- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
MF DNES: Dopřejme si, než nám to zakážou!
Mladá fronta DNES/Hovory z lán(ů)
Asi před třemi lety jsem narazil na vážně míněnou a nefalšovanou kampaň belgické odnože organizace Greenpeace, která měla jasno v tom, kdo může za globální oteplování a nevyhnutelnou zkázu lidstva. Jsou to muži, konkrétně jejich „toxická maskulinita“. Ta se projevuje například zálibou v silných autech a mase.
Správný chlap, tedy nesprávný chlap podle klima-aktivistů, má ruce od motorového oleje a pusu mastnou od „pořádný flákoty“ – a v tom je právě ten problém. Měl by se nad sebou vážně zamyslet a v zájmu záchrany planety přesedlat na kolo či koloběžku v kombinaci s MHD, a hlavně na bezmasou stravu. Chov zvířat je totiž podle organizace Greenpeace celosvětově odpovědný za až 20 procent emisí skleníkových plynů.
Nechme stranou fakt, že v rozvinutých částech světa, tedy i v Evropě, je toto procento mnohem nižší (vyšší podíl má třeba osobní doprava) i díky vyspělejším metodám chovu zvířat, kdy jedna česká kráva nadojí víc než třeba kráva indická, přičemž vyprodukuje stejně, či dokonce méně metanu. A podívejme se tam, kde už europoslanci aktivistům ustoupili – k automobilům.
Málokde je vidět rozkol mezi tím, co si politici myslí, že je pro nás dobré, a tím, co chtějí jejich voliči, jako u nedávno schváleného zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Podobně jako u potenciálního zákazu chovu zvířat a konzumace živočišné stravy i tady je spousta vnitřních nesrovnalostí, a tak původně možná dobře myšlené vypadá spíše jako nedomyšlené.
Těžko lze za ekologické označit čínské auto s baterií, pro kterou byly neekologicky vytěženy kobalt, nikl a lithium a která se nabíjí elektřinou vyrobenou z hnědého uhlí. To samé pak platí o bezmasém „burgeru“ ze sóji vypěstované na druhém konci planety, a ještě na území, které bylo ještě loni deštným pralesem.
Ještě jedno má jízda klasickým autem společného s mlékem a masem. Lidé – a to všichni bez rozdílu pohlaví – jim, pokud mohou, dávají přednost. Důkazem nejsou prohlášení politiků, kteří se chtějí zalíbit křičící menšině, ale akciové trhy. Ty pak zajímá spíše spotřební chování než „lajkování“ a „sdílení“. Akcie společnosti Beyond Meat, tedy velkého hráče na trhu s masovými náhražkami, se jen od července 2021 do února 2022 propadly ze 150 na 50 dolarů a aktuálně dále klesají. Podobně se akcie Tesly propadly ze 400 dolarů v dubnu 2022 na téměř 100 dolarů v prosinci. Po rozhodnutí Evropského parlamentu o zákazu „spalováků“ zázračně ožily. Máme čekat stejný scénář i u masa?
Autor: Jan Doležal, prezident Agrární komory ČR