- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Tisková zpráva KÚ MSK
Zástupci Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR)
a poradenské společnosti EEIP, a.s., v jejímž čele stojí Prof. Michal Mejstřík
z Národní ekonomické rady vlády, uspořádali dnes ve spolupráci s Krajským
úřadem Moravskoslezského kraje kulatý stůl na téma veřejných zakázek a
veřejných dražeb. Akce byla určena pro starosty z krajských měst a obcí, ale
také pracovníky veřejné správy z odborů veřejných zakázek, investic i prodeje
majetku. Toto setkání si kladlo za cíl nejen představit nejdůležitější aspekty
souvisejících zákonů a z nich vyplývajících povinností, ale především bylo
umožněno právě starostům a odpovědným pracovníkům osobně se potkat s odborníky
a zástupci ministerstva a prodiskutovat přesně to, co konkrétně je trápí, nebo
s čím potřebují v jejich obci poradit.
Přítomné účastníky nejprve pozdravil hejtman
Moravskoslezského kraje Miroslav Novák, který přivítal formu setkání zástupců
MMR a odborníků na veřejné zakázky a dražby se zástupci měst a obcí. „Problematika
veřejných zakázek je velmi aktuální, a to zejména ve spojitosti
s novelizací zákona. Každá další novela zákona přináší nejen řadu novinek,
ale i komplikací. Vítám tedy možnost předávání si zkušeností a informací, co se
od nás v této oblasti očekává,“ řekl v úvodu semináře hejtman
kraje Miroslav Novák.
V první části
kulatého stolu pak vystoupil Aleš Havránek z odboru veřejného investování MMR,
který ve své prezentaci představil Profil zadavatele jako nástroj k posílení
transparentnosti v oblasti veřejných zakázek. Pro účastníky převážně z řad
starostů měst a obcí byla připravena prezentace popisující základní zákonné
povinnosti, které se v současné době pojí s vypisováním veřejných zakázek a
jejich zveřejňování. Hovořilo se také o elektronizaci tohoto zveřejňování a
elektronických tržištích.
Dále před
účastníky kulatého stolu vystoupil Jiří Skuhrovec ze společnosti EEIP, který
hovořil o výzkumném projektu této společnosti, na kterém pracují společně s
občanským sdružením Oživení a Matematicko-fyzikální fakultou UK. Cílem projektu
je vytvořit standard pro zveřejňování dat o veřejných zakázkách na profilu
zadavatele, který bude rozšířen o zakomponování dobré praxe do profilu
zadavatele – nad rámec zákonné úpravy. To by mělo umožňovat nejen větší
transparentnost vypsaných zakázek, ale také větší efektivitu soutěžení z důvodu
vyššího počtu zájemců. „Dobrovolný standard umožní zadavatelům zveřejňovat
ve strojově čitelné podobě informace nad rámec zákona o veřejných zakázkách a
být tak transparentnější pro dodavatele, veřejnost i kontrolní orgány. Zároveň
vyvíjíme i nástroj na validaci profilu zadavatele – který takovým zadavatelům
výrazně usnadní ověření, zda je jejich profil v pořádku,“ shrnul Jiří
Skuhrovec.
Jiří Skuhrovec
v rámci svého vystoupení také demonstroval důležitost správně zveřejněných
informací o veřejných zakázkách (a jejich dostatečného množství) na průzkumu,
který společnost EEIP uskutečnila na zakázkách v oboru stavebnictví za rok
2012. Z tohoto průzkumu vyplynulo, že v případě zakázek
s nejhorším hodnocením, tedy s nejmenším množstvím zveřejněných
údajů, byla dvojnásobně větší pravděpodobnost zrušení, než u zakázek
s nejlepším hodnocením. Ke zrušení docházelo samozřejmě z důvodů
nedostatečného množství uchazečů (jediný nebo žádný), nebo také zastavením
zakázky ze strany ÚOHS. U těch nejhůře hodnocených dle kritérií EEIP bylo
zrušeno až 15 procent zakázek, u těch nejlepších pak jen cca 4 procenta.
Třetím
vystupujícím dnešního dopoledne byla ředitelka odboru veřejných dražeb Zdeňka
Niklasová. Ta se věnovala samostatné oblasti v rámci dnešního setkání, kterou
byly veřejné dražby. Důraz byl kladen na vysvětlení výhod tohoto způsobu
zpeněžování obecního majetku, který je doporučován jakožto nejtransparentnější.
Nepopiratelná je navíc opět také jeho efektivita, jelikož přístup k dražbě je
velmi otevřený, navíc se informace o ní dostávají k mnohem širšímu spektru
zájemců (zákonná povinnost zveřejňovat informace o dražbě na Centrální adrese).
Novinkou v letošním roce, o které Zdeňka Niklasová také hovořila, je umožnění
elektronických dražeb.
Petr Vurbs
Agentura 4PR
Tel.: 604 786 500
petr.vurbs@4pr.cz