Renata Šarjaková, 25. srpen 2022
MF Dnes: Česká Svetrgate a válka o exkrement

Mladá fronta DNES/Hovory z lán(ů)

 

Z pohledu zemědělce, jenž měl během roku alespoň trochu štěstí na srážky, se tento průběh léta může zdát ne jako „poněkud nešťastný“, jak praví klasik, ale jako téměř ideální. V některých případech se totiž vydařila vzácná kombinace rychlých a bezproblémových žní a deště, který přišel tak akorát včas, aby zalil čerstvě zasetou řepku. První ochlazení nicméně oživilo debatu ještě vyhrocenější než květnový (jindy řepku na poli většina lidí nepozná) humbuk kolem naší nejrozšířenější olejniny.

Mám na mysli aféru „svetrgate“, kterou odstartovalo další poněkud asociální doporučení z dílny předsedkyně TOP 09. To jen o několik dní později představitelé vládní koalice korigovali směrem doleva, a to zastropováním záloh na energie a upraveným příspěvkem na bydlení. Nově by se příspěvek mohl dokonce týkat i hypoték. Paradoxně se tak dostáváme do situace, kdy je nejen na státu závislý větší počet lidí, ale kdy budeme z veřejných financí dotovat něco, co si velká řada daňových poplatníků už ani nemůže dovolit.

Nejde jen o vlastní bydlení, většina běžných smrtelníků si nemůže dovolit řadu dalších dotovaných záležitostí, jako jsou solární panely, tepelná čerpadla nebo třeba elektromobily. Ty jsou u nás zatím dotovány nepřímo osvobozením od dálničního poplatku, bezplatným parkováním nebo například příspěvkem na nabíjecí stanice pro obce, státní podniky, příspěvkové organizace, veřejnoprávní instituce a neziskové organizace. Pokud nicméně Unie chystá výrazně omezit prodej a výrobu aut se spalovacím motorem, lze s nějakým „šrotovným“ do budoucna počítat.

Pokud tedy pomineme dnes pro většinu z nás demotivující pořizovací náklady, pak jsou tu ještě náklady provozní. Ty začínají při současných cenách elektrické energie být vyšší než u průměrně „žravého“ spalovacího motoru. Navíc prožíváme akutní energetickou krizi a Putin má energeticky nesoběstačnou Evropu v hrsti.

Zemědělci mají řešení, jsou to krávy. Vědci z nizozemské univerzity ve Wageningenu spočítali, že při přečištění bioplynu na biometan, nebo dokonce s využitím vodíku z biometanu vyrobeného, je na roční nájezd cca 10 tisíc kilometrů potřeba chlévská mrva z pěti krav. V cestě tomuto řešení stojí jen dvě věci. Zaprvé: Bruselu krávy vadí asi víc než Putin a proti jakémukoliv produktu jejich metabolismu vede doslova svatou válku. A zadruhé je to duševní vlastnictví. Kreml by si totiž na podobný patent mohl dělat nárok, všichni nebozí vlastníci automobilu Lada totiž vědí, že Rusové vyráběli auto na ho… ehm exkrementy dávno před Západem.

Autor: Jan Doležal, prezident Agrární komory ČR


Hodnocení => průměr 037
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář