Komentář předkládané novely zákona najdete na Envi profi ZDE.
4 základní okruhy změn zákona, jak je představil poslanecké sněmovně poslanec Zemek:
„Pokud se týká nízkoemisních zón, navrhovaná úprava řeší vzájemné uznávání plaket se sousedními zeměmi jako třeba s Německem. Myslím si, že je to dobrá myšlenka.
Druhý okruh úprav se týká již zmíněných kontrol lokálních topenišť, kde dává prostor pro orgány ochrany ovzduší, aby v případě podezření na přestupkovou činnost mohly po nějakém upozornění provést kontrolu topeniště u osob.
Třetí okruh změn se týká zpřísnění limitů u jemných prachových částic TM 2,5, kde se zakotvuje zpřísnění do přílohy tohoto zákona. Od roku 2020 dochází ke zpřísnění limitu z 25 mikrogramů na m 3 na 20 mikrogramů na m 3. Podotýkám, že prachové části jsou jedním z hlavních původců smogových situací a určitě je správné, že dochází k tomuto zpřísnění. Je to také i požadavek evropské směrnice 2008/50 ES, která už tady byla zmiňována.
Čtvrtý větší okruh změn se týká vyhlašování smogových situací, kde praxe ukazuje, že vyhlašování v konkrétních místech je nepružné a často je smogová situace v plném proudu, protože se při vyhlašování vychází ze 24 hodinových průměrů prachových částic. Není to při vyhlašování úplně pružné, takže tam dochází ke změně. Když se berou v úvahu dvanácti hodinové průměry a predikce počasí a koncentrací, opět je to posun k lepšímu. Kromě toho se tato úprava ještě týká možnosti pro orgány, které nařizují regulaci během smogových situací, kde se u konkrétních zdrojů zohledňuje možnost, že u tohoto zdroje, jestliže je v režimu nejlepších dostupných technologií, je možné určité individuální posuzování. Týká se to paragrafu 10 zákona o ochraně ovzduší.“
Stenozáznam celého projednávání novely zákona ze 42. Schůze zde.