- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Spotřební daně z minerálních olejů
Uplatnění nároku na vrácení části spotřební daně za spotřebovanou naftu.
V souladu s touto skutečností je třeba usilovat o změnu příslušného zákona, který je v této pasáži zcela chybně formulován, protože dochází
ke zvýhodňování zemědělských podniků a podnikatelů, kteří neprovozují živočišnou výrobu a k diskriminaci zemědělských podniků hospodařících
na půdě a zároveň zajišťujících výrobu živočišnou.
Zemědělci jsou si vědomi toho, že se jedná o dlouhodobý proces.
O to důležitější je vést diskuzi a požadovat úpravu v „Seznamu činností prováděných v zemědělství“, který je uveden v příloze č. 1 Vnitřního pokynu Celní zprávy ČR č. 45/2008 s vyznačením zda LZE u nich nárokovat vrácení části spotřební daně nebo NE.
Přestože tento seznam byl konzultován či dokonce odsouhlasen pracovníky MZe ČR jeví se dosti nedokonalý a v některých případech si odporující, např. přehrnování kompostu ANO – shrnování hnoje na dočasném polním hnojišti NE.
Dále je zcela nepochopitelné, proč do rubriky ANO není zařazena doprava hnojiv, osiv a chemických ochranných látek do skladu podniku v případě, že si podnik provádí tuto dopravu ve vlastní režii a na vlastní náklady. V celé řadě nezařazených činností by se dalo diskutovat, zda do seznamu patří či ne. Proto většina zemědělců hospodařících na půdě je toho názoru, že kompromisním řešením by bylo:
a) Neoddělovat legislativně od sebe v rámci zemědělské prvovýroby výrobu rostlinnou a živočišnou u podniků hospodařících na půdě.
b) Za pomoci výzkumných ústavů (VÚRV Praha, VÚZT Praha, ÚZEI Praha a dalších) stanovit dle kultury a dle půdních podmínek pro jednotlivé plodiny takové spotřební limity nafty na 1 ha pěstované plodiny tak, že podnik
či zemědělec průběžně hospodaří a plní veškeré zásady správné zemědělské praxe a podmínky podmíněnosti by měl nárok na vratku části spotřební daně
do výše vypočteného limitu spotřeby na 1 ha při prokázaném nákupu nafty.
Zjednodušený mechanismus by ušetřil spoustu administrativy a Celním úřadům by velmi zjednodušil kontrolní činnost.
odpovědi
· Vrácení části spotřební daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu je v českém právním řádu upraveno v § 57 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“). Na základě znění § 139 odst. 2 „zákona“ je Ministerstvo zemědělství zmocněno vydat vyhlášku k ustanovení § 57 „zákona“. Dne 1.ledna 2007 vstoupily v platnost „Pokyny společenství ke státní podpoře v odvětvích zemědělství a lesnictví na období 2007 – 2013“ (dále jen „pokyny“), které upravují podmínky pro poskytování státní podpory (Úřední věstník 2006/C 319/01). Z neformální komunikace s Evropskou unií vyplynula neslučitelnost tehdy existující státní podpory s „pokyny“ s tím, že Komise doporučila její formální notifikaci tak, aby ji mohla detailně posoudit a vydat k ní své rozhodnutí. Před zahájením notifikace však bylo nutné novelizovat příslušné právní předpisy (prováděcí vyhláška č. 48/2008 Sb., o způsobu výpočtu nároku na vrácení spotřební daně zaplacené v cenách některých minerálních olejů spotřebovaných v zemědělské prvovýrobě), na jejichž základě je vratka části spotřební daně realizována. Jako nejproblematičtější byla označena diferenciace jednotlivých kultur ( tj. orná půda, chmelnice, ovocné sady, travní porosty ) prováděná na základě normativů spotřeby pohonných hmot. Evropská komise považovala zohledňování náročnosti terénu a prací prováděných v rozličných kulturách za zvýhodňování některých plodin před jinými a doporučila uplatňovat úroveň zdanění pouze na základě skutečně prokázané spotřeby bez stanovených limitů. Po provedení nezbytných úprav byla podpora Evropskou komisí prohlášena za slučitelnou. Vratku spotřební daně z minerálních olejů není možné do budoucna spojovat s určenými limity a na základě platné legislativy ji nelze rozšiřovat na oblast živočišné výroby. Nedá se ani předpokládat, že by Ministerstvo financí s takovou změnou v „zákoně“ souhlasilo. „Zákon“ přesně definuje co se pro účely tohoto zákona rozumí zemědělskou prvovýrobou.
· Pokud se týká „Seznamu činností prováděných v zemědělství“, který je uveden v příloze č. 1 Vnitřního pokynu Celní správy ČR č. 45/2008, tento seznam lze po projednání s Generálním ředitelstvím cel aktuálně doplňovat o nové činnosti, ale vždy platí podmínka, že uvedená činnost se týká pouze zemědělské prvovýroby. To znamená, že seznam zahrnuje pouze činnosti úzce spjaté se zemědělskou prvovýrobou a nikoli další činnosti jako je například převoz produkce z jednoho skladu do druhého a podobně. Tím lze vysvětlit uvedený příklad, kdy přehrnování kompostu je do této činnosti zahrnuto a shrnování hnoje na dočasném polním hnojišti nikoliv.
· Současně upozorňuji na skutečnost, že Ministerstvo zemědělství se ve spolupráci s Generálním ředitelstvím cel ČR snaží o odstranění administrativní náročnosti procesu vratky spotřební daně z minerálních olejů v zemědělské prvovýrobě a některé změny ve prospěch žadatelů byly již v minulosti uskutečněny.
zdroj: MZe ČR