Renata Šarjaková, 14. prosinec 2020
Big Data a jejich sektorové aspekty – publikace OECD
Big Data a jejich sektorové aspekty – publikace OECD

Úsilí o zvyšování produktivity vede k růstu významu a hodnoty dat a datové analýzy i v oblasti zemědělství a potravinářství. Dokladem je růst počtu fúzí a akvizic u firem specializovaných na data. Monsanto tak např. získalo zemědělskou analytickou firmu zaměřenou na meteorologická data, John Deer a DuPont vytvořily společný softwarový nástroj apod. Roste i počet partnerských řešení např. při užívání M2M technologií – v České republice tak např. Delikomat vzdáleně kontroluje u automatů s občerstvením spotřebu zboží i platby a provádí inventuru; Heineken má podobně kontrolu nad svými lednicemi s chlazeným pivem apod. Využívání dat sice roste (v EU využívalo v roce 2018 „big data“ cca 10 % firem, v sektoru ICT cca 25 % firem), ale existují velké rozdíly mezi jednotlivými hospodářskými sektory (progresivní je např. vodohospodářství), zeměmi a především mezi velikostními kategoriemi firem. Přístup k datům a jejich sdílení může přinést až dvacetinásobné zhodnocení pro uživatele dat a až padesátinásobné zhodnocení pro ekonomiku jako celek. V některých případech však přístup a sdílení dat mohou příjmy držitelů dat naopak snížit, nebo vyostřit socio-ekonomické rozdíly (roste „digital divide“, neboť využívání big data může být poměrně nákladné a tedy rozšířené zejm. mezi silnými hráči na trhu). Zapojení vlád a regulátorů je tedy i zde žádoucí.

Celá informace ke stažení


Hodnocení => průměr 127
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář