Renata Šarjaková, 22. duben 2014
Česká květina chce znovu dobýt trh

Na správném místě, ve správný čas a ve správné kvalitě mají být květiny, které na náš trh dodávají tuzemští pěstitelé, označené logem Česká květina. Za iniciativou, jež má podpořit návrat naší země k heslu „Co je české, to je hezké“ stojí Svaz květinářů a floristů České republiky.


„Projekt Česká květina vznikal dlouho, v podstatě jsme o tom, že bychom se měli vrátit zpět k tradicím a hlásit k historii našeho zahradničení, začali nejvíc uvažovat v době nástupu ekonomické krize. Chtěli jsme podpořit naši českou květinu i její producenty,“ říká Zuzana Hladká, ředitelka cz-flory, odbytového družstva, jehož cílem je dodávat české produkty na český trh.

Záruka kvality

„Visačka s logem Česká květina se může použít jen na rostliny, které byly po většinu svého životního období v péči českých zahradníků,“ dodává ředitelka s tím, že zájem o ni už projevily i velké nadnárodní řetězce. Českou květinu mohou získat jen členové Svazu květinářů a floristů České republiky.


Kdo si Českou květinu koupí, má zaručeno, že si svoje zboží vybral ve správný čas. „Co si myslet o tom, když se prodávají balkónové květiny už v polovině února? I čeští pěstitelé mohou s takovou nabídkou přijít, ale je to opravdu brzy. Díky tomu, že naše květiny budou ve správný čas na správném místě, zaručíme i správnou kvalitu. Pokud třeba rostlina zákazníkovi doma uhyne, dokážeme určit, kde se stala chyba. Zda u nás, u prodejce, nebo se špatně zachoval kupující,“ říká Zuzana Hladká.
České květiny navíc podle ní nemusejí podstupovat dlouhou cestu z holandské květinové burzy tak jako všechny ostatní dovážené ze zahraničí. Převoz v autě, byť klimatizovaném, rostlinám na zdraví nepřidá. Chybí jim světlo, jsou natěsnané jedna na druhou. Zkrácení přepravy znamená i menší zátěž pro životní prostředí celé Evropy.

Primule i bylinky

Logo Česká květina nezískají všechny květiny, ale jen ty, které se u nás tradičně pěstují. Mezi nejvýznamnější skupiny patří od jara do zimy primule, macešky a další dvouletky, balkónové a záhonové rostliny, hortenzie, chryzantémy a vánoční hvězdy spolu s bramboříky. „Ucházet se o naše logo může ale třeba i okrasně-užitná sadba jahod nebo bylinky. Tedy rostliny, jejichž plody nejsou jen k užitku, ale splňují i funkci okrasnou,“ upozorňuje ředitelka odbytového družstva.
Podle ní nehrozí, že by logo mohlo být nějak zneužito. „Vzhledem k tomu, že máme velmi dobře zmapovaný trh, nemůže si jen tak někdo přepíchnout visačku s Českou květinou v obchodě do svého květináče. Konkurenci známe, a pokud by něco podobného udělal náš člen – dal logo třeba k jiné své květině – přišel by o možnost dál ho používat,“ tvrdí Hladká.

Marže prodejců klesají

Česku loni poprvé po téměř dvou desítkách let klesla produkce květin. Zatímco v roce 2012 dosáhla ve finančním vyjádření 1,944 miliardy korun, v loňském roce se meziročně snížila o více než tři procenta na 1,881 miliardy korun. Protože se oproti předchozímu roku snížil také dovoz květin, po dlouhé době klesly také celkové prodeje květin na zhruba 850 korun na osobu za rok.
Celkově lidé v Česku v roce 2013 v obchodech nakoupili květiny za 8,5 miliardy korun včetně DPH, meziročně zhruba o 12 procent méně. Na poklesu se podílela také marže prodejců, která se snížila o 13 procent na 2,6 miliardy korun.

Květiny od českých zahradníků nemusejí podstupovat dlouhou cestu z holandské burzy 

Autor: Jana Hanušková, Zdroj: Právo, 17.4.2014: Česká květina chce znovu dobýt trh


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 037
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář