- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Zprůhlednit financování MAS
Informace, které v posledních dnech zazněly v tuzemských médiích, poukazující na možné zneužívání dotací v rámci činností Místních akčních skupin (MAS), považuje Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR) za velmi závažné.
O financování rozvojových programů na místní úrovni se totiž zajímá a bude zajímat také Evropská unie, která logicky prověřuje nakládání s penězi, které sama na takové programy vynakládá. Bylo by velmi nešťastné, pokud by se, byť třeba jen v jednotlivých případech, prokázalo zneužívání finančních prostředků obdobně, jako je tomu na úrovni krajů v rámci ROP, kde je již nyní zřejmé, že ČR přijde o část dotací z EU. Transparentnost hospodaření MAS je podle názoru ASZ ČR základní podmínkou jejich současné i budoucí věrohodnosti, zejména proto, že podpora činnosti MAS bude pokračovat i v programovém období na roky 2014 až 2020.
Diskusi ohledně činnosti a zaměření MAS považuje Asociace za velmi potřebnou právě v současné době. Jde o celou řadu opatření, o nichž je nutné ve velmi krátké době rozhodnout, a k tomu jsou praktické zkušenosti z terénu vhodnou inspirací. Otázek k diskusi přitom není vůbec málo. Jednou z nich je třeba soulad strategií jednotlivých MAS s rozvojovou strategií území, na kterém MAS působí. Logickým partnerem MAS by mohly být kraje, respektive krajské struktury některých orgánů v působnosti ministerstva zemědělství. Současné centrální řízení je od místních situací poměrně dost vzdálené, a možná i tato skutečnost je potenciálem pro výše naznačovaná rizika. Stávající velikost MAS, pokrývající často území i několika někdejších okresů, není na druhou stranu praktické propojovat se strategiemi obcí s rozšířenou působností, což je teze hájená především některými představiteli Svazu měst a obcí. Právě funkční partnerství MAS a státní správy a samosprávy je jednou z aktuálních výzev pro budoucnost. Další systémovou otázkou je budoucí role Národní sítě MAS, která by se zřejmě měla stát určitým garantem činnosti jednotlivých organizací, nejspíš na bázi nějakého cechovního společenství tak, aby stávající princip podpory dobrovolných aktivit vyústil také do nějaké formy dobrovolné seberegulace. Ve hře je také dofinancování projektů, které již byly zahájeny, ale na které zatím chybí potřebné peníze. Kardinální otázkou je aktuálně i proces schvalování strategií rozvoje MAS a kompetence zainteresovaných několika ministerstev v tomto procesu.
ASZ ČR je přesvědčena, že princip, podle kterého rozhodují o řešení místních problémů lidé, kteří v příslušném území žijí a mají tedy nejlepší přehled o tom, co je pro danou lokalitu žádoucí a potřebné, je principem správným. Právě proto je ale zapotřebí, aby možnost čerpat finanční prostředky v neveřejném zájmu byla minimalizována a aby byly samotné MAS ochráněny před vlivem takových subjektů, kterým ve skutečnosti o rozvoj venkova nejde, neboť jim jde především o využití zdrojů z evropského i národního rozpočtu.
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR