Renata Šarjaková, 1. březen 2009
Dovozy mléčných výrobků
Jak je to s dovozy mléčných výrobků a maržemi obchodníků
Podíl mléčných výrobků z dovozu na spotřebě v ČR a výše marže obchodníků na spotřebitelské ceně.

Čeští zemědělci dlouhodobě upozorňují, že na pultech našich obchodů stále roste podíl potravin z dovozu i přes to, že si je dokážeme ve srovnatelné kvalitě vyrobit doma. Tato situace, která je v porovnání s ostatními vyspělými zeměmi EU ojedinělá, se pak následně promítá přes zmenšující se zpracovatelský průmysl do snižování rozměru českého zemědělství. Naše země je tak stále více závislá na dovozech tak strategicky nezbytné komodity, jakou jsou potraviny. Navíc ze zemědělství odchází stále více pracovníků. V současnosti se spustila diskuse o závislosti na dovozech mléčných výrobků.

Dne 13. ledna 2009 zveřejnilo ministerstvo zemědělství ČR tiskovou zprávu z jednání se zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR), konkrétně pak s prezidentem SOCR ČR Zdeňkem Juračkou a představiteli maloobchodních řetězců AHOLD, BILLA, GLOBUS, MAKRO, SPAR, TESCO a spotřebních družstev. Během tohoto jednání tito obchodníci ministrovi garantovali, že dlouhodobě je více než 90% mlékárenských výrobků v jejich obchodech od českých dodavatelů. Dále také obchodníci deklarovali, že výše průměrné marže u mléčných výrobků nevykazují významné výkyvy, které by měly negativní vliv na ekonomiku domácích producentů.

Z propočtů Zemědělského svazu ČR na základě údajů ČSÚ a z údajů Ministerstva zemědělství ČR vyplývá, že v roce 2007 činila spotřeba mléka a mléčných výrobků na osobu cca 244 kg s tím, že dovozy se na domácí spotřebě podílejí již ze 35 %!!! Kladné saldo zahraničního obchodu mléčných výrobků (máslo, sušená mléka, sýry, tvarohy a další) v roce 2003 ve výši 2,5 mld. Kč se v roce 2008 snížilo na 100 mil. Kč (graf č.1). Dovozy mléčných výrobků (málo, sýry, jogurty) činily v roce 2008 již 27 % tuzemské spotřeby (graf č.2).

Vzhledem k významnému podílu výše jmenovaných obchodních řetězců na českém trhu je tedy velmi nepravděpodobné, že by podíl dovezených produktů v jejich obchodech činil pouze oněch deklarovaných 10 %.

Výrazně také klesá podíl zemědělské prvovýroby na konečné spotřebitelské ceně u všech patnácti sledovaných potravinářských výrobků vč. mléčných výrobků (graf č. 3). Obdobně se v průběhu roku 2008 snižovaly i ceny potravinářských výrobců, např. u mléka polotučného trvanlivého o 26,1 %, u másla o 25,5 % a u sýru Eidam o 26 %. Spotřebitelské ceny ale nekopírují poklesy cen mléčné suroviny ani potravinářských výrobců a marže obchodníků tedy neustále rostou. Např. u másla činila v roce 2003 marže obchodníků 13,6% a roce 2008 to bylo již 34,3 %, u polotučného trvanlivého mléka činila marže v roce 2003 5,9% a v roce 2008 již 35,1%. S ohledem na uvedené skutečnosti je nutné konstatovat, že růst marží obchodníků má výrazně negativní vliv na ekonomiku domácích producentů a především pak zemědělců, kteří jsou v současnosti nuceni prodávat mléko hluboko pod svými výrobními náklady.

Zdroj : ZS ČR


Přiložené dokumenty:
graf č.1
graf č. 2
graf č.3

Hodnocení => průměr 095
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář