apic-ak.cz, 9. listopad 2005
Zeměpisné označení v Doha kole

To se doposavad zdálo jako utopie, protože všechny země mimo EU je odmítají a vůbec o nich nechtějí jednat. Ale i přes to se zdá, že na politické úrovni je tu jakási snaha najít řešení, protože by to usnadnilo celé jednání o zemědělství. EU musí dokázat,že i v rámci WTO je budoucnost pro evropské farmáře s jejich vysoce kvalitní produkcí.

Přichází nyní čas kdy je třeba testovat vůli najít řešení bez toho aby se zbytek světa musel vyrovnávat s ekonomickou zátěží. Již v rámci Uruguayského kola dostaly GI ochranu v rámci pravidel WTO.

Byly to vždy značky, které se spojovaly s jménem místa. Parmská šunka, Darjeeling čaj a které tak chránily tyto produkty proti možnosti, že producenti mimo region by klamali spotřebitele, pokud podobný název použijí. Produkty mimo území mohou používat termíny, které jsou pravdivé. Tak třeba produkt označený „americký styl feta“ nebo „podobné camembert“, je možné a povolené. V rámci uruguayského kola tato pravidla nepřinášela jiným zemím větší náklady. Ale co chce nyní EU v rámci Doha je odlišné. Nyní se říká, že například Roquefort sýr, pochází jen z jednoho regionu ve Francii. A v žádném jiném regionu nesmí být použit. To znamená, že se chrání specifická kvalita, jak uznává reforma CAP, která dává přednost kvalitě před kvantitou.

Ale vyjednavači EU mají v rámci zemědělských jednání jen jednu kartu navíc a tou je právě GI. Zbytek světa by měl nyní začít jednat a hledat řešení, které by bylo přijatelné pro všechny. GI slouží jako politická potřeba v EU. V rámci uruguayského kola šlo spíš o potvrzení statut quo, nyní se jedná daleko o víc a tak proto je tu zájem najít řešení nyní, ještě před koncem jednání WTO.

Zdroj: Karel Matoušek, Brusel


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 024
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář