Renata Šarjaková, 17. srpen 2021
Letošní sklizeň tuzemské zeleniny je v plném proudu
Letní měsíce znamenají pro pěstitele jediné – sklizeň. I přes počáteční obavy z neobvyklého průběhu počasí je aktuálně zeleniny dostatek.

 Rozhodující pro zdárné dokončení sezóny bude druhá polovina léta a podzim. Dobrou zprávou je, se že rozrůstá počet pěstitelů zeleniny v rámci Integrované produkci zeleniny (IPZ). Pro čerstvou zeleninu je ideální zamířit přímo za pěstiteli, najít je můžete na Mapě pěstitelů ZUČM.

Pro pěstitele zeleniny je důležité, aby koncový zákazník věděl, co přesně a od koho kupuje. „Chceme spotřebitelům ukázat celý příběh české zeleniny. Kdo, kde a jak ji pěstuje a proč by právě původ zeleniny měl být tím rozhodujícím faktorem, podle kterého se spotřebitel rozhodne. Ročně se u nás spotřebuje 87 kilogramů zeleniny na osobu. Přičemž profesionální produkce zeleniny v ČR pokryje pouze 21 kilogramů. Zeleninu do ČR ročně dováží 29 000 kamionů, které zároveň představují obrovskou uhlíkovou stopu. Pěstování zeleniny zároveň pomáhá zadržovat vodu v krajině, přispívá k diverzitě krajiny a zajišťuje pracovní možnosti na venkově,“ připomíná Jan Doležal, prezident Agrární komory ČR.

Zelenina s rodokmenem

Při výběru masa má již mnoho spotřebitelů na paměti, že je důležité kontrolovat, kde bylo zvíře chováno, kde bylo poraženo a kde bylo maso následně zpracováno. To je pro mnoho spotřebitelů jedním z mnoha faktorů, podle kterého se při koupi masa rozhoduje. Zelenina s rodokmenem, nebo také zelenina vypěstovaná v systému integrované produkce zeleniny či zelenina s IPZ – to vše jsou synonyma pro zeleninu, která byla vypěstovaná šetrnějším způsobem za stanovených a také kontrolovaných podmínek. A to na území České republiky. Tato zelenina má své označení, logo „IPZ“. 

Právo na jeho používání pěstitelům uděluje každoročně Svaz pro integrovanou produkci zeleniny (Svaz pro IPZ) při Zelinářské unii Čech a Moravy z. s. (ZUČM). Zelenina s IPZ je pěstována na 2/3 plochy pěstované zeleniny v ČR. „V letošním roce pěstuje zeleninu v systému IPZ 67 farmářů a 4 v přechodném období, které trvá dva roky. Při pěstování zeleniny se spojují prvky klasického zemědělství, ekologického pěstování a například moderního „smart“ zemědělství. Hlavní cíle IPZ jsou dva. Prvním je šetrnost vůči životnímu prostředí, druhým je bezpečnost spotřebitelů. Zemědělci tak například místo postřiků plevel mechanicky zlikvidují (okopávky, pletí), proti škůdcům a chorobám pak používají přípravky na ochranu rostlin až při výskytu, ne preventivně – přičemž použití těch nebezpečných je zcela vyloučeno. Sleduje se obsah důležitých, ale i nebezpečných prvků v půdě i v zelenině. Pěstitelé navíc sledují vývoj počasí, pravidelně porosty obhlížejí a hlídají výskyt škodlivých organizmů,“ doplňuje Petr Hanka.

Svaz pro „IPZ“ všechny pěstitele eviduje a každoročně kontroluje dodržování celého balíčku povinností. Nezávazně pak uděluje na rok právo na užívání značky s logem „IPZ“. Pěstitel může být zařazen do systému IPZ až po přechodném dvouletém období. Plochy IPZ každoročně mírně rostou i vzhledem k tomu, že mezi spotřebiteli roste zájem o produkty, které jsou pro ně bezpečné a jsou pěstovány šetrně k přírodě. „V nastávajícím programovém období Společné zemědělské politiky jsou hlavními cíli právě bezpečnost spotřebitele a ochrana životního prostředí, proto doufáme, že těm pěstitelům, co se rozhodnou jít cestou IPZ, stát pomůže. U zeleniny, stejně jako u jakékoliv jiné čerstvé potraviny, je důležitá co nejkratší cesta z „pole na talíř“. Spotřebitelům může pomoci i Mapa pěstitelů, kde je registrováno 40 farmářů, kteří prodávají svou zeleninu tzv. ze dvora,“ dodává Jan Doležal.

Zeleniny je zatím dostatek

S přicházejícím koncem letních prázdnin sklízí pěstitelé nejširší spektrum druhů zeleniny. Od salátů, plodové zeleniny až po košťálovou. Pomalu končí okurková sezona, začíná sezona dýní. Podle prvních odhadů je zatím letos zeleniny dostatek. Určující bude vývoj počasí v druhé polovině léta a na podzim, v hlavní sezoně sklizně zeleniny pro uskladnění na zimní měsíce.

Zelenina a počasí, to je každoroční výzva pro každého pěstitele zeleniny. Letošní vývoj počasí je po dlouhé době neobvyklý. „Naším úkolem je se s počasím vypořádat. Po jarním chladu, na rozdíl od předcházejících roků, není hlavním tématem léta sucho, ale každodenní déšť,“ říká Petr Hanka, předseda Zelinářské unie Čech a Moravy. Letos se velice dobře daří plodové a listové zelenině, která díky dostatku vláhy roste, nadbytek vody neprospívá kořenové zelenině nebo cibuli.

Na pultech obchodů je zeleniny zatím dostatek. A to nejen u nás, ale i v celé Evropě. „To samozřejmě ovlivňuje cenovou hladinu na evropském i tuzemském trhu. Ceny některých druhů zeleniny se propadly už ke konci loňského roku. S tím souvisí i změna chování mnohých pěstitelů – většina z nich zavádí samosběry, prodej ze dvora, zřizuje podnikové prodejny a rozšiřuje sortiment pěstované zeleniny. To vše, aby vyhověli moderním trendům ve stravování a šli naproti stále náročnějšímu spotřebiteli. Nabídka nových způsobů prodeje roste i proto, že ceny, za které své zboží prodávají ze dvora, jsou výrazně vyšší než ty, za které by je prodali velkoobchodu či obchodním řetězcům a pěstitelům dávají větší jistotu prodeje,“ dodává Hanka. 

Mapa pěstitelů: www.zucm.cz/mapa-pestitelu  

Hlavní důvody pro nákup zeleniny s rodokmenem IPZ:

-    Zelenina je bezpečnější z důvodu kontroly obsahu nebezpečných látek v půdě i v zelenině
-    Zelenina je chutnější, neboť je pěstována s dávkami dusíkatých hnojiv sníženými minimálně o 30 procent oproti konvenčnímu způsobu pěstování
-    Zelenina je vypěstována s menší stopou vůči životnímu prostředí 
-    Zelenina pochází od tuzemských pěstitelů a zemědělců
-    Zelenina je pod trvalým dohledem
-    Zelenina je nezaměnitelná s jasným původem. Pěstitel je evidovaný a dohledatelný

O projektu Zrozeno v EU
Projekt Zrozeno v EU je informačním a edukačním projektem Agrární komory ČR. Cílem projektu je informovat širokou veřejnost o kvalitě produkce potravin ve státech Evropské unie. Projekt Zrozeno v EU zahrnuje 5 hlavních kategorií potravin: maso a masné výrobky, mléko a mléčné výrobky, ovoce a zelenina, oleje a neposlední řadě vína. Komunikační aktivity jsou zaměřeny na české a slovenské spotřebitele. Projekt Zrozeno v EU podpořila finančně ze 70 % Evropská unie. Více na www.zrozeno.eu.

Kontakt pro média: Martin Janů, PR manager, martin.janu@apriori.cz, +420 728 017 987


Hodnocení => průměr 087
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář