Renata Šarjaková, 15. duben 2008
Letošní Fruit logistica nezklamala
Každoročně pořádaný veletrh Fruit logistica

 

Každoročně pořádaný veletrh Fruit logistica v sobě spojuje vše, co patří k obchodu s čerstvým ovocem a zeleninou. Kromě samotného prodeje byl i letošní 16. ročník veletrhu zaměřen na logistiku, balení a skladování těchto produktů. Návštěvníci mohli na berlínksém výstavišti obdivovat kvalitní a nápadité prezentace jednotlivých firem, poslechnout si zajímavé přednášky či ochutnat některou z nabízených novinek v sortimentu.

Fruit logistica se považuje za největší a nejdůležitější mezinárodní veletrh věnovaný ovoci a zelenině. Proč také ne, zúčastnilo se ho více než 50 tisíc návštěvníků ze 125 zemí. Proti loňskému roku to byl nárůst o sedm tisíc účastníků. I v množství vystavovatelů došlo ve srovnání s loňským rokem k nárůstu, a to o šestnáct procent. Letos se akce zúčastnilo 2110 vystavovatelů z 68 zemí; okolo 88 % z nich pocházelo z jiného státu než Německa. Prezentovali se v pětadvaceti halách na 81 tisíci metrů čtverečních.

Evropská a světová produkce

V rámci států Evropské unie byla sklizeň ovoce v loňském roce za poslední roky nejnižší, produkce zeleniny se nesnížila. Podle výzkumů bylo vyprodukováno 34 milionů tun ovoce, což je o čtyři milióny méně než v roce 2006 a toto snížení bylo způsobeno hlavně pozdními jarními mrazíky ve východní Evropě. V Německu i přes celkovou nižší sklizeň ovoce vyprodukovali 1,4 milionu tun ovoce, což je nejvíce za posledních pět let. I němečtí zelináři dosáhli rekordní sklizně 3,4 milionu tun.
Celosvětově bylo v roce 2006 vyprodukováno 1,45 miliardy tun ovoce a zeleniny – zhruba 650 milionů tun ovoce a 800 milionů tun zeleniny. Kolem deseti procent světové produkce ovoce se prodává na světových trzích, u zeleniny jsou to pouhá tři procenta.

Trend čerstvého ovoce

Letošní rok nabídl souběžně s veletrhem Fruit logistica nově zaměřenou výstavu Freshconex, orientovanou na trh s čerstvým ovocem. Více než 62 vystavovatelů ze čtrnácti zemí seznámilo návštěvníky na ploše zhruba 2,5 tisíce metrů čtverečních s kompletním spektrem produktů a služeb z této velmi rychle rostoucí oblasti. Z důvodu stoupajícího trendu spotřeby čerstvého ovoce a zeleniny jsou producenti nuceni vyvíjet nové produkty, balicí linky či technologie k udržení kvality. Na tomto veletrhu se potkali nákupčí, dodavatelé či maloobchodníci ze všech kontinentů.

Spotřeba ovoce a zeleniny

Evropská unie je vedoucím importérem čerstvého ovoce a zeleniny, následována Severní Amerikou, Japonskem a Ruskem. V Německu ročně nakoupí každá rodina v průměru 63,4 kg čerstvé zeleniny za 1,91 eura za kilogram, z toho více než 60 % zeleniny a 80 % ovoce je z dovozu. U spotřeby čerstvého ovoce se v Německu pohybují na 86 kilogramech v ceně 1,49 eura za kilogram.
Mezi ovoce s největší spotřebou patří jablka, následují banány a citrusové plody. U zeleniny je vedoucím produktem rajče, mrkev, okurky a cibule. Podle průzkumů spotřebuje každý německý občan 207,5 kg čerstvého či zpracovaného ovoce (122,5 kg) a zeleniny (85 kg).

Novinky z ciziny

V letošním roce se veletrhu Fruit logistica zúčastnili poprvé zástupci z Madagaskaru, Litvy a Uruguaye. Na Madagaskaru je každoročně produkováno zhruba 100 000 tun sladkého liči. Skoro jedna čtvrtina se exportuje, hlavně do Evropy.
Zástupci marocké vlády, partnerské země letošního veletrhu Fruit logistica, ve svém proslovu ocenili spolupráci s evropskými výzkumnými středisky. Jde hlavně o využití časných a pozdních odrůd citrusových plodů, které umožňují produkci plodů po celý rok. Většina hlavních marockých producentů má uděleno ISO či jiný evropský certifikát kvality. Do roku 2015 má Maroko v plánu zdvojnásobit podíl zemědělské produkce na hrubém domácím produktu. Již dnes je Maroko s roční produkcí více než jedenáct milionů tun důležitým producentem ovoce a zeleniny a je jedním z vedoucích producentů.
Také představitelé dalších zemí seznámili účastníky s předpoklady do budoucna. V příštích dvou až třech letech plánuje italský ministr zemědělství výrazné zvýšení exportu ovoce a zeleniny. Vedle kvality se v poslední době ve zvýšené míře klade důraz na organizační strukturu obchodu s ovocem a zeleninou. Itálie je také největším producentem biopotravin v Evropě.
Turecko vykazuje rekordní růst exportu v sektoru ovoce a zeleniny. V loňském roce bylo vyvezeno 2,2 milionu tun čerstvého ovoce a zeleniny, to je o více než čtyři procenta než v roce 2006. Mezi největší dovozce tureckého ovoce a zeleniny patří Rusko, Německo, Rumunsko a Ukrajina. Tržby se vyšplhaly na 1, 472 miliardy dolarů, což řadí Turecko mezi vedoucí exportéry.

Ocenění udělená na veletrhu

Každoročně je na veletrhu Fruit logistica navrženo deset vybraných produktů na ocenění. Musí to být novinka v sortimentu či službě v oblasti ovoce či zeleniny, u které se předpokládá pozitivní dopad na trh.
Letošním vítězem se stalo rajče IntenseTM z dílny nizozemské společnosti Nunhems Netherlands, B. V. Vyznačuje se pevnou a hustou strukturou dužniny, která zaručuje, že si plod během krájení udrží šťávu. Po deseti dnech skladování ztratí zhruba tolik vody jako jiná rajčata za jeden den. Podle ředitele společnosti udělení tohoto ocenění ukazuje, že se společnost vydala správnou cestou. První, kdo nabídne zákazníkům tuto novinku, je společnost Metro v Německu. Produkt je vhodný na výrobu čerstvých salátů a hlavně spotřebitelům zaručí, že se nepotřísní šťávou vystříknutou z rozřízlého plodu.
Druhé místo z navržených výrobků obsadila okurka, opět od nizozemského výrobce. Jedná se o dlouho opomíjenou odrůdu, která je charakteristická tmavě zelenou barvou, střední velikostí, hrubou slupkou a šťavnatostí. Hmotnost se pohybuje mezi 300 a 400 gramů. Velkou předností je její přírodní chuť a pěstuje se ve čtyřech zemích – Nizozemsko, Bulharsko, Španělsko a Řecko. To zaručuje dostupnost této okurky po celý rok. V letošním roce se plánuje zahájení jejího prodeje v Německu, Velké Británii a na skandinávském trhu.
Na třetím místě se umístilo rajče japonské společnosti Tokita Seed Co., Ltd. Jde o novou odrůdu unikátní tvarem připomínajícím jahodu. Má jemnou slupku, velmi sladkou chuť a příjemnou vůni. Vyniká vysokým obsahem antioxidantů, aminokyselin a je bohatá na lykopen. Průměrná váha dosahuje 20 gramů. Semena této odrůdy jsou vhodná jak pro malopěstitele, tak pro profesionální producenty zeleniny. Může být pěstováno na volné půdě i ve skleníku.

Další zajímavé výrobky

Italská společnost Pizzoli, S. p. A., představila účastníkům veletrhu brambory s vysokým obsahem jódu. Přesto, že jód je důležitým komponentem pro výrobu hormonů štítné žlázy, v zemích západní Evropy často dochází k jeho nedostatku v potravě. Jód je rostlinou absorbován v průběhu růstové fáze skrz listy. Množství odpovídající 200 gramům těchto brambor obsahuje 30 % denního požadavku.
Dalším zúčastněným výrobkem usilující o ocenění byl výrobek francouzské společnosti Rougeline-Odelis. Šlo o nový marketingový a prodejní systém využitelný pro jahody. V jednom balení jsou nabízeny dvě odlišné odrůdy. Obě jsou vysoké kvality a chuti. První z odrůd je sladká a chutná hlavně dětem, druhá odrůda je určena spíše pro dospělé díky vysokému obsahu aromatických látek. Nabídka takovéhoto produktu nabízí spotřebiteli dvojí chuť jahod v jednom balení. Hmotnost balení je 180 gramů. Samozřejmostí je biologická rozložitelnost balení. Tento produkt je určen k prodeji přes klasické maloobchody i přes specializované obchody.
Mezi další produkty navržené na ocenění se řadil Frujis, výrobek italské společnosti Naemo, GmH, kterým byly křupavé ovocné brambůrky vyrobené ze stoprocentně přírodních jablek rostoucích v jižním Tyrolsku nebo z organicky produkovaných ananasů ze Srí Lanky. Díky rychlému a jemnému procesu sušení získávají brambůrky svou chuť, vůni a křupavost. Důsledkem je také vysoký obsah etamínů, minerálů a vlákniny. Cílovou skupinou tohoto výrobku jsou všichni, kteří směřují ke zdravé konzumaci přírodních a nutričně bohatých látek v populární formě. U dětí je tato forma spotřeby ovoce zvlášť oblíbená.
Z výrobků určených ke zpracování, skladování a transportu zeleniny byl na ocenění navržen antimikrobiální filtr. Lze ho použít ke snížení množství patogenů a vylučování etylenu. Výhodou je prodloužení doby spotřeby potravin, zvýšení jejich bezpečnosti a eliminaci pachů. Filtr je utkán z vláken polyesteru, který je směsí oxidačních a absorpčních činidel. Pokrytí zajišťuje antimikrobiální činidlo. To zabraňuje průnik jakýchkoliv částic skrz filtr.

Plánujete návštěvu veletrhu?

Vystavovatelé i účastníci hodnotili svou účast na této důležité akci jako velmi přínosnou, a to hlavně z hlediska navázání nových kontaktů mezi producenty a importními a exportními společnostmi.
Příští ročník veletrhu na Fruit logistica a Freshconex se bude konat od 5. do 7. února 2009, což nově zahrnuje tři pracovní dny.

 

Zdroj: Helena Piková


Hodnocení => průměr 024
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář