Renata Šarjaková, 14. duben 2008
MEMORANDUM Agrární komory ČR ministru zemědělství Petru Gandalovičovi
Téma – představení reformy zemědělské politiky ministrem Gandalovičem a premiérem Topolánkem 10.4. na statku St. Němce

Dne 10. dubna 2008 jste, pane ministře, představil na farmě pana Stanislava Němce (předseda Asociace soukromého zemědělství) spolu s panem premiérem Mirkem Topolánkem zásadní materiál „Reforma zemědělské politiky“.
Způsob provedení tohoto aktu – neprojednání materiálu, jakožto nepřizvání Agrární komory ČR k jeho formulaci považujeme za nepřijatelný a sdělujeme k němu formou tohoto memoranda následující stanovisko:


Poprvé při takovéto příležitosti byla obejita Agrární komora


Důsledky:

– Nepřihlížíte, pane ministře, k názoru organizace, která zastupuje většinu zemědělců a která je ustavena ze zákona
– Prakticky popíráte, že chcete zemědělce spojovat, naopak jste jasně deklaroval snahu po jejich rozdělení


Agrární komora ČR zastupuje:
- Sněmovna všeobecná se skládá z 58 okresních agrárních komor, 2 regionálních komor a 11 komor krajských.
- Sněmovna společenstev zastupuje 32 členů tvořených profesními svazy, uniemi, asociacemi a sdružením
- Členové okresních agrárních komor obhospodařují 1 744 tis. ha zemědělské půdy.
- Počet členů v okresních komorách je 3 365, z toho 3 121 zemědělských organizací včetně 1 731 soukromě hospodařících rolníků.
- Počet zaměstnanců všech členských organizací AK je 102 tisíc.
Poznámka - v počtu individuálních členů ani ve výměře zemědělské půdy nejsou   zahrnuti členové odborných společenstev z toho důvodu, aby nedošlo k překryvu s členstvím v OAK.


Asociace soukromého zemědělství zastupuje:
- údaje o počtu členů nejsou dostupné
- kvalifikovaný odhad výměry, na které hospodaří členové ASZ, je do 150 tis. ha
 


K vybraným bodům reformy

Podpora konkurenceschopnosti a omezení byrokracie v podnikání:
- Vše je pouze v deklaratorní poloze bez konkrétního obsahu.
Ani v nové době nových příležitostí, které po loňských žních přišly, není MZe schopno vytvořit reálnou koncepci pro alespoň částečný návrat deklasované produkce českého zemědělství (saldo agrárního zahraničního obchodu trvale v propadu přes 30 mld. Kč).
Tato neschopnost způsobí, že nové příležitosti za nás využije někdo jiný.
- Nesouhlasíme s privatizací , které neplní veřejnou funkci (například u Hradišťko)
- Omezení byrokracie – mělo by být samozřejmostí

Narovnání vlastnických vztahů k půdě

- Pozemkové úpravy
Drtivá většina těch, kdo chtěli začít hospodařit, tak hospodaří na svých, pronajatých i směněných pozemcích.
Opakovaně uváděné a publikované informace o podílu vlastních a pronajatých pozemků neodpovídají skutečnosti. Neberou v úvahu pozemky nakoupené od Pozemkového fondu a pronajaté vlastníky svým vlastním společnostem.
Pozemkové úpravy je třeba provádět postupně tam, kde vlastnické vztahy jsou z vysokého procenta vyjasněné a vlastníci o jejich provedení žádají.
Plošné provádění pozemkových úprav přinese značné mrhání státními prostředky a destabilizaci v zemědělských podnicích z titulu ukončení platnosti dlouhodobých nájemních smluv. Navíc si lze představit doprovodné politické a mediální tlaky.

-Transformační zákon
Bude znamenat nový impuls nestability s nebezpečím rizika, že podniky budou kupovat gigantické firmy z ČR a ze zahraničí.
Bude znamenat novou vlnu soudních sporů včetně těch v obrácené poloze – zákonem napadené firmy se budou o svůj majetek soudit s českým státem.
Ve svém důsledku se sníží procento malých a středních podniků a dojde naopak k další koncentraci a významnému zvětšení zemědělských subjektů, nikoliv farem.

- Prodej státní půdy
Ti, kdo na této půdě pracují a vlastní majetek se k ní vážící mají léta problémy s tím, že významná část této půdy končí v rukou spekulantů a cizinců.
Náprava tohoto stavu, který požadujeme v petici předložené petičnímu výboru PS PČR, která obsahuje 6.533 podpisů, není v návrhu reformy vůbec uvedena.

Další body reformy – „Zvýšení kvality života na venkově“, „Liberální, ale spravedlivější pojetí zemědělské politiky EU“
Určitě nejsme proti, ale uvedené teze jsou velmi obecné. Reforma by měla obsahovat konkrétní teze, nad kterými by bylo možné diskutovat.

Závěr:

• Vedení AK ČR vyslovuje nad způsobem zveřejnění reformy zemědělské politiky politování, materiál považuje za nekoncepční, populistický a neřešící skutečné a aktuální problémy resortu. Ministerstvo zemědělství ČR tento materiál vytvořilo bez jakýchkoliv konzultací a spolupráce s Agrární komorou ČR, či Potravinářskou komorou ČR. Tedy opět úmyslně pominulo komunikaci a hlasy rozhodujících nevládních organizací, které zastupují převážnou většinu subjektů agropotravinářského komplexu.

• Konstatujeme, že reforma naprosto nereflektuje vládou schválený materiál „Pozice ČR při jednáních o reformě Společné zemědělské politiky (SZP)“ .
Především pak dlouhodobou potřebu zajištění růstu zemědělské produkce a zajištění rozumné soběstačnosti v důležitých komoditách.

• Vyslovujeme rovněž podivení nad tónem některých výroků – „velké širé lány“, „nepodléháme agrární lobby“, které rozdělují zemědělce a které jsou neobvyklé a v ostatních zemích EU od resortního ministra obtížně představitelné.

• Zveřejněný návrh reformy zemědělské politiky ČR v této podobě nemůže mít podporu AK ČR, která ho považuje za nevyvážený, nastavený proti reálným potřebám současnosti a pomíjející skutečné priority. Například to,  že má být zemědělství konkurenceschopné asi chtějí všichni, ale důležité je si říci, jak toho dosáhnout (asi to nebude sázením remízků
).


Při vědomí shora uvedených skutečností Vás, pane ministře, naléhavě žádáme, abyste ze vzniklé situace, kterou nemůžeme akceptovat, navrhl řešení.
Časově žádáme, aby se stalo tak, abychom mohli celou záležitost projednat dne 28. dubna 2008 na zasedání představenstva Agrární komory a na tomto základě stanovit další postup
.

V Praze 14. dubna 2008


Ing. Jan Veleba
prezident AK ČR



Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 002
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář