František Mariánek, 16. červen 2011
Informace Agrární komory ČR č. 16/2011

V dnešní zprávě zasíláme následující informace:

 

 

Ø Aktuální informace ke stavu jednání k reformě SZP po roce 2013

Ø Argumentace k prioritám nevládních organizací k SZP, ke dni 14. června 2011 - společný materiál Konsorcia nevládních agrárních organizací a společnosti BXL Consulting

Ø Odpověď tajemníka C/C Pekky Pesonena na společný dopis AK ČR a ZS ČR, ze dne 3. června 2011 

Ø COPA/COGECA se rozhodně staví proti škrtům, které by se týkaly výdajů na evropské zemědělství, tisková zpráva C/C

Ø Ochrana půdy před erozí a zahájení kontrol od 1. července 2011

Ø Žádost prezidenta AK ČR k zajištění účasti na Mezinárodním podnikatelském fóru dne 24. června 2011

Ø Nabídka prověření obchodních partnerů – systém Octopus

 

 

Aktuální informace ke stavu jednání k reformě SZP po roce 2013

 

Vzhledem k vývoji situace a postupujícímu času zbývajícímu k projednání návrhu reformy SZP se zintenzivňují jednání Konsorcia nevládních organizací k SZP (ZS ČR, PK ČR, AK ČR a vybrané zemědělské a potravinářské subjekty, za pomoci společnosti BXL Consulting) a společná snaha prosadit v návrhu reformy potřebné změny a úpravy. K dnešnímu dni lze uvést, že:

-          je připravena věcná argumentace k prioritám nevládních organizací k SZP, viz. následují zpráva;

-          uskutečňují se průběžná jednání k získání všeobecné podpory u českých europoslanců. Je docíleno stavu, kdy všech 22 našich europoslanců začalo pracovat pro realizaci pozice ČR;

-          je připraven český pozměňovací návrh proti zastrojování a jedná se o podpoře poslanců EP z ostatních zemí (s šéfy hlavních frakcí EP);

-          je reálná podpora našeho návrhu, případně návrhu, který bude kompromisem s obdobnými návrhy jiných zemí;

-          uskutečnila se jednání na úrovni náměstka Ministerstva financí ČR s cílem získat podporu MF pro udržení objemu rozpočtu pro SZP na plánovací období 2014 – 2020 a pro priority SZP tak, jak se podařilo dne 6. června u premiéra Nečase.

 

 

Argumentace k prioritám nevládních organizací k SZP, ke dni 14. června 2011 - společný materiál Konsorcia nevládních agrárních organizací a společnosti BXL Consulting

 

1)      Odmítnutí zastropování  a degresivity plateb

·         Přímé platby  pro velké zemědělské podniky jsou zcela legitimní. Aktivně hospodaří v zemědělství, splňují pravidla GAEC a křížové kontroly stejně, jako ostatní podniky, a tím zcela naplňují  podmínky pro  vyplácení přímých plateb

·         Velikost zemědělských podniků v jednotlivých členských státech EU je zejména dána historickým vývojem a není ovlivněna vůlí samotných zemědělských podniků. Proto by zastropování ve skutečnosti znamenalo diskriminaci větších podniků a jednoznačně nerovný přístup k podnikání v rámci EU. S ohledem na  fakt, že v některých členských státech, v důsledku specifického historického vývoje, velké zemědělské podniky převažují, kromě nerovných podmínek k podnikání a diskriminace zemědělských podniků by zastropování přímých plateb vedlo k diskriminaci některých členských států.

·         Zavedení zastropování by vedlo k tolik nežádoucí vyšší administrativní zátěži SZP. Docházelo by k umělému spekulativnímu dělení zemědělských podniků na menší a celkově by to snižovalo konkurenceschopnost evropského zemědělství.

·         Diskriminací velkých podniků zastropováním by došlo k snížení jejich přirozeného potenciálu pro tvorbu pracovních míst na venkově a na inovaci oboru zemědělství a oborů navazujících. 

  • Zastropování při stávající sazbě přímých plateb roku 2013 ve výši 258 € na ha a stanovení stropu 100.000 € snižuje obálku přímých plateb pro  ČR o 59%, při  stropu 200.000 € je snížení o 39% a při stropu 300.000 € je snížení o 26%.
  • Při stropu 100.000 €  a přímé platbě 258 €  na hektar ze zemí EU-15 má krácení pouze Německo 20%, ostatní země EU-15 v jednotkách procent, z EU-12 má větší krácení Slovensko 57%, Maďarsko 31% a Estonsko 9%.
  • Při stropu 300.000 €  a přímé platbě 258 €  na hektar ze zemí EU-15 má krácení pouze Německo 10%, ostatní země EU-15 prakticky pod 1%, z EU-12 má větší krácení Slovensko 21%, Maďarsko 16% a Estonsko 0%.

2)      Zelená vrstva přímých plateb

 

·         Realizace zelené vrstvy  v I. pilíři má podporu českých zemědělců. Jako rozumný objem se jeví  cca  10 % z celkového objemu přímých plateb.

·          Vyšší než cca desetiprocentní podíl  by nutně výrazným způsobem snížil  konkurenceschopnost  evropského zemědělství. K dalšímu zvýšení zelené vrstvy může dojít až v delší perspektivě a po důkladném vyhodnocení účinnosti realizace zelené vrstvy v zprvu rozhodnutém objemu, jakož i dopadů dalšího zvýšení objemu na konkurenceschopnost evropských zemědělců a zemědělských podniků.

·         Pozitivní vliv činnosti zemědělců na životní prostředí,  welfare zvířat a ostatní okolí již dnes  přinášejí  povinnosti dodržovat rozsáhlé podmínky GAEC  a C-C. 

·         Důležité je, aby opatření zelené vrstvy nezpůsobovala vyšší náklady, než bude jejich přínos a tím výrazně snižovala konkurenceschopnost evropského zemědělství. Za tímto účelem bude zapotřebí před přijetím příslušných rozhodnutí vypracovat a posoudit dopadové studie.

·         Jako nevhodné považujeme zavést jakoukoliv povinnost zajištění minimálního úhoru zemědělské půdy, z důvodu zvyšující se poptávky po potravinách, při které by nebyla naplněna jedna z hlavních priorit EU – dodržení potravinové bezpečnosti v rámci EU a tržní orientace zemědělství podle poptávky trhu.

·         Opatření zelené vrstvy musí být jednoduché a snadno kontrolovatelné, aby výrazným způsobem nezvyšovala administrativní náročnost SZP.

Pro pravidla zelené vrstvy je důležité brát ohled na plnění cílů pozitivního vztahu k životnímu prostředí členské země, jako celku.

 

3)      Udržet platnost článku 68 nařízení Rady č. 73/2009.

 

·         Zavést možnost přerozdělení z přímých plateb, které bude moci členská země využít na podporu citlivých komodit

·         Rozšířit citlivé komodity o chov prasat a drůbeže s ohledem na vývoj v posledních letech, kde tyto komodity zaznamenaly v EU velké problémy.

·         Problematický vývoj chovu prasat a drůbeže lze demonstrovat na vývoji stavů těchto zvířat v ČR od vstupu do EU do současné doby. V roce 2004 bylo v ČR 3.127.000 ks prasat a v roce 2011 dle ČSÚ je 1.749.000 ks = pokles na 60%. V roce 2004 bylo v ČR 251.000 prasnic a v roce 2011 dle ČSÚ je 112.000 ks = pokles na 45%. V roce 2004 bylo v ČR 25.494.000 ks drůbeže a v roce 2011 dle ČSÚ je 21.250.000 ks = pokles na  83%. 

·         Podpora citlivých komodit formou článku 68 je důležitá pro jejich stabilizaci v dlouhodobém časovém kontextu.

·         Citlivé komodity jsou více ohrožené výkyvy světových cen.

·         Jejich podpora je důležitá, protože se výrazným způsobem podílí na zaměstnanosti na venkově a zajišťují vyrovnanost celé zemědělské soustavy.

 

4)      Podporovat udržení prostředků na SZP po roce 2013

 

·         Udržet roční hodnotu celkového rozpočtu na SZP na úrovni  roku 2013.

·          Další snížení rozpočtu na SZP neumožní udržení mimoprodukční role evropských zemědělců například  ve vtahu k životnímu prostředí a k ochraně  zvířat při udržení světové konkurenceschopnosti vyrábět pro občany EU kvalitní a zdravé potraviny.

  • Nelze souhlasit s  podstatnějšími rozdíly v přímých platbách na hektar mezi jednotlivými členskými státy. V opačném případě dojde k narušení vnitřního trhu a rovných podmínek k podnikání.   Nelze diskriminovat některé členské státy nižší dotací na zcela otevřeném trhu.
  • Zemědělci z nově přistoupivších zemí prožili velmi těžké desetileté  přechodné období. Nerovnost, která by pokračovala dál přes rok 2013 je pro zemědělce v těchto zemích zcela nepřijatelná a měla by další a pokračující zásadně negativní dopad Takový stav by odporoval příslibům a duchu jednání o přistoupení k EU. Nové členské státy na přechodná období přistoupily s jasným porozuměním a na základě ubezpečení, že jde o přechodné období, které po jeho uplynutí nebude prodlouženo či nahrazeno. Nedodržení předmětných příslibů by vedlo k narušení důvěryhodnosti EU v očích nemalé části občanů EU.

 

5)      Program rozvoje venkova (PRV)

 

·         Minimálně udržet současnou roční úroveň finanční obálky na PRV pro ČR.

·         Dále je PRV důležitý pro zvýšení nízké úrovně aktiv na ha zemědělské půdy a snížení současné vysoké úrovně zadlužení zemědělských podniků.

·         Opatření je účelné přednostně směřovat na investice a inovace zemědělských podniků, potravinářského průmyslu a propagaci kvalitních potravin.

·         Je žádoucí jasně  oddělit oblast zemědělství od politiky soudržnosti (koheze) a koordinovat rozdělení jejich kompetencí a cílů.

 

6)      Zvýhodnění států EU-12 v PRV

 

·           Pokud budou zvýhodněny státy EU-15 přechodným obdobím v I. pilíři, zajistit adekvátní finanční zvýhodnění pro země EU-12 v Programu rozvoje venkova k vyrovnání nízké úrovně aktiv na hektar či vysokého zatížení vlastního kapitálu cizími zdroji.

·           Zvýhodnění E-12 v rámci PRV by byla spravedlivá protiváha přechodného období v I. pilíři pro země EU 15.

·           V roce  2009 byl podíl zemí EU-12 na výměře  zemědělské půdy EU-27  29%, podíl přímých plateb však dosahoval pouze 10,5%. V roce 2013, dosažení maximálních sazeb přistupujích zemí z důvodu nárůstu přímých plateb, lze předpokládat podíl 17% při nezměněném podílu zemědělské půdy. Proto při přechodném období zemí EU-15 při snižování přímých plateb uplatňujeme dvojnásobek sazeb na hektar v PRV.

·           Navýšení sazeb PRV na hektar zemědělské půdy pro ČR dokládáme vyšším podílem zadlužení vlastního kapitálu cizími zdroji, které je v ČR ve výši  dle FADN 2007 29,3%, kdežto průměr  EU-27 je 16,6%

·           Navýšení sazeb PRV na hektar zemědělské půdy pro ČR dokládáme i nižší hodnotou aktiv na hektar, která v ČR je podle FADN 2007  88.564 Kč, kdežto v průměr EU-27 je 250.453 Kč.

 

 

 

Odpověď tajemníka C/C Pekky Pesonena na společný dopis AK ČR a ZS ČR, ze dne 3. června 2011 

 

Překlad e-mailu tajemníka C/C Pekky Pesonena ke společnému dopisu prezidenta Veleby a předsedy Jirovského, který byl odeslán 3. června 2011 (viz. Informace AK ČR č. 14, ze dne 7. června 2011) a týkal se nedostatečné podpory C/C k reformě SZP pro roky 2013 - 2020, zejména k problematice zastropování přímých plateb. (Překlad Ing. M. Louma, ZS ČR)

 

 

Brusel, 9. 6. 2011

Vážení prezidenti,

 

děkuji Vám za váš doporučený dopis, který se týkal SZP a zprávy člena EP pana Alberta Desse k tomuto tématu. V příloze naleznete kopii vašeho dopisu a tiskovou zprávu C/C.

Na váš dopis odpovídám v zastoupení obou prezidentů COPA i COGECA. Ve vašem dopise zdůrazňujete, že reakce C/C na zprávu pana Desse nijak nezmiňuje náš nesouhlas se zastropováním přímých plateb.

Váš postoj a komentáře jsou zcela v souladu s názory C/C; bohužel se dané téma  nedostatečně odrazilo také v naší tiskové zprávě, za což se omlouvám.

I přes to mi dovolte, abych Vás ujistil, že v našich vystoupeních, zejména v mých veřejných vystoupeních, jsme mnohokrát zdůraznili naši pozici k dané tématice. Ve skutečnosti jsem se také zúčastnil panelové diskuze v rámci semináře, kde jsem zastupoval právě pana Desse; C/C se domnívá, že zemědělci nesmí být diskriminováni zastropováním plateb. Tento přístup by byl kontraproduktivní, pokud by nastala situace nutnosti provádět strukturální změny. Navíc, veškeré náklady, které se odráží v různých politických nástrojích nejsou v souladu a korelují s možnostmi jejich krytí finančními zdroji. Z těchto důvodů nemá omezení stropu přímých plateb žádné ospravedlnění.

V průběhu budoucích jednání a vystoupeních vás ujišťujeme, že budeme věnovat tomuto problému zvláštní pozornost.

 

S pozdravem,

 

Pekka Pesonen

tajemník C/C

 

 

COPA/COGECA se rozhodně staví proti škrtům, které by se týkaly výdajů na evropské zemědělství, tisková zpráva C/C

 

 (překlad Ing. M. Louma, ZS ČR)

 

C/C se rozhodně staví proti navrhovaným rozpočtovým škrtům, které se týkají budoucnosti Společné zemědělské politiky.

 

Toto stanovisko vzešlo v souvislosti s plány EK provést příští měsíc revizi rozpočtu EU a jeho zveřejnění, které by mělo být uskutečněno příští měsíc.

Tajemník C/C pan Pekka Pesonen sdělil v Bruselu, že: „Silná SZP je základem dalšího rozvoje zemědělství po roce 2013 vzhledem k tomu, že zemědělci a zemědělská družstva budou nuceni čelit výzvám spojených s potravinovou soběstačností a bezpečností potravin, posílení zaměstnanosti v zemědělské výrobě a s bojem proti klimatickým změnám. Zároveň budou nuceni plnit požadavky EU spojené s transparentností výroby, péčí o zvířata a s požadavky spojené s ochranou životního prostředí; všechny tyto faktory navyšují náklady zemědělské produkce s tím, že tyto standardy nejsou nuceny plnit země třetího světa dovážející svoje výrobky na trh EU“.

Dále pan Pesonen pokračoval: „Výdaje na SZP tvoří nyní jen 1% veřejných výdajů EU a představují pouze 0,4% hrubého domácího produktu. Přiznáváme, že aplikovaný výzkum do budoucna je také velmi důležitý, ale zároveň je důležité, aby se jeho výsledky také dostaly k zemědělcům a zemědělským družstvům. Silná a finančně zajištěná SZP musí zaručit jistou budoucnost v rámci investičních potřeb evropských zemědělců. V opačném případě nebude Evropa schopna plnit požadavky spojené se zvyšující se světovou poptávkou po potravinách, nebude schopna bojovat s klimatickými změnami a zajišťovat spravedlivé příjmy zemědělcům.“

Naše stanovisko také podporuje mnoho ministrů zemědělství EU, kteří také již dříve odmítly snižování rozpočtu EU v kapitole zemědělství“.

 

Pekka Pesonen

tajemník C/C

 

 

Ochrana půdy před erozí a zahájení kontrol od 1. července 2011

 

Dopisem ministra zemědělství prezidentovi AK jsme byli jako organizace požádáni o zprostředkování informace členům o zahájení kontrol SZIF na ochranu půdy před erozí i na mírně ohrožených půdách. Ty budou zahájeny 1. července 2011.

Základním principem bude odpovědnost zemědělců za stav půdy na obhospodařovaných pozemích, přičemž stát je připraven poradit jak postupovat při ochraně půdy před erozí, avšak nebude předepisovat, jak má kdo hospodařit. V případě, že dojde k poškozování půdy nevhodnými technologickými postupy ponese za toto jednání odpovědnost, která bude spočívat v krácení přiznaných dotací a dále odpovědností za škody způsobené na majetku ostatních.

Zemědělcům bude k dispozici poradenská služba expertů VÚMOP, poskytnuty budou metodiky k určení eroze, obraně proti erozi, s doporučenými půdoochrannými technologiemi. První rok a půl budou kontroly SZIF u mírně ohrožených půd upozorňovat na projevy eroze bez udělování sankcí. Ty budou spuštěny od roku 2013.

Tento přechodný režim by měl poskytnout všem, kdo na půdě hospodaří, dostatečný prostor pro získaní potřebných informací a aktivní ochraně před erozí. Každé selhání díky nedbalosti bude v budoucnosti výrazně sankcionováno. Cílem uvedených opatření je především ochrana úrodné půdy jako priorita dalšího racionálního hospodaření v krajině. 

 

Dovětek: Podařilo se nám odvrátit naprosto iracionální návrh ze září 2010, jehož realizace by výrazně poškodila značnou část českých zemědělců.

 

 

 

 

 

 

Žádost prezidenta AK ČR k účasti na Mezinárodním podnikatelském fóru dne 24. června 2011

 

Vážené paní ředitelky, ředitelé a tajemníci členských organizací,

rád bych vás požádal, abyste věnovali maximální pozornost zajištění dobré účasti na akci Mezinárodní podnikatelské fórum, které pořádá AK ČR, ZS ČR a ČMSZP v pátek 24. června od 9.30 hod. v Rotundě BVV v Brně.

Jedná se o skutečně prestižní mezinárodní akci, na které mimo nás domácích vystoupí k aktuální agrární problematice zástupci Slovenska, Polska, Maďarska a Ukrajiny. Vzhledem k tomu, že Rotunda má kapacitu 500 míst je v zájmu důstojného průběhu akce její maximální  zaplnění.

Nechci Vám vážené kolegyně, vážení kolegové stanovovat kvóty účasti, protože věřím, že pro zdar tohoto fóra uděláte maximum, za což vám předem děkuji.

 

V návaznosti na to ještě upozorňuji na dnes rozeslaný dopis o možnost vstupu zdarma na 2. Národní výstavu hospodářských zvířat a zemědělské techniky, kterou pro zájezdy organizované podniky, OAK, či společenstvy po dohodě nabízí BVV Brno.

 

Ing. Jan Veleba

 

 

Nabídka prověření obchodních partnerů – systém Octopus

 

Na základě uskutečněných jednání vám chceme zprostředkovat nabídku společnosti DC Group, s.r.o., která nabízí systém Octopus. Touto cestou poskytuje informace o plnění finančních závazků potenciálních partnerů, a to uceleně z dostupných databází (dluhy u zdravotních pojišťoven, návrhy na konkurz, insolvence, účetní závěrky, databáze dlužníků, exekuce, apod.).

Vzhledem k tomu, že tuto spolupráci již některé zemědělské subjekty ke své spokojenosti používají, dovolili jsme si vám zprostředkovat stručnou prezentaci nabídky, která je přílohou této Informace. Další informace lze získat na www.dcgroup.cz, nebo Ing. Josef Petříček, mobil 603 585 951.

 

 

 

 

 

Za vedení AK ČR                                                                            Ing. Jan Veleba                                                                                                                    prezident AK ČR

 


Hodnocení => průměr 034
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář