František Mariánek, 30. červenec 2010
Spotřební daně z minerálních olejů

Uplatnění nároku na vrácení části spotřební daně za spotřebovanou naftu.

     Celá koncepce vrácení části spotřební daně z minerálních olejů (nafty) osobám užívajícím tyto oleje (naftu) pro zemědělskou prvovýrobu včetně pěstování dřevin, je zcela nelogicky postavena na chybném odtržení výroby živočišné od výroby rostlinné, protože zemědělská prvovýroba zahrnuje jak výrobu rostlinnou, tak i výrobu živočišnou.

     V souladu s touto skutečností je třeba usilovat o změnu příslušného zákona, který je v této pasáži zcela chybně formulován, protože dochází
ke zvýhodňování zemědělských podniků a podnikatelů, kteří neprovozují živočišnou výrobu a k diskriminaci zemědělských podniků hospodařících
na půdě a zároveň zajišťujících výrobu živočišnou.

     Zemědělci jsou si vědomi toho, že se jedná o dlouhodobý proces.
O to důležitější je vést diskuzi a požadovat úpravu v „Seznamu činností prováděných v zemědělství“, který je uveden v příloze č. 1 Vnitřního pokynu Celní zprávy ČR č. 45/2008 s vyznačením zda LZE u nich nárokovat vrácení části spotřební daně nebo NE.

     Přestože tento seznam byl konzultován či dokonce odsouhlasen pracovníky MZe ČR jeví se dosti nedokonalý a v některých případech si odporující, např. přehrnování kompostu ANO – shrnování hnoje na dočasném polním hnojišti NE.

     Dále je zcela nepochopitelné, proč do rubriky ANO není zařazena doprava hnojiv, osiv a chemických ochranných látek do skladu podniku v případě, že si podnik provádí tuto dopravu ve vlastní režii a na vlastní náklady. V celé řadě nezařazených činností by se dalo diskutovat, zda do seznamu patří či ne. Proto většina zemědělců hospodařících na půdě je toho názoru, že kompromisním řešením by bylo:

a)        Neoddělovat legislativně od sebe v rámci zemědělské prvovýroby výrobu rostlinnou a živočišnou u podniků hospodařících na půdě.

b)        Za pomoci výzkumných ústavů (VÚRV Praha, VÚZT Praha, ÚZEI Praha a dalších) stanovit dle kultury a dle půdních podmínek pro jednotlivé plodiny takové spotřební limity nafty na 1 ha pěstované plodiny tak, že podnik
či zemědělec průběžně hospodaří a plní veškeré zásady správné zemědělské praxe a podmínky podmíněnosti by měl nárok na vratku části spotřební daně
do výše vypočteného limitu spotřeby na 1 ha při prokázaném nákupu nafty.

Zjednodušený mechanismus by ušetřil spoustu administrativy a Celním úřadům by velmi zjednodušil kontrolní činnost.

 

 

odpovědi

 

·                    Vrácení části spotřební daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu je v českém právním řádu upraveno v § 57 zákona č. 353/2003 Sb., o  spotřebních  daních, ve znění  pozdějších  předpisů (dále jen „zákon“).  Na  základě  znění § 139 odst. 2 „zákona“ je Ministerstvo zemědělství zmocněno vydat vyhlášku k ustanovení § 57 „zákona“. Dne 1.ledna 2007 vstoupily v platnost „Pokyny společenství ke státní podpoře v odvětvích zemědělství a lesnictví na období 2007 – 2013“ (dále jen „pokyny“), které upravují podmínky pro poskytování státní podpory (Úřední věstník 2006/C 319/01). Z neformální komunikace s Evropskou unií vyplynula neslučitelnost tehdy existující státní podpory s „pokyny“ s tím, že Komise doporučila její formální notifikaci tak, aby ji mohla detailně posoudit a vydat k ní své rozhodnutí. Před zahájením notifikace však bylo nutné novelizovat příslušné právní předpisy (prováděcí vyhláška č. 48/2008 Sb., o způsobu výpočtu nároku na vrácení spotřební daně zaplacené v cenách některých minerálních olejů spotřebovaných v zemědělské prvovýrobě), na jejichž základě je vratka části spotřební daně realizována. Jako nejproblematičtější byla označena diferenciace jednotlivých kultur ( tj. orná půda, chmelnice, ovocné sady, travní porosty ) prováděná na základě normativů spotřeby pohonných hmot. Evropská komise považovala zohledňování náročnosti terénu a prací prováděných v rozličných kulturách za zvýhodňování některých plodin před jinými a doporučila uplatňovat  úroveň zdanění pouze na základě skutečně prokázané spotřeby bez stanovených limitů. Po provedení nezbytných úprav byla podpora Evropskou komisí prohlášena za slučitelnou. Vratku spotřební daně z minerálních olejů není možné do budoucna spojovat s určenými limity a na základě platné legislativy ji nelze rozšiřovat na oblast živočišné výroby. Nedá se ani předpokládat, že by Ministerstvo financí s takovou změnou v „zákoně“ souhlasilo. „Zákon“ přesně definuje co se pro účely tohoto zákona rozumí zemědělskou prvovýrobou.

·                             Pokud se týká „Seznamu činností prováděných v zemědělství“, který je uveden v příloze č. 1 Vnitřního pokynu Celní správy ČR č. 45/2008, tento seznam lze po projednání s Generálním ředitelstvím cel aktuálně doplňovat o nové činnosti, ale vždy platí podmínka, že uvedená činnost se týká pouze zemědělské prvovýroby. To znamená, že seznam zahrnuje pouze činnosti úzce spjaté se zemědělskou prvovýrobou a nikoli další činnosti jako je například převoz  produkce z jednoho skladu do druhého a podobně. Tím lze vysvětlit uvedený příklad, kdy přehrnování kompostu je do této činnosti zahrnuto a shrnování hnoje na dočasném polním hnojišti nikoliv.

·                           Současně upozorňuji na skutečnost, že Ministerstvo zemědělství se ve spolupráci s Generálním ředitelstvím cel ČR snaží o odstranění administrativní náročnosti procesu vratky spotřební daně z minerálních olejů v zemědělské prvovýrobě a některé změny ve prospěch žadatelů byly již v minulosti uskutečněny.

zdroj: MZe ČR



Hodnocení => průměr 131
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář