František Mariánek, 29. květen 2013
Tisková zpráva KÚ MSK
V OSTRAVĚ PROBĚHL KULATÝ STŮL NA TÉMA VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK A DRAŽEB

 

 

 

Zástupci Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR) a poradenské společnosti EEIP, a.s., v jejímž čele stojí Prof. Michal Mejstřík z Národní ekonomické rady vlády, uspořádali dnes ve spolupráci s Krajským úřadem Moravskoslezského kraje kulatý stůl na téma veřejných zakázek a veřejných dražeb. Akce byla určena pro starosty z krajských měst a obcí, ale také pracovníky veřejné správy z odborů veřejných zakázek, investic i prodeje majetku. Toto setkání si kladlo za cíl nejen představit nejdůležitější aspekty souvisejících zákonů a z nich vyplývajících povinností, ale především bylo umožněno právě starostům a odpovědným pracovníkům osobně se potkat s odborníky
a zástupci ministerstva a prodiskutovat přesně to, co konkrétně je trápí, nebo s čím potřebují v jejich obci poradit.

 

Přítomné účastníky nejprve pozdravil hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák, který přivítal formu setkání zástupců MMR a odborníků na veřejné zakázky a dražby se zástupci měst a obcí. „Problematika veřejných zakázek je velmi aktuální, a to zejména ve spojitosti s novelizací zákona. Každá další novela zákona přináší nejen řadu novinek, ale i komplikací. Vítám tedy možnost předávání si zkušeností a informací, co se od nás v této oblasti očekává,“ řekl v úvodu semináře hejtman kraje Miroslav Novák.  

 

V první části kulatého stolu pak vystoupil Aleš Havránek z odboru veřejného investování MMR, který ve své prezentaci představil Profil zadavatele jako nástroj k posílení transparentnosti v oblasti veřejných zakázek. Pro účastníky převážně z řad starostů měst a obcí byla připravena prezentace popisující základní zákonné povinnosti, které se v současné době pojí s vypisováním veřejných zakázek a jejich zveřejňování. Hovořilo se také o elektronizaci tohoto zveřejňování a elektronických tržištích.

 

Dále před účastníky kulatého stolu vystoupil Jiří Skuhrovec ze společnosti EEIP, který hovořil o výzkumném projektu této společnosti, na kterém pracují společně s občanským sdružením Oživení a Matematicko-fyzikální fakultou UK. Cílem projektu je vytvořit standard pro zveřejňování dat o veřejných zakázkách na profilu zadavatele, který bude rozšířen o zakomponování dobré praxe do profilu zadavatele – nad rámec zákonné úpravy. To by mělo umožňovat nejen větší transparentnost vypsaných zakázek, ale také větší efektivitu soutěžení z důvodu vyššího počtu zájemců. „Dobrovolný standard umožní zadavatelům zveřejňovat ve strojově čitelné podobě informace nad rámec zákona o veřejných zakázkách a být tak transparentnější pro dodavatele, veřejnost i kontrolní orgány. Zároveň vyvíjíme i nástroj na validaci profilu zadavatele – který takovým zadavatelům výrazně usnadní ověření, zda je jejich profil v pořádku,“ shrnul Jiří Skuhrovec.

 

Jiří Skuhrovec v rámci svého vystoupení také demonstroval důležitost správně zveřejněných informací o veřejných zakázkách (a jejich dostatečného množství) na průzkumu, který společnost EEIP uskutečnila na zakázkách v oboru stavebnictví za rok 2012. Z tohoto průzkumu vyplynulo, že v případě zakázek s nejhorším hodnocením, tedy s nejmenším množstvím zveřejněných údajů, byla dvojnásobně větší pravděpodobnost zrušení, než u zakázek s nejlepším hodnocením. Ke zrušení docházelo samozřejmě z důvodů nedostatečného množství uchazečů (jediný nebo žádný), nebo také zastavením zakázky ze strany ÚOHS. U těch nejhůře hodnocených dle kritérií EEIP bylo zrušeno až 15 procent zakázek, u těch nejlepších pak jen cca 4 procenta.

Třetím vystupujícím dnešního dopoledne byla ředitelka odboru veřejných dražeb Zdeňka Niklasová. Ta se věnovala samostatné oblasti v rámci dnešního setkání, kterou byly veřejné dražby. Důraz byl kladen na vysvětlení výhod tohoto způsobu zpeněžování obecního majetku, který je doporučován jakožto nejtransparentnější. Nepopiratelná je navíc opět také jeho efektivita, jelikož přístup k dražbě je velmi otevřený, navíc se informace o ní dostávají k mnohem širšímu spektru zájemců (zákonná povinnost zveřejňovat informace o dražbě na Centrální adrese). Novinkou v letošním roce, o které Zdeňka Niklasová také hovořila, je umožnění elektronických dražeb.

 

 

 

 

Petr Vurbs

Agentura 4PR

Tel.: 604 786 500

petr.vurbs@4pr.cz


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 091
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář