Renata Šarjaková, 5. květen 2008
MINULOST A BUDOUCNOST SILNIC II. A III. TŘÍD V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI

Rok 2008 přinese další zlepšení dopravní situace v Moravskoslezském kraji. Do výstavby a modernizace silnic II. a III. tříd, které tvoří základ dopravní infrastruktury v regionu, letos půjde 1,8 miliardy korun. Plnou 1 miliardu přitom Moravskoslezský kraj získal ze strukturálních fondů EU.

O silnice II. a III. tříd v délce 2645 kilometrů se Moravskoslezský kraj stará od roku 2001. Do té doby patřily pod správu státu, pro který nikdy nebyly prioritou. Přitom silnice II. a III. tříd zpřístupňují všechny lokality a jsou základní podmínkou pro rozvoj každého města a obce v kraji. "V roce 2001 převzal Moravskoslezský kraj většinu ze silnic II. a III. tříd od státu ve špatném technickém stavu," říká první náměstek hejtmana MSK Pavol Lukša. Zpočátku kraj investoval ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury do jejich výstavby a modernizace pouhých 250 miliónů korun ročně. "S tímto tempem bychom obnovili naši silniční sít nejdříve v roce 2021," vypočítává Lukša.
Pod Lukšovým vedením se přístup Moravskoslezského kraje ke svému silničnímu hospodářství změnil. "Museli jsme především udělat 2 věci: za prvé navýšit finance na výstavbu a modernizaci silnic a za druhé efektivně s těmito prostředky hospodařit." Od roku 2005 začal Moravskoslezský kraj čerpat dotace ze 2 programů financovaných ze zdrojů EU - Společného regionálního operačního programu a Regionálního operačního programu. Zároveň MSK inicioval vznik "Bílé knihy" silničního hospodářství. "Jedná se o unikátní projekt, který umožňuje vedení Moravskoslezského kraje optimalizovat investice do modernizace a výstavby silnic II. a III. tříd," doplňuje informaci ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje Ing. Tomáš Böhm.
"Díky Bílé knize je zmapována téměř každá silnice a silnička v kraji a my přesně víme v jakém stavu se nachází a co potřebuje," vysvětluje náměstek Lukša. Byl to právě on, kdo se zasadil o to, aby byla "Bílá kniha" zároveň zveřejněna na internetu na stránkách www.ssmsk.cz. "Občané tak mají možnost sledovat postup kraje při modernizaci a výstavbě silnic. Na údržbu silničního hospodářství vynakládá Moravskoslezský kraj spoustu peněz a jeho investice musí být zcela transparentní." Lukšova slova dokládají letošní investice do modernizace a výstavby silnic II. a III. tříd, které dosáhnou výše 1,8 miliardy korun. "Ze strukturálních fondů EU jsme pro Moravskoslezský kraj získali rekordní jednu miliardu korun, zbytek bude financován z krajského a státního rozpočtu." dokladuje činnost náměstek Lukša.

Nejvýznamnější dopravní stavbou Moravskoslezského kraje je letos mimoúrovňová křižovatka Třinec-Baliny, která propojí silnici II/468 a třineckou průmyslovou zónu na Balinách. Význam této investice spočívá v tom, že mimoúrovňová křižovatka zlepší průjezdnost spojení z Českého Těšína na slovenskou hranici. "Tato trasa je životně důležitá, protože poslouží jako náhradní spojení se Slovenskem," vysvětluje Lukša. Mezi další významné dopravní investice Moravskoslezského kraje v letošním roce patří dokončení rekonstrukce mostu na ulici Českobratrská v centru Ostravy, rekonstrukce a modernizace na trase Bruntál - Vrbno pod Pradědem na Bruntálsku, silniční tah Mošnov - Studénka - D47 na Novojičínsku a rekonstrukce a modernizace tahu Opava - Bratříkovice na Opavsku.

Aleš Linhart
tajemník hejtmana kraje

Zdroj: KÚ MSK


Hodnocení => průměr 131
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář