- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Legislativní geneze EAFRD a výhled na další období
Na programu byly následující body:
1. Východiska rozvoje venkova
2. Vývoj podpory venkova v ČR
3. Nařízení Rady o podpoře pro rozvoj venkova z EAFRD a vývoj jeho projednávání
4. Přehled vypořádání připomínek ze strany ČR
5. Současný stav dokumentů k EAFRD a výhled jejich schvalování a implementace
1. Východiska rozvoje venkova
Společná zemědělská politika EU po reformě již nepokračuje ve vysokých intervenčních podporách z následujících důvodů. Daňoví poplatníci EU již nejsou ochotni platit nadprodukci a poté skladování nebo vývoz. Podpory nejsou únosné z hlediska mezinárodních obchodních závazků WTO. Růstový produkční model není šetrný k životnímu prostředí. V Evropě klesá ochota financovat zemědělství dotacemi na produkci i proto, že se tím nedosahuje potřebného snížení cen pro spotřebitele na úroveň světových cen.
Proto Společná zemědělská politika odpojuje přímé platby od produkce, a přitom sleduje cíle stabilizace důchodů zemědělců a prohloubení orientace na požadavky trhu. Zemědělec nebo zemědělský podnik bude podporován, pokud bude dodržovat normy Společenství a zásady správné zemědělské praxe, t.j. zejména udržovat půdu v dobrém stavu, dodržovat standardy ochrany životního prostředí, potravinové bezpečnosti, zdravotního stavu a ochrany zvířat. Prostředky takto uspořené se postupně přesunou do rozvoje venkova.
Corkská deklarace z roku 1996 podpořila živoucí venkov. Doporučila začlenit venkov do existujících politik států. Přístup k venkovu musí být územní a integrovaný, kde mají své místo zemědělství, diversifikace činností, ochrana zdrojů, ekologické hospodaření, kultura, cestovní ruch i rekreace. Rozvoj venkova musí být trvale udržitelný. Měl by být uplatněn princip subsidiarity, přístup „zdola“.
Ze závěrů 2. evropské konference o rozvoji venkova v Salcburku z roku 2003 vyplývá potřeba komplexního pojetí venkova, zaměření na pokrytí potřeb v oblasti hospodářského, společenského a kulturního rozvoje spolu s péčí o životní prostředí a zapojení partnerství místních subjektů na koncepcích rozvoje. Cílem je lepší využití místních lidských, přírodních a kulturních zdrojů, vyšší efekty, a tím i úspory veřejných výdajů při rozvoji venkova.
Hlavními směry dalšího vývoje má být zaměření na živoucí venkov, zachování rozmanitosti evropského venkova a dosažení konkurenceschopnosti zemědělského sektoru. Státy mají uplatňovat politiku rozvoje venkova ve všech venkovských oblastech rozšířené EU, přičemž tato politika musí sloužit potřebám širší venkovské společnosti a být založena na partnerství mezi veřejnými a soukromými organizacemi a obyvatelstvem s využitím zkušeností z iniciativy LEADER, včetně přístupu „zdola“ a nových a inovačních metod. Místním partnerstvím musí být svěřena větší pravomoc, aby mohla připravovat a realizovat komplexní rozvojové strategie, včetně administrativy, monitorování a vykazování. Politiku EU v oblasti programování, finančního a kontrolního systému bude k tomu nutné výrazně zjednodušit. Zdroj info ÚZPI
Nařízení Rady 1698/2005 | |
Osa I. | |
osa II. |