František Mariánek, 12. listopad 2011
Informace Agrární komory ČR č. 33/2011
Ø Opětovné spuštění investičních podpor na BPS z 13. kola PRV

Ø PSP stáhla 9. listopadu svůj záměr opětovně otevřít výhodné zábory zemědělského půdního fondu

Ø Informace ze 27. zasedání meziresortní komise pro potírání nelegálního zaměstnávání cizinců

.

 

                                                                                            V Praze 11. listopadu 2011

 

 

 

Opětovné spuštění investičních podpor na BPS z 13. kola PRV

 

Ministr zemědělství Petr Bendl, po předchozím souhlasu premiéra Nečase, znovu spustil administraci žádostí dotací na bioplynové stanice z červnového 13. kola PRV, které byly bez racionálního zdůvodnění v červenci pozastaveny. Podrobně viz. přiložená tisková zpráva MZe.

 

Bude rozdělena původní alokace finančních prostředků, tedy cca 450 mil. Kč, což podle předpokladů postačí na 27 bioplynových stanic se stanovenou hranicí 68 bodů.

SZIF již začal s administrací podkladů. Nyní bude probíhat kontrola žádostí, přičemž může dojít k mírnému posunu hranice bodů o 1 až 2 body pokud se zjistí, že u projektů nad čarou byla chyba.

 

Z pohledu zemědělců jde o velmi významnou záležitost, do které byla vložena intenzivní práce a energie, a to nejenom v rámci průzkumu aktuálního stavu záměrů výstaveb BPS v jednotlivých okresech, ale také celou řadou jednání s mnoha státními úřady a institucemi.

 

Je tedy na místě všem zúčastněným ředitelům OAK, KAK a RAK, členům představenstva AK ČR a kolegům z vedení poděkovat za vykonanou práci a energii vloženou do znovuotevření tohoto investičního opatření.

 

Využití zemědělské produkce formou zpracování odpadů a biomasy s produkcí energie a tepla považujeme z dlouhodobého pohledu za velice významnou oblast zhodnocení primární suroviny, které přináší v době rozkolísaného trhu komodit a rostoucí disproporci rostlinné a živočišné výroby v ČR tolik potřebnou stabilizaci sektoru.

 

Ing. Jan Veleba,

prezident AK ČR

 

 

 

 

Tisková zpráva MZe :

 

Ministr Petr Bendl opět spouští administraci žádostí na stavbu bioplynových stanic předložených ve 13. kole v rámci Programu rozvoje venkova

 

10.11.2011

 

Tisková zpráva – Ministr zemědělství Petr Bendl dnes oznámil své rozhodnutí opět spustit zastavenou administraci projektů předložených na podporu bioplynových stanic v rámci 13. kola příjmu žádostí o podporu z Programu rozvoje venkova. Uvedl, že k tomuto kroku dospěl na základě podrobného přezkoumání okolností kolem provozování bioplynových stanic.

Podle ministra Bendla je nezbytné vytvořit v rámci České republiky stabilní investiční prostředí pro využití obnovitelných zdrojů energie, jejichž důležitou složkou biomasa a bioplyn jsou. „V zemědělství představuje biomasa potenciálně značný přínos pro naplňování energetických potřeb každého státu. Chápu zájem zemědělců o biomasu jako další vítaný zdroj příjmů jejich podniků, který může sehrát pozitivní roli zejména v dobách výkyvů cen zemědělské produkce. Tento příjem by však měl být doplňkové povahy, nikoli hlavním zdrojem peněz pro zemědělský podnik.,“ uvedl dnes Petr Bendl na Českém energetickém a ekologickém fóru na téma Biomasa a biopaliva pro ekonomickou energetiku ČR v Praze.

„Cílem zemědělství by primárně měla být výroba potravin k potravinovému zabezpečení, produkce biomasy jako obnovitelného zdroje energie by měla být sekundární. Nebráním se ale tomu, aby ve vyvážené míře využívala volné či vhodné plochy zemědělské půdy,“ vysvětlil ministr Bendl.

V letech 2007 až 2011 se uskutečnilo pět kol příjmu žádostí. Celkem přišlo 276 žádostí, z toho 146 projektů s dotací 2,7 miliardy korun bylo schváleno. Dokončeno a proplaceno bylo 72 projektů s podporou 1,4 miliardy korun. Do 13. kola, jehož administrace byla v červenci zastavena, přišlo 105 žádostí s požadavky na dotaci zhruba 1,6 miliardy korun.

Podle Petra Bendla by přednost mělo dostat efektivní využívání odpadů ze zemědělské a lesnické výroby. „Využívání těchto odpadů a zbytků by mělo být zásadní podmínkou pro přidělování podpor projektům zabývajícím se obnovitelnými zdroji energie. Rozvoj přitom musí být organizovaný a smysluplný, nikoli živelný, jako v případě slunečních elektráren,“ řekl ministr Bendl.

 

Kateřina Böhmová, ředitelka Odboru komunikace MZe

 

 

 

PSP stáhla 9. listopadu svůj záměr opětovně otevřít výhodné zábory zemědělského půdního fondu

 

Dalším úspěchem AK ČR je dosažení úplného stažení záměrů změn a úprav zákona                č. 402/2010 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, které bylo přichystáno v Poslanecké sněmovně jako tzv. přílepek k novele zákona o podporovaných zdrojích energie.

V případě odhlasování přílepku by opětovně došlo k možnosti bezohledného nakládání se zemědělskou půdou s tím, že velcí investoři a developeři by nemuseli za zábory ZPF zaplatit vůbec žádné poplatky. To vše v době, kdy po mnohaletém volání po zvýšené ochraně ZPF byla novela zpřísňují nakládání s půdou přijata teprve k začátku letošního roku.

Za AK ČR můžeme vyjádřit uspokojení, že protentokrát mezi poslanci zvítězil zdravý rozum a od uvedeného záměru ještě před třetím čtením, po poradě zpravodajů jednotlivých zainteresovaných výborů, dne 9. listopadu 2011 ustoupili. Vlastní novela zákona o podporovaných zdrojích energie byla schválena ve znění vyhovujících zemědělské prvovýrobě.

 

Je to mimo jiné výsledek námi vyvinutému mediálnímu tlaku, tiskové konferenci na toto téma, dopisu na všechny šéfy parlamentních stran, předsedu vlády, předsedu Senátu, předsedkyni PSP a předsedy vybraných výborů PSP a samozřejmě i osobním jednáním s poslanci všech politických stran.

 

Ing. Jan Veleba

Prezident AK ČR

 

 

 

Informace ze 27. zasedání meziresortní komise pro potírání nelegálního zaměstnávání cizinců

 

 

  1. S velikou pravděpodobností nabude od 1.1. 2012 účinnost novela Zákona o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů, kterou se bude implementovat tzv. sankční směrnice EU.

 

1.1 Změna definice nelegální práce

 

§ 5 písm. e):

  1. výkon závislé práce fyzickou osobou mimo pracovněprávní vztah nebo (změna další novelou – tzv. sociální reforma)
  2. pokud fyzická osoba-cizinec vykonává práci v rozporu s vydaným povolením k zaměstnání nebo bez tohoto povolení, je-li podle tohoto zákona vyžadováno, nebo v rozporu se zelenou kartou nebo modrou kartou nebo
  1. pokud fyzická osoba-cizinec vykonává práci pro právnickou nebo fyzickou osobu bez platného povolení k pobytu na území ČR, je-li podle zvláštního právního předpisu vyžadováno.

§ 139 odst. 1 písm. e) + § 140 odst. 1 písm. d):

Sankce za umožnění nelegální práce podle § 5 písm. e) bodu 3 = pokuta až do výše

5 000 000,- Kč.

 

1.2. Evidence osob, kterým byla uložena pokuta za umožnění nelegální práce

 

§ 6:

MPSV vede evidenci fyzických a právnických osob, kterým byla pravomocně uložena pokuta za umožnění výkonu nelegální práce podle § 5 písm. e) bodu 3 (písm. l) a poskytuje údaje z této evidence orgánům, rozhodujícím
o poskytování veřejné výhody, podpory, dotace, příspěvku nebo zadávajícím veřejné zakázky způsobem umožňujícím dálkový přístup
. (písm. h).

Údaje v této evidenci se uchovávají po dobu, po kterou jsou právnické nebo fyzické osoby vyloučeny z účasti na veřejných výhodách, podporách, dotacích, příspěvcích nebo získání veřejných zakázek, tj. po dobu 3 let ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o uložení pokuty.

Byl-li nějaký příspěvek zaměstnavateli poskytnut v období 12 měsíců přede dnem nabytí právní moci rozhodnutí o uložení pokuty, musí jej vrátit.

 

V zákoně o zaměstnanosti se tato opatření vztahují na:

 

      Příspěvek na vytvoření chráněného pracovního místa

      Příspěvek na vytvoření chráněné pracovní dílny

      Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením

      Hmotnou podporu na vytváření nových pracovních míst a hmotnou podporu rekvalifikace nebo školení nových zaměstnanců

      Příspěvky na jednotlivé nástroje aktivní politiky zaměstnanosti (veřejně prospěšné práce, společensky účelná pracovní místa apod.)

1.3. Povinnost uhradit dlužnou mzdu a pojistné

 

§ 141b:

Právnická osoba nebo fyzická osoba, které byla pravomocně uložena pokuta za umožnění nelegální práce je povinna uhradit

 

a) cizinci, který vykonal práci podle § 5 písm. e) bod 3, dlužnou odměnu,

 

b) částku rovnající se součtu částek odpovídajících výši

1. pojistného na všeobecné zdravotní pojištění včetně penále,

2. pojistného na sociální zabezpečení včetně penále, které by jinak byla povinna odvést podle jiných právních předpisů, a

 

       c) náklady související s doručením dlužné odměny, a to i do státu, jehož je cizinec

občanem, nebo v případě, že je osobou bez státního občanství, do státu jeho posledního trvalého bydliště, popřípadě do jiného státu, ve kterém má povolen pobyt.

Má se za to, že dlužná odměna přísluší ve výši základní měsíční sazby minimální mzdy za každý měsíc trvání výkonu nelegální práce podle § 5 písm. e) bodu 3. Má se za to, že cizinec vykonával práci 3 měsíce.

 

     1.4. Odpovědnost zaměstnavatele a dalších osob

    

§ 141a:

Za úhradu pokuty uložené za umožnění výkonu nelegální práce cizinci ručí právnická nebo fyzická osoba, které právnická nebo fyzická osoba, jež umožnila cizinci výkon nelegální práce podle § 5 písm. e) bod 3, poskytla v rámci obchodního vztahu plnění jako subdodavatel přímo nebo prostřednictvím jiné osoby; stejně ručí i prostředník.Ručení vzniká pouze v případě, pokud o nelegální práci tyto osoby věděly, nebo při vynaložení náležité péče vědět měly a mohly.  O tom, zda ručení vzniklo a kdo je ručitelem, vydá Úřad práce rozhodnutí.  

Ručení se vztahuje rovněž na povinnost uhradit cizinci dlužnou odměnu
a případné náklady na její doručení a uhradit  dlužné pojistné včetně penále
.

1.5. Doklady prokazující legální zaměstnání cizince

 

§ 136:

Právnická nebo fyzická osoba je povinna mít v místě pracoviště kopie dokladů prokazujících existenci pracovněprávního vztahu a dokladů, které je povinna uchovávat podle § 102 odst. 3 (t. j. kopie dokladů prokazujících oprávněnost pobytu cizince na území ČR, které zaměstnavatel musí uchovávat po dobu trvání zaměstnání a dobu 3 let od skončení zaměstnávání cizince).

 

  1. Uložené sankce za správní delikty na úseku zahraniční zaměstnanosti v 1. pol. r. 2011

 

 

Důvod pokuty

 

 

 

Výše pokuty v Kč

 

Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti

§ 139 odst. 1 písm. c)

Fyzická osoba vykonávala nelegální práci

 

2 000

§ 140 odst. 1 písm. b)

Právnická osoba zprostředkovala zaměstnání bez povolení

 

320 000

§ 140 odst. 1 písm. c)

Právnická osoba umožnila výkon nelegální práce

 

4 306 500

§ 140 odst. 2 písm. c)

Právnická osoba nevykázala dlužné nároky zaměstnanců

 

2 000

§ 140 odst. 2 písm. d)

Právnická osoba nesplnila oznamovací povinnost

 

787 500

Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole

§ 19 - pořádková pokuta

 

10 000

 

Celkem

 

5 428 000

 

  1. Státní úřad inspekce práce připravil projekt Efektivní systém rozvoje zaměstnanosti, výkonu komplexních kontrol a potírání nelegálního zaměstnávání v ČR, podpořený z Operačního programu lidské zdroje MPSV. Projekt začal 1.7. 2011.

Společné kontroly Státního úřadu inspekce práce, Úřadu práce ČR, Ministerstva práce a ve spolupráci s Policií ČR, Cizineckou policií a Celní správou jsou zaměřeny na nelegální zaměstnávání, evidenci pracovní doby, oblast důchodového a nemocenského pojištění.

Počítá se s 350 inspektory pro kontrolu nelegální práce a se 180 mobilními kancelářemi v osobních autech ve všech krajích republiky.

 

 

Ing. Jan Záhorka                               

poradce prezidenta AK ČR


Hodnocení => průměr 051
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář