apic-ak.cz, 10. listopad 2005
Perspektivy chovu krůt

V květnu roku 2004 jsme vstoupili a plně se začlenili do Evropské unie a jejich struktur. Co to přináší pro české chovatele krůt a konzumenty oblíbeného krůtího masa: Historicky v České republice, myslím tím v posledních málo letech před vstupem do EU, existovaly pro české chovatele krůt pouze dva významnější provozy ke zpracování živých krůt.

Tento stav přinášel nestabilitu sektoru a téměř diktátorskou pozici těchto provozů. Po otevření volného trhu po celém území EU se situace rapidně změnila ke prospěchu hlavně chovatelů krůt, a to kvůli zásadní perspektivě oboru.

Otevřely se možnosti stát se dodavateli a zároveň dlouholetými obchodními partnery zpracovatelů i v jiných zemích. Značnou perspektivou jsou porážkové kapacity zejména v Polsku, které svými moderními provozy a jejich významnou kapacitou, dávají jistotu pravidelného odběru živých zvířat a jejich kvalitního a včasného zpeněžení. Málokdo ví a je to způsobeno zejména nezájmem a jazykovou nevybaveností českých subjektů, že pro nás možnost spolupráce s firmami, které majetkem patří silným a strategickým firmám na trhu s drůbeži v Německu, Francii a Velké Britanii, znamená značný posun. Jistota dlouhodobé spolupráce je dána finanční stabilitou těchto firem ale taky velikostí trhu, na kterém operují. Je potřeba si uvědomit, že zejména pro české zemědělce se otevřely nesmírné možnosti odbytu jejich produkce na těchto trzích.

Ti co si tuto situaci uvědomili, navazují již dlouhodobou spolupráci s těmito firmami. Je to samozřejmě dobře, protože se konečně našli partneři, kteří platí včas, což znamená, že čeští zemědělci mají možnost počítat téměř na den přesně s přísunem peněz. Tento fakt se jim již osvědčil při spolupráci například s Německým mlékárenským koncernem Muller.

Občas ale přes to všechno se objevují, a to někdy i veřejně názory na podporu českých firem. Ano podpořme je, ale za jasných ekonomických pravidel, oboustranné výhodnosti a partnerství. Nepleťme si ale patriotismus s ekonomickou stabilitou. Podpořit českou firmu, nebo jakoukoliv jinou firmu, neznamená ji být sponzorem nebo charitou.

Častokrát slýchám názor na ochránění českého trhu. Ale co to je český trh a co to je jeho ochrana? Mám takový dojem, že spousta těch, kteří tato slova vyřkli, nemá vůbec ponětí o fungování společného trhu EU, a to hlavně proto, že mluvit o ochraně českého trhu v rámci EU znamená totéž, jako chránit trh Středočeského kraje před firmami z kraje Vysočina, nebo chránit Mladou Boleslav před dodávkami od firem například z Nymburku. Jednou jsme se definitivně stali plnoprávnými členy EU a je potřeba to plně si uvědomit a dokonale toho využít.

Hečlo Stanislav
ředitel družstva,ZOD – Brniště, člen AKČR  


Hodnocení => průměr 031
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář