Renata Šarjaková, 13. říjen 2014
ZA ROK SVÉ EXISTENCE VYŘEŠILI OMBUDSMANI V KRAJSKÝCH NEMOCNICÍCH PŘES DVĚ STOVKY PODNĚTŮ
Pokud pacienti nejsou spokojeni s léčbou nebo naopak chtějí pochválit nemocniční personál či mají jiný podnět a připomínku, mohou se už rok v krajských nemocnicích obracet na ombudsmany.

 

Zřízením této funkce v říjnu 2013 chtělo vedení Moravskoslezského kraje, který je zřizovatelem šesti nemocnic, mimo jiné zajistit bezproblémovou komunikaci mezi pacienty, jejich blízkými a zaměstnanci těchto zdravotnických zařízení v případě, kdy se pacienti dovolávají svých práv.

Během prvního roku působení ombudsmani v krajských nemocnicích řešili přes 200 podnětů, které bylo potřeba co nejméně konfliktní formou prošetřit, prověřit a najít řešení přijatelné pro všechny zúčastněné strany. 

„Některé podněty vyžadovaly opakovaně komunikovat s žadatelem, hovory s personálem, prostudování zdravotnické dokumentace, konzultace s vedením daného úseku v nemocnici i vedením nemocnice, a další. Nejčastěji se jednalo o řešení problémů týkajících se zdravotního stavu pacientů, pobytu v nemocnici, regulačních poplatků. Ombudsmani řešili i žádosti o prověření postupu lékařů při ošetření a léčbě. Mnohdy si ale pacienti chtěli pouze popovídat o zdravotních problémech, potřebovali vyslechnout a poradit,“ uvedl náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Martinek s tím, že reakce moravskoslezské veřejnosti na činnost ombudsmanů jsou pozitivní, občané si na tuto službu zvykli a chválí ji.

Lidé ombudsmanům důvěřují, což dokazuje mimo jiné i rostoucí zájem o jejich služby. Většinou se na ně obracejí osobně, ale také písemně nebo telefonicky. Důležité je, že mají jistotu, že v nemocnicích je někdo, kdo si na ně udělá čas a jejich dotaz či stížnost pomůže řádně vyšetřit. Ukazuje se, že mnohé je vysvětleno a pomoc či rada poskytnuta již při první návštěvě pacientů a jejich blízkých u ombudsmana. Ti pak většinou upouštějí od písemných stížností,“ dodal hejtmanův náměstek pro zdravotnictví Jiří Martinek.

Činnost ombudsmanů průběžně vyhodnocuje odbor zdravotnictví moravskoslezského krajského úřadu. „Co dva měsíce dostávám zprávu o činnosti ombudsmanů, ze které je vidět, že fungují tak, jak jsme si představovali. Jde především o to, aby pacient nevnímal krajské zdravotnické zařízení jen jako nemocnici, ve které mu je poskytována nezbytná zdravotní péče, ale jako zařízení s vysoce kvalitním nejen odborným, ale i lidským přístupem“, konstatoval náměstek hejtmana Jiří Martinek.

„Zřízením funkcí ombudsmanů v krajských nemocnicích naplňujeme programové prohlášení krajské koalice ČSSD a KSČM, na kterém jsme se dohodli po svém zvolení v krajských volbách zachovat páteřní síť krajských nemocnic, rozsah a dostupnost zdravotní péče a zvyšování její kvality a služeb,“ konstatoval 1. náměstek moravskoslezského hejtmana Josef Babka.

 

KONTAKTY NA OMBUDSMANY V NEMOCNICÍCH ZŘIZOVANÝCH MSK:

Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj:

Mgr. Andrea Kopáčková

Mobil: 734 354 341

E-mail: kopackova@nspka.cz

Úřední den: úterý, čtvrtek  9:00-11:00

Organizační zajištění mimo úřední den: sekretariát ředitele

 

Nemocnice Třinec:

Mgr. Libuše Magnusková

Tel.: 558 309 105

E-mail: ombudsman@nemtr.cz

Úřední den: pondělí 12:00-14:00

 

Nemocnice ve Frýdku-Místku:

DiS. Pavla Volná

Tel.: 558 415 005, 558 415 000

E-mail: volnap@nemfm.cz

Úřední den: úterý: 13:00-15:00

Organizační zajištění mimo úřední den: sekretariát ředitele

 

SZZ Krnov:

MUDr. Ivan Pavlák

Tel: 554 690 144, 554 690 121, 606 720 773

E-mail: pavlak.ivan@szzkrnov.cz

Úřední den: pondělí:13:00-16:00, čtvrtek: 09:00-12:00

 

 

 

 

Slezská nemocnice v Opavě

Mgr. Lenka Hanková

Tel.: 553 766 103, mobil: 603 852 598

E-mail: lenka.hankova@nemocnice.opava.cz

Ombudsman@nemocnice.opava.cz

Úřední den: úterý, pátek  8:00-10:00

Organizační zajištění mimo úřední den: sekretariát ředitele

 

Nemocnice s poliklinikou Havířov:

MUDr. Jaroslav Lux

Mobil:  725 730 837

E-mail: jaroslav.lux@nsphav.cz

Úřední den: úterý, čtvrtek  9:00-11:00

Organizační zajištění mimo úřední den: sekretariát ředitele

 

 


Hodnocení => průměr 054
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář