Renata Šarjaková, 2. červenec 2008
Zpráva komise o hospodářské soutěži

Evropská komise přijala výroční zprávu o politice hospodářské soutěže za rok 2007, která podává přehled o hlavních směrech vývoje v oblasti politiky hospodářské soutěže. Popisuje klíčové změny v pravidlech a politice hospodářské soutěže a také hlavní opatření v oblasti vymáhání práva. Na základě konkrétních příkladů ukazuje, jak byly nástroje politiky hospodářské soutěže využívány ke zvyšování konkurenceschopnosti Evropy a ochraně spotřebitelů a podniků před jednáním narušujícím hospodářskou soutěž.

Komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová uvedla: „Podstatou evropského projektu i nadále zůstává zlepšování fungování trhu ve prospěch evropských spotřebitelů a podniků. Komise v roce 2007 významně přispěla k blahu spotřebitelů svým bojem proti tvrdým kartelům".
Boj proti tvrdým kartelům je i nadále úspěšný Ačkoliv je boj proti kartelům veden stále více na globální úrovni a je stále náročnější, dosáhla Komise v roce 2007 v této oblasti větších úspěchů než kdykoli dříve. Ukázalo se, že její „politika shovívavosti“ je velmi účinnou zbraní, jak přivést podniky k tomu, aby se přiznaly k vytvoření kartelu. Komise například v roce 2007 díky politice shovívavosti odsoudila rozsáhlou kartelovou dohodu o výtazích a eskalátorech, jejichž členům uložila pokuty ve výši přesahující 990 milionů eur, nebo kartel v oblasti výroby piva v Nizozemsku, jehož členům byla uložena pokuta přesahující 273 milionů eur .
Šíření pravidel ve světě
Komise nadále pokračuje ve svém úsilí šířit kulturu hospodářské soutěže i za hranice EU. Tato činnost spočívá v převzetí vedoucí úlohy v takových fórech, jakými jsou Mezinárodní síť pro hospodářskou soutěž, dvoustranné dohody s dalšími orgány hospodářské soutěže a dohody o volném obchodu s hlavními obchodními partnery EU. Například během roku 2007 útvar komise pro hospodářskou soutěž vedl intenzivní jednání s čínskými orgány ohledně přijetí nového čínského antimonopolního zákona.
Síťová odvětví a finanční služby Finanční služby, telekomunikace, plyn a elektřina zůstávají hlavními cílovými oblastmi všech aspektů politiky hospodářské soutěže. Zajištění správného fungování těchto trhů a dalších síťových odvětví je důležité nejen pro možnosti výběru a kupní sílu spotřebitele, nýbrž také pro celkovou konkurenceschopnost EU.
Komise například uložila antimonopolní sankce za jednání narušující hospodářskou soutěž v oblasti platebních služeb a karet ve prospěch jednotlivých spotřebitelů a obchodníků a podpořila pokračující úsilí o zavedení jednotného evropského prostoru plateb do konce roku 2010.
Antimonopolní pokuty byly uloženy také v oblasti širokopásmového připojení za zneužívání postavení, které spotřebitelům odpíralo výhody cenové konkurence. S cílem zlepšit fungování trhu s plynem a elektřinou. Komise rovněž využila zákazů plynoucích ze Smlouvy o ES týkajících se restriktivních obchodních praktik a zneužívání dominantního postavení na trhu (články 81 a 82). Doplnila se širší legislativní agenda komise, když bylo v jednom případě možné prosazováním antimonopolních předpisů zajistit ukončení vázání nadměrného objemu plynu na dlouhé období ze strany jednoho provozovatele, což snižovalo možnosti výběru spotřebitelů a bránilo případnému vstupu účinnějších konkurentů na trh.
Je třeba zabránit tomu, aby podniky připravily spotřebitele o výhody otevřenějšího vnitřního trhu. V červenci 2007 komise zakázala společnosti Ryanair převzít společnost Aer Lingus. Ze statistik vyplývá, že fúze se zakazují jen velmi zřídka. V tomto případě by však navrhované převzetí pro spotřebitele znamenalo dramatické omezení výběru a v důsledku toho pravděpodobně nižší kvalitu a vyšší tarify.
Akční plán pro státní podpory
Reforma pravidel v oblasti státních podpor zahájená prostřednictvím akčního plánu pro státní podpory v roce 2005 začíná přinášet ovoce. Číselné údaje z podzimu 2007 ukazují, že členské státy směřují ke splnění cíle Evropské rady v podobě cílenějších podpor, který zahrnuje oblasti společného zájmu jako např. regionální rozvoj, výzkum a vývoj, malé a střední podniky a ochranu životního prostředí.


Zdroj: Agroweb

Hodnocení => průměr 025
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář