisař Dacian Ciolos v této souvislosti na tiskové konferenci sdělil, že EK hodlá: „ najít způsob jak zprůhlednit veřejné fondy tak, aby byla SZP více srozumitelná pro veřejnost“.

Nyní je na EK, aby tato rozhodla o povolení dovozu a zpracování geneticky upravené kukuřice druhu MIR 162, povolení není určeno pro její kultivaci v EU. Toto rozhodnutí bude na EK proto, že se opětně nedohodl apelační výbor, respektive, jako pominulém zasedání opět nezaujal k řešení situace „žádné stanovisko“. (Louma-viz AF 70-12; stanovisko ČR bylo  opětně kladné).

Úřad EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin) sdělil, že dovoz geneticky upraveného semen řepky pro krmné účely a zpracování nepředstavuje žádné ohrožení lidského zdraví.

 EK zveřejnila převodní kurzy pro výpočet plateb SFN na rok 2012; ČR: 1EUR=25,141 Kč.

Týden před námi:

4.10. 2012: Neformální zasedání ministrů školství EU na Kypru.

 

Agrafact č. 73-12 ze dne 3.10. 2012

Obsah:

Zprávy:

Komisař D. Ciolos varoval ČZ, aby se vyhnuly „obětování“ fondů určených na RV na úkor zachování přímých plateb. Zdůraznil, že pro budoucnost budoucí SZP jsou důležité oba pilíře podpor. V rámci svého vystoupení na včerejším Kongresu  COPA/COGECA v Budapešti varoval před spojováním přímých plateb s možnými škrty ve výdajové stránce rozpočtu EU; také ve svém vystoupení odmítl požadavky řady ČZ a ministrů zemědělství EU na zavedení „menu“ v oblasti environmentální ochrany s tím, že toto menu „by bylo atraktivní jen na první pohled a zdálo by se, že uspokojuje požadavky všech zúčastněných stran, ovšem jeho zavedení by vytvořilo pouze chaos“ C/C trvá na svém požadavku možnosti výběru 2 opatření z 6 ve spojení s inovačními procesy v zemědělství, na příklad zavlažovacích zařízení. (Louma: D. Ciolos také nabídl tak zvané „ekvivalenty“ k menu, což ovšem nebylo dále upřesněno, co tím myslí; tento přístup komisaře ostře zkritizoval prezident COPA, která plenárnímu zasedání předsedal, více moje zpráva ze ZSC).

Další zprávy:

Podle aktuálních odhadů k dnešnímu dni upravila C/C tento odhad letošní sklizně obilovin na 276,2 mil. tun, což by bylo o -3,3% méně v porovnání s minulým marketingovým rokem.

Příští zasedání rady  ministrů zemědělství, které je plánováno na 22.-23. 10 se přednostně zaměří na problematiku rybolovu a na projednání stavu v rámci novelizace Codex Alimentarius.

Dnešním dnem vstupuje v platnost“mléčný balíček“, který posiluje v EU postavení výrobců mléka v dodavatelském řetězci pomocí písemných kontraktů.

Louma: k nerovnováze postavení dodavatelů v rámci potravinového řetězce, zejména v komoditě mléko byla na Kongresu vedena bouřlivá diskuze s komisařem D. Ciolosem. Výstupem dialogu bylo jeho prohlášení, že si sice je vědom, že etické kodexy, jak se je pokusil zavést Velká Británie, SRN, a Holandsko vůbec nefungují; to tedy přiznává EK. Podle něj je ovšem jediným možným řešením „ stálý dialog mezi prodejci, nákupčími a maloprodejci, byť uznává, že v jistém stupni jednání a při vzniklých rozporech nezbývá, než se obrátit na příslušné administrativní státní orgány, soudy“. Také zdůraznil problém s tím, že v EU vlastně není nařízení, které by omezilo dominantní postavení jednoho subjektu na trhu; existuje pouze pojem „nekalé- dominantní postavení, tedy nekalá hospodářská soutěž. To je ovšem těžko dokazatelné.

Louma, 4.10. 12   ZS ČR


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 073
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář