Renata Šarjaková, 22. duben 2014
Čeští květináři mají novou marketingovou značku pro své výpěstky
Tuzemští květináři mají novou marketingovou značku, kterou začali označovat své výpěstky.

Jedná se o obdobu potravinářské Klasy či Regionální potraviny. Květiny vypěstované českými pěstiteli v České republice mohou zákazníci nově identifikovat podle loga s označením Česká květina. Na tiskové konferenci v Praze to dnes uvedl předseda Svazu květinářů a floristů Jiří Horák. Logo zatím používá osm pěstitelských firem, zhruba stejné množství o něj má zažádáno.

"Pochopili jsme, že bez pořádné propagace, bez značky, bez toho, abychom se nějak prezentovali, to nemůže být," uvedl Horák. Květináři v minulosti jednali s ministerstvem zemědělstvím o tom, že by i jejich výpěstky mohly využívat značku Klasa udělovanou již roky kvalitním potravinářským produktům. Jednání však skončila nezdarem. Vytvořili a začali používat vlastní označení. 


"Českou květinou může být označen kvalitní český výpěstek, který většinu vegetační doby byl pěstován na území České republiky českými květináři," podotkl Horák s tím, že značku zatím užívají pouze členové svazu. Z jejich prostředků je projekt financován. 


Česku loni poprvé po téměř dvou desítkách let klesla produkce květin. Zatímco v roce 2012 dosáhla ve finančním vyjádření 1,944 miliardy korun, v loňském roce se meziročně snížila o více než tři procenta na 1,881 miliardy korun. Protože se oproti předchozímu roku snížil také dovoz květin, po dlouhé době klesly také celkové prodeje květin na zhruba 850 korun na osobu za rok. 


Dovozy květin do země loni byly 2,5 miliardy korun, o tři procenta nižší částku než o rok dříve. Celkově lidé v Česku v roce 2013 v obchodech nakoupili květiny za 8,5 miliardy korun včetně DPH, meziročně zhruba o 12 procent méně. Na poklesu se podílela také marže prodejců, která se snížila o 13 procent na 2,6 miliardy korun. 


České květinářství na začátku 90. let minulého století téměř zlikvidovalo otevření trhu a levné dovozy. Velká zahradnictví krachovala a drobní producenti květin se tímto oborem již neuživili. 


Díky rostoucí poptávce po květinách, ale také zásluhou dotací z Programu rozvoje venkova na obnovu skleníků a fóliovníků, se podařilo oboru doslova vstát z popela. Na rozdíl od některých jiných zemědělských odvětví vykazuje česká květinářská produkce od druhé poloviny 90.let růst. 


Pokračování podpory květinářům dnes slíbil ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL), který se jejich tiskové konference zúčastnil. "Pěstování okrasných rostlin od roku 2007 podporoval Program rozvoje venkova, a to opatřením, ve kterém mohli zájemci žádat o dotaci například na výstavbu nebo rekonstrukci skleníků a fóliovníků." Podpora podle něj bude pokračovat i v novém programovém období 2014 až 2020. Zároveň připustil že by stát mohlo finančně podpořit i marketingovou značku květinářů. Na Klasu a Regionální potravinu ročně dává v posledních letech součtu kolem 300 milionů Kč. 

mjr mkv


Hodnocení => průměr 035
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář