apic-ak.cz, 16. prosinec 2005
Agrární komora pokračuje v akci „Průzkum trhu v supermarketech“

Agrární komora ve spolupráci s Odborovým svazem pracovníků zemědělství a výživy a se Sdružením obrany spotřebitelů dne 18. listopadu odstartovala akci „Kontrola řetězců“.

Zástupci všech tří organizací po celém území České republiky chodí jako běžní zákazníci po supermarketech a sbírají poznatky nejenom o porušování zákona o potravinách a souvisejících vyhlášek a dalších norem, ale i o porušování zásad slušnosti při prodeji potravin. Komora si v žádném případě nebere za cíl suplovat činnost státních dozorových orgánů, k tomu ani nemá žádné zmocnění. Hlavním cílem této akce je upozornit veřejnost i naše politiky na nepravosti, kterých se u nás dopouštějí zahraniční společnosti s největšími zisky v ČR, obchodní řetězce.

Zástupci Komory se zaměřují hlavně na 3 oblasti:
- špatnou kvalitu, prošlá data spotřeby, přelepované štítky, způsob uskladnění
- špatné označování, neuvedení země původu, neuvedení výrobce, neúplná nebo zavádějící deklarace obsahu
- podezřele nízké (podnákladové) ceny

AK zatím sebrala údaje z 238 prodejen obchodních řetězců z celého území ČR a eviduje cca 800 prohřešků. Kromě prodeje prošlých výrobků se jako nejzávažnější a zároveň nejčastější prohřešky jeví chyby v označování. Například u uvádění přesného obsahu se velice často vyskytuje rozdíl mezi informacemi uvedenými například v němčině a v češtině. Zdá se, že český spotřebitel nepotřebuje vědět co kupuje a nakonec konzumuje tak přesně jako jeho německý kolega. Další velký a častý prohřešek je u označování masa. Náš vstup do Evropské unie přinesl spotřebitelům právo přesně vědět jaké maso kupuje, a to nejenom od kterého výrobce ale i přímo z jakého konkrétního zvířete. Tato povinnost je ze strany supermarketů velice často obcházena. Pokud u potravinářských výrobků platí vysledovatelnost „až na pole“, je  přerušena právě mezi konzumentem a prodejcem. Podle současné právní úpravy musí na obale být uveden výrobce nebo dovozce nebo prodejce. Agrární komora se bude zasazovat o změny v zákonech tak, aby spotřebitel měl vždy možnost zjistit již z obalu, kdo konkrétní zboží vyrobil a mohl tuto informaci použít při svém rozhodování o koupi.

Dalším velkým nešvarem supermarketů jsou podnákladové ceny. Agrární komora v žádném případě nechce uměle zvyšovat ceny, ale bohužel toto snižování až na úplné dno je většinou spojeno i s naprostým snižováním kvality. Pokud si spotřebitel chce koupit výrobek, o kterém se dá říct pouze, že je nezávadný, pak je to samozřejmě v pořádku. Český spotřebitel by ale měl mít právo si vybrat, jestli si chce koupit výrobek levný, nebo o něco dražší, který je ovšem chutnější a navíc neobsahuje pouze samé náhražky, emulgátory a pojidla. Když supermarket prodává vybraný produkty pod svými nákupními cenami ničí konkurenci mezi výrobci a pro spotřebitele to znamená menší možnost výběru. Navíc tím krátí stát o daně.

Všechny prohřešky proti zákonu a vyhláškám předávají zástupci Komory dozorovým orgánům státu a o konkrétních prohřešcích konkrétníchřetězců a veřejnost informovali prostřednic-tvím tiskové konference dne 14. 12. v Praze. Akce tím samozřejmě neskončí, poznatky budou dále využívány k probuzení našich politiků prosazení změn v zákonech.

Podle názoru AK by český spotřebitel měl mít právo být úplně a pravdivě informován o tom, co přesně kupuje a mít právo si vybrat mezi celou škálou výrobků od různých výrobců.

Ing. Jan Veleba
prezident AK ČR


Hodnocení => průměr 029
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář